خودبسندگی




عنوان داستان : پرفورمنس موفق
نویسنده داستان : سعید زارع

"پرفورمنس موفق"

آقای بکت دنبال چاره می‌گشت، پس کاری کرد که در آن مهارت داشت و ترتیب اجرای یک نمایش را داد و به جک یک چشم که قصاب محله بود، گفت به عمارتش بیاید.

جک، پیش چشم‌های مارتین لوتر و دیگر خدمتکاران، ابتدا حسابی خوک‌ها را کتک زد، اما وقتی مارتین که پای راستش، در یک تصادف، صدمه دیده بود و می‌لنگید، معترضانه پا پیش گذاشت، جک چاقوی قصابی‌اش را به شکل تهدیدآمیزی از غلافش درآورد و جلوی صورت او گرفت و پاسخ داد؛ پیش از قصابی اگر حیوان را کتک بزنید، خون، بیشتر در گوشت جریان می‌یابد و برای پخت، گوشت تُردتر می‌شود، مارتین هم دور و برش را نگاه کرد و وقتی دید کسی از پشتش درنیامده به ناچار سرش را پایین انداخت و عقب‌گرد کرد، بعد قصاب، جلوی چشمان حیرت‌زدهٔ حضار، سر خوک‌ها را از تن‌شان جدا کرد.

آن اجرا موفق بود و تاثیرگذار، آنقدر که پس از آن، فقط آقای بکت در خانه گوشت می‌خورد و در هزینه گوشت عمارت آقای بکت صرفه‌جویی شد.
نقد این داستان از : احسان رضایی
متن بالا سه قسمت دارد. در هر قسمت پرسش‌هایی وجود دارد که متن به آنها جواب نداده است.
در بخش اول «آقای بکت دنبال چاره می‌گشت» (چرا؟ بکت دنبال چارۀ چه مشکلی می‌گشت و چه گرهی به کارش افتاده بود؟) اینطوری جک وارد صحنه می‌شود. قسمت دوم بدون هیچ خبر ظاهری از بکت، ظاهراً یک تئاتر تک پرده‌ای خشن است (می‌نویسم «ظاهراً» چون تا ابتدای بخش سوم هیچ اشاره متنی به تئاتری بودن این صحنه نداریم) که خودمان می‌فهمیم بکت ایدۀ آن را داده بوده است. (اینکه مفهوم پشت سر این بخش منطبق با اندیشه‌های بکت هست یا نه، خیلی اهمیت ندارد.) در قسمت سوم، بکت به خاطر موفقیت آن تئاتر (چرا؟ چطور آن نمایش خشن مورد استقبال گستره قرار رفته و کسی اعتراض نکرده است؟) پولدار شده و دیگر «آقای بکت در خانه فقط گوشت می‌خورد و در هزینه گوشت عمارت آقای بکت صرفه‌جویی شد.» (نباید برعکس باشد؟ مصرف گوشت که بیشتر شده، پس قاعدتاً باید مبلغ بیشتری برای این محصول خرج شود.)

پزسش‌های بی جوابی که طرح شد، نقطه ضعف اصلی این متن است. می‌گویند داستان خوب، داستانی است که خودبسنده باشد. یعنی خودش، به پریش‌های ایجادشده در دل متنف پاسخ بدهد و نیاز به هیچ توضیح دیگری نداشته باشد.

منتقد : احسان رضایی

فارغ التحصیل رشته پزشکی دانشگاه تهران. داستان‌نویس، روزنامه نگار، منتقد ادبی، مجری-کارشناس برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی مختلف دربارۀ کتاب. آثارش در زمینه تاریخ و ادبیات است. با نشریات مختلفی همکاری کرده و سابقه‌ی دبیری تحریریه‌ی هفته‌نامه‌ی «همشهری جوان» را دارد. از سوی نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور به‌عنوان پرخواننده‌ترین خبرنگار ستون خبری حوزه‌ی کتاب معرفی شده است.



دیدگاه ها - ۱
مجتبی رنجبر » شنبه 07 خرداد 1401
عالی

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.

امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت