به‌علاوه نقد

 خواندن (از داستان و نوشتن ۳) / حمیدرضا منایی
یک بار گفتم که ما آن چیزی هستیم که می‌خوریم! خواندن در واقع خوراک فکر ماست که به تبع آن، آن چه پس می‌دهیم و می‌نویسیم برگرفته و انعکاسی از آن است. مقدار زیادی از جواب به این سئوال که نویسنده واقعاً چه چیز باید بخواند و چه چیز نباید بخواند، پرسشی بی‌پاسخ است چون طبع ...
 داستان به مثابه زندگی (از داستان و نوشتن ۲) / حمیدرضا منایی
ذهن بیشتر آدم‌ها شبیه جعبه ابزاری به‌هم‌ریخته است، طوری که شما اگر بخواهید یک میخ پیدا کنید می‌باید ساعت‌ها وقت بگذارید. آن چیزی که باعث این بی‌نظمی و به‌هم‌ریختگی می‌شود شلوغی و پر حرفی است. پر حرفی ذهن را مثل آب گل‌آلود می‌کند و شفافیت و آرامش را ...
 داستان به مثابه زندگی (از داستان و نوشتن) / حمیدرضا منایی
داستان‌نویسی علمی است که می‌شود آن را فرا گرفت، می‌شود شیوه‌های تکنیکی و اجرای داستانی را آموخت و در هنگام نوشتن آن‌ها را به کار بست. هر چند شیوه‌ی نوشتن داستان یا روایت برای هر کس مثل اثر انگشت می‌ماند و کاملأ شخصی است. در واقع آن چه ما باید یاد بگیریم ...
 داستان‌نویسی برای کودکان (بخش اول) / علیرضا متولی
به نام خدای مهربان بسیاری از نویسندگان تازه­‌کار  و جوان علاقه­‌مندند برای کودکان داستان بنویسند. بعضی نویسندگان باز هم نوکار، از راه قصه­­­­‌گویی برای کودکان به این کار رو آورده‌­اند. و فکر می­کنند چون توانسته­اند قصه‌­ای را برای ...
 همه‌ی تلاشمان هموار کردنِ راه نوشتن بوده / نازنین جودت
سلام به دوستان همیشه همراه پایگاه نقد داستان. فرصتی پیش آمده که بتوانم چند کلمه‌ای با شما عزیزان صحبت کنم. پس مغتنم می‌شمارمش. امید که یادداشتم مقبول افتد و بتواند به شمایی که در آغاز یا میانه‌ی راه آموختن داستان‌نویسی هستید کمکی بکند. من از اولین روز تشکیل پایگاه ...
 پرفروش‌ها چند روزه نوشته می‌شوند؟ / احسان رضایی
نویسندگان جوان، روی حساب شور و شوق و انرژی جوانی، دوست دارند زودتر دیده شوند و کارهایشان بهتر خوانده شود. اشتیاق بسیار خوب و مفیدی که می‌تواند انگیزۀ موفقیت در کار هم باشد. اما همین اشتیاق، مثل هر ویژگی دیگری می‌تواند یک شمشیر دولبه باشد. همان‌قدر که انگیزۀ پیشرفت ...
 14 نکته برای 1400 / احسان عباسلو
افتخار حضور در جمع دوستان پایگاه نقد داستان این مزیت را برای من داشت تا با خواندن آثار نوقلمان عزیز، به برخی مشکلات عمده در نحوه داستان نویسی این دوستان پی ببرم. به همین سبب تصمیم گرفتم چند خطی پیرامون این مشکلات که عموم نوقلمان را درگیر خود ساخته، مکتوب کنم بلکه در سده جدید ...
 دنبال خدابیامرزی بالای سنگ قبر داستان‌تان باشید! / یزدان سلحشور
از داستان‌نویسی متنفرید و در عین حال مجبورید که بنویسید؟! چه کسی مجبورتان کرده؟ چیزهایی که درباره جنون نوشتن خوانده‌اید احتمالاً در ردیف شگون نداشتن ریختن آب روی گربه یا نگاه نکردن به کاسه آب در حمام‌های عمومی‌ست! دنیا، عاشق افسانه است و اگر افسانه‌های قدیمی دیگر ...
 توصیه‌هایی به نویسندگان جوان + پیشنهاد کتاب / خسرو باباخانی
نویسندگی امر مقدسی است. چرا که نویسنده قصد دارد یک تجربه جدید یا  یک حس عمیق انسانی یا آگاهی نابی را به اشتراک بگذارد. فارغ از این که داستان قوی باشد یا ضعیف.‌ مهم نیت نویسنده آست.‌ حالا یک سوال مهم: چگونه نویسنده شویم؟ آیا نوشتن امری است ذاتی و ودیعه‌ای است آسمانی؟ یا ...
 نوروز 1400 | مشاهده، مطالعه، تمرین / آناهیتا آروان
شناخت ساختار داستان و آشنایی با فن داستان‌نویسی یک چیز است اما نوشتن داستان خوب یک چیز دیگر است. آشنایی با عناصر داستان‌نویسی به ویژه برای نویسنده‌هایی که تجربۀ کوتاهی دارند لازم است اما عیب کار این است که رفتن به سراغ کتاب‌های شناخت عناصر و شناخت فن داستان‌نویسی ...
 ثبت‌نام دوره‌ پیشرفته آموزش داستان کوتاه / فراخوان
دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌کند: دوره‌ پیشرفته رایگان آموزش داستان کوتاه  ویژه اعضای پایگاه نقد داستان  با تدریس شیوا مقانلو مهلت ثبت‌نام: جمعه 12 دی ماه این دوره‌ محدودیت سنی ندارد و اعضای پایگاه نقد داستان به ...
 دوازده به علاوه یک کتاب نوشته از زندان و در زندان / دانیال حقیقی
دانیال حقیقی در این یادداشت سیزده کتابی را معرّفی کرده است که یا در زندان نوشته شده‌اند یا درباره‌ی زندان است:   دن کیشوت نويسنده: میگل‌د. سروانتس؛ مترجم: محمد قاضی - ثالث - 760 صفحه - (در2جلد) سروانتس بخش عمده‌ از قصه‌ی سلحشور خل و چل را در اوقات فراغتش ...
 نبوغ کج خواهد رفت! - مروری بر داستانِ «آقای فریدمنِ کوچک» از توماس مان / معصومه انواری اصل
اواخر قرن نوزدهم است و داستان کوتاه بعد از پشت سر گذاشتنِ یک قرن رشد، به دست نویسندگانی همچون گوگول، آلن‌پو، هاثورن، تورگنیف، فلوبر، چخوف، کِرین و بقیه، به عصرِ طلایی خود رسیده است. شخصیت‌پردازی، هنوز گرمِ «خصلتِ غالب» است و زاویه‌ی دید از دانای کل نامحدود و ...
 درباره رمان «مرشد و مارگریتا» / محمدامین پورحسینقلی
  وقتی اوّلین‌بار «رمان مرشد و مارگاریتا» اثر میخائیل بولگاکف را خواندم، یک دانشجوی خوابگاهی بودم. یادم هست که در صفحۀ ادبی یکی از روزنامه‌ها، معرفی کوتاهی از این رمان را دیده بودم و وقتی به‎طور اتّفاقی در پشت ویترین یکی از کتابفروشی‌های میدان انقلاب، آن ...
 مروری بر همه رمان‌های گابریل گارسیا مارکز / محمدحسین موسوی‌تبار
  در کلمبیا متولد شد. حقوق خواند و روزنامه‌نگاری کرد. پیش از آن که خواندن و نوشتن بداند، نقاشی می‌کشید. دوستی نزدیکی با «فیدل کاسترو» داشت و به‌دلیل دفاع از حکومت فیدل کاسترو که از نگاه روشنفکرانِ طرفدار آمریکا به یک‌رژیم خودکامه بدل شده بود، وارد ...
 اثری رئالیستی از روزهای دهۀ شصت/یادداشتی بر رمان «ثریا در اغما»نوشتۀ اسماعیل فصیح / مریم بیرنگ
      اسماعیل فصیح در رمان «ثریا در اغما» که اثری رئالیستی از روزهایی در دهۀ شصت ایران است، مانند چندی دیگر از رمان‌های خود جلال آریان را برای روایتگری داستان خود برگزیده است. جلال آریانی که همیشه بسیاری از خصوصیات نویسنده را در برگرفته و ماجراهایی مشابه ...
 دیدار من و همینگوی / اسماعیل فصیح
کلاس من از اول فوریه شروع شد. بیشتر درس‌ها درباره‌ی ادبیات جهان بود، با دو درس خاص درباره‌ی کارهای ارنست همینگوی. استادان به کارهای او بیشتر از کارهای دیگر نویسندگان آمریکا و اروپا توجه می‌کردند. ماه‌ها بود که استادان ادبیات دانشگاه و دانشجویان علاقه‌مند از ...
 ما دوباره به فصیح بر خواهیم گشت /گفت‌وگو با سینا دادخواه، به بهانۀ زادروز اسماعیل فصیح / زهره مسکنی
اسماعیل فصیح دوم اسفند ۱۳۱۳ در تهران به دنیا آمد و ۲۵ تیر ۱۳۸۸ در همین شهر از دنیا رفت. داستان‌نویس و مترجمی که آثارش در دهه‌های شصت و هفتاد جزء پرفروش‌ترین کتاب‌ها بود. «دل کور»، «شراب خام»، «داستان جاوید»، «ثریا در اغما» و «درد سیاوش» ...
 چرا سارتر جایزه نوبل را رد کرد؟/بیانیه‎ی سارتر در پاسخ به فرهنگستان سوئد / به نقل از مجله آرش؛شماره نهم
«سخت متأسفم که قضیه به صورت جنجالی درآمده است: جایزه‎ای‎ داده‎اند و من آن را نمی‎پذیرم. و این بدان سبب است که بموقع از آنچه که برایم‎ تدارک دیده می‎شد، خبردار نشدم. هنگامیکه در فیگاروی ادبی ۱۵ اکتبر نوشته‎ی خبرنگار سوئدی روزنامه را دیدم که نظر فرهنگستان سوئد ...
 شكل‌های زندگی: اشتاين‌بك و انسان‌هايش / نادر شهريوری (صدقی)
  در آغاز ورود به قرن بيستم چنين تصور مي‌شد كه پايان ناتوراليسم فرارسيده باشد، به‌خصوص آن‌كه پرچمدار در آغاز قرن بيستم (1902) بر اثر خفگي ناشي از گاز مونوكسيدكربن مرده بود.* اما اين ظاهر ماجرا بود زيرا به فاصله‌اي نه‌چندان زياد از مرگ زولا، ناتوراليسم دگربار با ...
امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت