به‌علاوه نقد

 نویسنده شدن قدم به قدم/ مرحله دوم، معرفی بخش ها و یک ابزار / سید میثم موسویان
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام، حالا میخواهم در مورد قدم­های داستان نویسی صحبت کنم. مرحله­ ی دوم برای کسی که در مرحله­ ی اول، داستان را به عنوان یک کار حرفه ای انتخاب کرده و قرار است روی آن سرمایه گذاری کند. این مرحله، شامل دو بخش است و چند ابزار. چرا دو بخش؟ چون مغز ...
 نویسنده شدن قدم به قدم/ مرحله اول، قدم دوم / سید میثم موسویان
بسم الله الرحمن الرحیم شاید شما هم با این سوال روبرو شده باشید، آیا من واقعا در داستان نویسی استعداد دارم؟ آیا داستان نویسی یک استعداد ذاتی است که همراه کسی از زمان تولد آمده؟ این سوال همیشه برای دوستان در تصمیم گرفتن در زمینه­ ی کار هنری، یک دغدغه محسوب می شود. در مورد ...
 نویسنده شدن قدم به قدم/ مرحله اول، قدم اول / سیدمیثم موسویان
بسم الله الرحمن الرحیم در این مجال میخواهم مروری داشته باشم نسبت به مسیری که اقلا برای یک نویسنده، یعنی من، طی شده است. میخواهم با توجه به این مسیر طی شده در طول تقریبا بیست سال، پاسخ بدهم که چگونه یک فرد، میتواند قدم به قدم مسیری را برود که به یک داستان نویس حرفه ­ای تبدیل ...
 نقد داستان "من اسم نداشتم" / احمد شاکری
"من اسم نداشتم" دلم می‌خواست سر روی شانه‌هایش بگذارم و آرام بگیرم بی هیچ هراسی از هیچکس؛ حتی از آن زن که شده بود کابوس آرامش و خوشبختی‌ام. آن روز با حرف‌های نجواگونه‌اش قلبم را فشرده بود. آن روز، زن پرده را کنار زد و پیش آمد. خوب نمی‌شناختمش. بارها آمده بود ...
 شخصیت پردازی در رمان / سید میثم موسویان
بسم الله الرحمن الرحیم شخصیت پردازی در رمان قسمت اول شخصیت پردازی در رمان، یک مسئله ی ظریف و چندوجهی است که به خوبی خالق اثر بتواند از حل آن برآید، به آثرش روح  بخشیده شده و خوانندگانش را به سفری خواهد برد که در این سفر به جای طی کردن مسافت و مناظر طبیعی، عمق و پیچیدگی ...
 «حضور نویسنده» و «فاصله هنرمندانه» در داستان / یوسف قوجُق
حضور نویسنده و فاصله هنرمندانه در داستان‌نویسی اگرچه برخی از منتقدین به درستی بر این نظر هستند که حضور نویسنده در داستان و مشاهده ردپاهایش در هنگام روایت داستان ایراد دارد و ازجمله نواقص مهم داستان محسوب می‌شود، اما دربرخی موارد، این موضوع  به عنوان نقص داستان ...
 چگونه داستان بلند و رُمان بنویسیم/قسمت سوم / یوسف قوجُق
از آنجا که نوشتن داستان، هنری خلاقانه است، برای نوشتن داستان بلند و رمان، الگوی واحدی وجود ندارد و الگوها و روش‌های نگارش، بسته به نوع اثر، سبک و موضوع آن، می‌توانند متنوع باشند. در زیر به برخی از بهترین الگوهای نوشتن در این قالب‌ها اشاره می‌کنم: 1- الگوی سه قسمتی ...
 طرح داستان / کامران پارسی نژاد
بی شک طرح مهمترین عنصر داستانی است که باعث می شود میان سایر عناصر داستان پیوندی انداموار پدید آید. طرح در داستان، همانند اسکلت و فوندانسیون اصلی یک ساختمان است که اجزای آن را به یکدیگر متصل می‌سازد. طرح همچون پلی است که می تواند میان تمامی عناصر داستان ارتباط برقرار ...
 روایت و زاویه دید در داستان / یوسف قوجُق
ویژگی‌های «روایت» و «زاویه دید» در داستان «روایت» و «زاویه دید» دو مفهوم مهم در داستان‌نویسی هستند و هر کدام ویژگی‌های خود را دارند که دانستن آن برای داستان‌نویسان، حائز اهمیت است. در اینجا به تفاوت میان روایت و زاویه دید اشاره ...
 تفاوت سبک و ژانر در داستان / یوسف قوجُق
تفاوت اصطلاح «سبک» و «ژانر» در داستان‌نویسی، دو اصطلاح «سبک» و «ژانر» دو مفهوم متفاوت هستند. ادبیات داستانی و داستان‌نویسی شامل انواع مختلفی از سبک‌ها و ژانرها است. سبک: (Style) به شیوه نگارش و روایت داستان اشاره دارد. این شامل انتخاب واژگان، ...
 چگونه داستان بلند و رُمان بنویسیم/ قسمت دوم / یوسف قوجُق
چند نکته کلیدی برای نویسندگان داستان بلند و رُمان: 1- اولین گام، ایده‌پردازی است. شروع به فکر کردن در مورد ایدة اصلی رمان بکنید. منظورم از ایده، یک موضوع یا مفهوم مهم است که می‌خواهید رمان را بر آن بنا کنید. 2- یک مسئله، حادثه یا تنش اصلی در داستان باید وجود داشته باشد تا ...
 چگونه داستان بلند و رُمان بنویسیم/قسمت اول / یوسف قوجُق
نوشتن داستان بلند و رُمان، فرآیندی خلاقانه و نسبتاٌ پیچیده و چالش‌برانگیز است، این فرآیند ممکن است برای هر نویسنده متفاوت باشد، اما می‌توانید برای نوشتن آن، از مراحلی که در زیر ذکر می‌شود، استفاده کنید: 1- انتخاب موضوع: ابتدا باید به این فکر کنید که داستان شما در مورد ...
 شخصیت پردازی در داستان کوتاه / کامران پارسی نژاد
  بی شک خلق شخصیت های ماندگار و جذاب یکی از مهمترین دست آوردهای نویسنده در داستان‌نویسی است . شخصیت پردازی در داستان به نویسنده امکان می‌دهد تا مخاطب را مجذوب داستان کند و عملا رابطه حسی و چه بسا فراحسی بین خواننده و شخصیت‌ها برقرار کند. بروز پارادوکس عاطفی ...
 هویت نویسندگی/ قسمت دوم / سهیلا عبدالحسینی
  مطالعه آثار کلاسیک فواید بسیاری دارد. بویژه اگر به نقد و بررسی آن پرداخته شود ، ماندگاری و تاثیرش دوچندان می شود. متاسفانه بسیاری از نوقلم ها در گروه سنی جوان و نوجوان چندان رغبتی به مطالعه آثاری که نیاز مبرم برای  نویسنده  شدن است احساس نمی کنند. برخی از این نویسنده ...
 هویت نویسندگی/قسمت اول / سهیلا عبدالحسینی
آنچه در این مقاله قرار است درج شود نه انتقاد است، نه سرزنش و نه زیرسوال بردن توان کسی. بلکه گپ و گفتی است دوستانه تا ببینیم در مسیر نویسندگی گجا ایستاده ایم، چه باید بکنیم و به کجا باید برسیم. بعد از سالها خواندن آثار نویسندگان جوان و نوقلم ها در عرصه های مختلف، نکته مهمی ...
 چگونه داستان کوتاه بنویسیم/ قسمت سوم / یوسف قوجُق
انتخاب نوع روایت در داستان کودک و دو رویکرد در نگارش درست مثل نویسندگانی که برای بزرگترها می‌نویسند، «تعیین موضوع»، «شخصیت‌ها»، «ساختار داستان» و «پیام داستان» از مراحل اولیه و مهم در نوشتن داستان برای کودکان است. در قسمت قبلی درباره این مراحل ...
 چگونه داستان کوتاه بنویسیم/ قسمت دوم / یوسف قوجُق
مراحل شکل‌گیری داستان کودک مراحل شکل‌گیری یک داستان برای مخاطبان کودک ممکن است به شکلی مشابه با مراحل نوشتن داستان برای بزرگترها باشد، اما باید با توجه به سطح تفکر و تجربه کودکان تنظیم شوند. شکل‌گیری داستان برای مخاطبان کودک نیاز به مراحل مشخصی دارد تا داستان جذاب و ...
 چگونه داستان کوتاه بنویسیم/ قسمت اول / یوسف قوجُق
مراحل شکل‌گیری داستان کوتاه دانستن مراحل شکل‌گیری داستان کوتاه علاوه بر بهبود فرآیند نوشتن به نویسنده کمک می‌کند تا داستان خود را به شکلی آگاهانه بنویسد. این مراحل ابزارهای مفیدی برای نویسندگان ارائه می‌دهند تا داستان‌های خود را به بهترین شکل ممکن ...
 تفاوت داستان کوتاه، داستان بلند و رمان / یوسف قوجُق
داستان کوتاه یک ژانر ادبی از ادبیات داستانی است که شامل روایتی از یک رویداد یا تجربه‌ای خاص، یا تنش اصلی است و معمولاً در یک محیط و زمانی کوتاه به صورت مختصر و کوتاه تعریف می‌شود. تفاوت داستان کوتاه با داستان بلند و رمان به شرح زیر است: از نظر طولی: داستان کوتاه: ...
 پایان بندی داستان/ قسمت دوم / سید میثم موسویان
پایان بندی داستان، فرصتی برای ماندگار شدن متن در ذهن مخاطب است، اگر ما قواعدی را در مورد روان انسان، بدانیم. هر قصه ای به پایان می­رسد.  پایان بندی، از اجزای اصلی یک قصه، روایت و داستان است. اما مسئله اینجاست که بعد از داستان، آنچه بیشتر از تک تک قسمت های داستان در ذهن ...
امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت