نقدها

جناب سنگ‌تراشان درود چند وقتی است داستان شما را خوانده‌ام و مدام به داستان هم فکر کردم که بعضی داستان‌ها آدم تکلیف‌شان با آن‌ها روشن نیست. نمی‌دانی خوب است یا ناخوب است. آن‌قدر در داستان شما شعار وجود دارد که ...
آقای روح‌الله حاجی‌زاده سلام «رنجستان» بیش از آنکه داستان باشد متنی یا خاطره‌ای عاطفی در ستایش رنج‌ها و محبت‌های پدرانه است؛ البته رنگ و بوی جغرافیای بومی در اثر جاری شده و این یکی از نکات قوت کار شماست که اگر ...
آقای سجاد دلیلی، سلام. چه خوب که داستان دیگری از شما برایم فرستاده شد تا بخوانم و برایش یادداشت بنویسم. هنوز داستان قبلی و نقاط قوت‌تان در داستان‌نویسی را در خاطر دارم. در مورد اسم داستان کمک خواسته بودید. باید بگویم که ...
تضاد میان تخیل و واقعیت در این داستان بسیار زیباست. شخصیت انتخاب‌شده برای این کار هم خوب است. بچه‌ها با تخیل زنده‌اند. جهان کودک جهان تخیل است. لذا وقتی در انتها متوجه می‌شویم که قضیه فقط تخیل بچه بوده آن را ...
آقای مهدی ناظری سلام «سجده آخر» را بسیار خوب نوشته‌اید؛ به شما تبریک می گویم. این اثر آنچنان خوب و حرفه‌ای نوشته شده که مخاطب تصور می‌کند دارد داستانی قوی از میان یک مجموعه داستان می‌خواند. لذت بردن از اثر، یکی از ...
خانم قدسیه بابایی عزیز، سلام. داستان‌تان چه شروع خوبی دارد و از همان آغاز چه تصویری به خواننده می دهید، دخترکی در قبرستان و نزدیک غسال‌خانه. همین شروع می‌تواند خواننده را جذبِ داستان کند که با راوی همراه شود. راوی هر ...
داستان قرار است برای مخاطب کودک باشد اما تکلیفش با خودش خیلی مشخص نیست. چه نکته آموزشی را برای کودکان مد نظر دارد؟ اول ماهی کوچولو پا درمی‌آورد و برایش خوب است اما در ادامه معلوم نیست چه می‌شود که چندین پا درمی‌آورد و از ...
شما داستان را می‌شناسید و این قدم مهمی است. شناختن داستان یعنی این که بدانیم با داستان چه چیزهایی را می‌توان گفت و چه کارهایی می‌شود کرد. مثل کسی که می‌داند چه طور می‌توان از یک دوچرخه استفاده کرد و با آن تا کجا می‌شود ...
جناب آقای مولایی، داستان با یک گزارش خبری متفاوت است. در گزارش خبری نویسنده شرحی را از یک حادثه و اتفاق به صورت کلی به مخاطب ارائه می‌دهد و مخاطب هم اطلاعاتی را به دست می‌آورد. در چنین وضعی مخاطب فقط نقش دریافت‌کننده را ...
داستان تراژدی و تضاد قدرتمندی دارد. فضا و موقعیت داستانی بسیار خوبی شکل گرفته و ذهن خواننده را کاملا درگیر می‌کند. مهم‌ترین نکته‌ی آن هم به این واقعیت ساده برمی‌گردد که داستان‌های خوب معمولا قصه‌ای برای گفتن دارند و ...
آقای حبیب سنگ‌تراشان عزیز، سلام. من همیشه از داستان‌هایی که دوستان داستان‌نویس جوان می‌نویسند و به پایگاه ارسال می‌کنند، مشعوف می‌شوم. داستان شما را هم با شوق و علاقه خواندم و برای فکر اولیه‌ای که به ذهن تان رسیده ...
خانم کبری معروفی سلام داستان «گردن‌دراز» داستان کودک است. توصیف‌ها و صحنه‌های خوبی هم دارد، اما درست از جایی که تازه ماجرای اصلی آغاز شده و داستان می‌تواند کشمکش و هیجان خودش را پیدا کند، به پایان رسیده است. یعنی ...
دوست عزیز، خانم حیدرزاده، سلام داستان شما درونمایه‌ی انسانی و نوع دوستانه‌ای دارد. من با خواندنش یاد این مثل معروف افتادم که «شکرانه‌ی بازوی توانا، بگرفتن دست ناتوان است». این، در این روزگار نامراد، می‌تواند ...
نوشته شما از لحاظ قصه خود کامل است. گشایش و پایان‌بندی مشخصی دارد. چند داستانی که از شما خوانده‌ام تا اینجا همین نکته را تائید می‌کنند. اینک زمان آن رسیده که به تکنیک‌های روایی بپردازید. شیوه‌هایی برای زیباتر کردن ...
دوست عزیز، آقای میرزایی، سلام داستان باید دو ویژگی داشته باشد تا نویسنده و خواننده -هردو- از آن لذت ببرند: داستان باید مساله‌ای «مهم» را به شکلی «جذاب» مطرح کند. جمله‌ی ساده‌ای به نظر می‌رسد؛ طرح مساله‌ای مهم به شکلی ...
داستان سید روایت جذابی دارد. روشن و تاثیرگذار است. به خوبی خواننده را درگیر خود می‌کند. همین چند ویژگی ساده ولی مهم و سرنوشت‌ساز کافی است که نویسنده‌ای بتواند امیدوار باشد قلابش جایی به ذهن و دل خواننده گیر می‌کند. اما ...
خانم نفری عزیز، سلام. داستان «زندگی به رنگ هایلایت» روایتی واقع‌گرا از آدم‌هایی است که زمین یک شبه همه‌ی زندگی و عزیزان‌شان را در خود فرو می‌برد و دنیا از فردایش روی دیگری از خودش را به آن‌ها نشان می‌دهد، زندگی‌ای ...
خانم مهری حیدرزاده سلام «مردان پرنده» را خیلی خوب نوشته‌اید. به شما تبریک می‌گویم. شخصیت‌پردازی خوبی که به مدد اطلاعات و دیالوگ‌های درست به دست آمده، فضاسازی بومی، اشاره به جزییات داستانی در خلق صحنه‌های زنده و ...
دوست عزیز، خانم توکلیان، سلام خسته نباشید. قلم روان و خوبی دارید. می‌توانید جذاب روایت‌گری کنید و خواننده را با خودتان و داستان‌تان همراه. این امتیاز کمی نیست. سعی کنید درست‌وحسابی مراقبش باشید و مدام سطحش را ارتقا ...
بخش‌های یک داستان را می توان به دو بخش مقدمه و نتیجه تقسیم کرد. مقدمه آن بخشی است که شما آن را رقم می‌زنید تا منطق و دلیل و ریشه و علتِ نتیجه را به دست داده باشید. بدون منطق داستانی، کنش‌ها نامفهوم می‌شوند لذا این ...