یک ساعت و دو دقیقه




عنوان داستان : اگه میشه اون آهنگ رو دوباره بذار....
نویسنده داستان : سعید زارع

این داستان ویرایشی از داستان «داستانک» می باشد.

بعد از مدتی پیاده روی ما از هم جُدا شدیم و اون سوار اتوبوس شد و واسه من دست تکون داد . وقتی اتوبوس رفت نمی‌دونستم دقیقاً چه حسی دارم ، چون آدم نمیدونه کسی رو که قبلاً دوست داشته و فراموشش کرده ، وقتی بعد از مدتی ببینه چه حسی بهش داره ، تنها چیزی که فهمیده بودم این بود که حس عجیبی دارم ، انگار به گذشته برگشته بودم و با خودم رو به رو شده بودم ، اسم این حس رو گذاشتم پُر شدن ، پُر از گذشته ای که آدم رو تکون میده ، حالا اگه میشه اون آهنگ رو دوباره بذار ...
نقد این داستان از : کیوان سلحشوری‌مهر
عرض درود و ادب مجدد دارم، آقای سعید زارع
راستش را بخواهید، وقتی که این متن ارسالی جدید دیدم، به شدت شگفت‌زده شدم، دلیل چنین تعجبی هم کاملاً مشخص است، چون که نوشتن نقد آموزشیِ منطبق با روند شکل‌گیری نسخۀ اولیۀ این اثر ارسالی، به خاطر اهمیت بسیار زیادی که این روند آموزشی به دقت تعریف شده دارد [تا از طریق فضا مجازی و از راه دور، حتی‌المقدور به رفع برخی از مشکلات اصلیِ روند روایت‌پردازیِ دوستان نویسندۀ فرهیخته و صبور گرامی پرداخته شود]، طبعاً برای چند ساعتی طول کشید و حاصل این روند خوانش و نقدنویسی منطبق، متنی منطبق و حاوی توصیه‌هایی برای تقویت روند روایت‌پردازی‌تان بود و در حالی که این نقد ارائه شده، در ساعت «هشت و سی» دقیقۀ صبح در «پایگاه نقد داستان» منتشر شده، شما دوست نگارندۀ گرامی [که هنوز هم معتقدم، مطابق با برخی از ظرفیت‌های هنوز بالقوه موجود در روند شکل‌گیری متن، از شهرزاد قصه‌گوی بالقوۀ ارزشمند و قابل پرورش و بالفعلی برخوردار هستید]، متن بازنویسی شده را در ساعت «نه و سی و دو» دقیقۀ صبح ارسال کردید، آن هم در حالی که نسخۀ اولیۀ این اثر ارسالی، بدون احتساب اسم «داستانک» با حدود «صد و هفت» واژه نوشته بود و این متن جدید هم که با عنوان بازنویسی ارسال شده است، البته بدون در نظر گرفتن تنها تغییر ایجاد شده و همچنین بدون احتساب اسم «اگه میشه اون آهنگ رو دوباره بذار....»، بدون هیچ گونه تغییر دیگری و با همان حدود «صد و هفت» واژۀ قبلی نوشته و ارسال شده است!
درواقع چنین به نظر می‌رسد که احتمالاً نگارندۀ گرامی این متنِ ارسالیِ ارسالی، از زمان انتشار نقد تا زمان ارسال بازنویسی، تنها در فاصلۀ زمانیِ «یک ساعت و دو دقیقه»، هم یک نقد آموزشی را [با حدود «هزار و ششصد و هفتاد» واژه]، به طرز دقیق و صبورانه‌ای مطالعه کرده است، هم با در نظر گرفتن توصیه‌های آموزشیِ ارائه شده، جهت ترمیم و تعمیم و تقویت روند شکل‌گیری روایی متن، به بازنویسی منطبق و خلاقانه‌ای مبادرت کرده است [یعنی همان روند نسبتاً سخت و صبورانه‌ای که مطابق با روال رایج و حرفه‌ای، به زمان بیشتری نیاز دارد تا طی روزها و حتی ماه‌ها و ...، بارها و بارها انجام شود تا بالاخره متن بازنویسی شده، چون گوهر منحصر‌به‌فرد و درخشان، به مرحلۀ روایت‌پردازی و تأمل‌برانگیزی و تأثیرگذاری حداکثری خودش برسد] و سپس آن را برای «پایگاه نقد داستان» ارسال کرده است؛ اما واقعیت این است که متأسفانه به جز بخش ارسال مجدد همان متن اولیه و البته تغییر صرفاً شتابزدۀ اسم متن، هیچ کدام از این موارد مهم، هنوز با دقت صبورانه‌ای انجام نشده است و شاهد مثال این تصور ایجاد شده هم، پیام نگارندۀ گرامی این اثر ارسالی برای منتقد ادبی است: «...، در صورت امکان اگه میشه متن نقد داستان رو به شکلی کوتاه و مختصر بنویسید...»، یعنی احتمالاً نگارندۀ گرامی این اثر ارسالی، یا اصلاً کمترین رغبتی به خوانش نقد آموزشی ارائه شده، نشان نداده است و یا به طرزی شتابزده و صرفاً گذرا، به نیم‌نگاهی تعجیلی اکتفاء کرده و دوباره همان متن اولیه را برای نقد شدن ارسال کرده است.
در پاسخ به این پیام نگارندۀ گرامی این اثر ارسالی، احتراماً به استحضار می‌رسانم که مطابق روال معمول تعیین شده برای طرفین ارسال داستان و ارسال نقدهای آوزشی، تمامیِ دوستان نویسندۀ علاقه‌مند و مستعد و دغدغه‌مند گرامی، با آگاهی کامل و پذیرفتن رویکرد صرفاً «آموزشی» نقدهای ارائه شده توسط بنده و سایر همکاران منتقد ادبیِ مجرب و فرهیخته و بزرگوارم، آثار تألیفیِ ارزشمندشان به «پایگاه نقد داستان» ارسال می‌کنند تا شخص منتقد ادبی، مطابق با شرح وظایفِ به دقت مشخص و تعریف شده‌اش در یک محیط آموزشی مجازی تعریف شده، به خوانش دقیق متن، بررسی روند شکل‌گیری روایت، شناسایی نقاط قوت و ضعف احتمالی و ارائه پیشنهادها و توصیه‌هایی آموزشی، جهت ارتقاء مهارت‌های نوشتاری دوستان نویسنده گرامی [و ترمیم و تقویت روند روایت‌پردازی در آثار ارسالی‌شان] مبادرت کند؛ البته خدای نکرده به هیچ وجه نیت بنده و سایر همکاران گرامی، قانع کردن شما و یا هیچ دوست نویسندۀ دیگری نیست و پذیرفتن موارد مطرح شده و یا عدم ‌عنایت نسبت به توصیه‌های تقدیمی، صرفاً بر عهده خود شما مؤلف فرهیخته و بزرگوار است، همچنین لازم به ذکر است، وقتی که نقد ارائه شده، برای دوست نویسنده‌ای مؤثر تلقی نمی‌شود، به این معنی است که یا دوست داستان‌نویس گرامی نقد آموزشی ارائه شده را به دقت مطالعه نکرده است [و طبعاً بایستی که دوباره و با تدقیق و صبوری بیشتری مطالعه شود] و یا نویسندۀ داستان ارسالی، چنین تصور می‌کند که نقد ارائه شده، از کارایی آموزشی چندان مؤثری برایش برخودار نیست، در هر دو حالت هم، بدون شک ارائۀ یک نقد کوتاه‌تر، هیچ مشکلی را برای نگارندۀ گرامی اثر برطرف نمی‌کند، البته همان طور که بارها خدمت دوستان نویسنده گرامی عرض کرده‌م، چنانچه شیوه نقد آموزشی بنده، مورد قبول برخی از دوستان نویسنده گرامی نیست، خاضعانه به تصمیم‌شان احترام می‌گذارم و این دوستان فرهیخته و بزرگوار، به راحتی می‌توانند که در هنگام ارسال آثارشان به «پایگاه نقد داستان»، در بخش پیام داستان‌نویس، به اطلاع «سردبیر» فرهیخته و بزرگوار برسانند که تمایل دارند تا اثرشان، توسط منتقد ادبی دیگری نقد شود، شاید که با بهره‌مندی از نقد آموزشی یک منتقد ادبی دیگر، به نتیجۀ مورد نظرشان برسند.
البته مطابق با شرح وظایف منتقد آموزشی [حتی چنانچه که نگارندۀ گرامی این اثر ارسالی، چندان عنایتی به این نقد ارائه شده هم، نشان ندهند و حداقل برای آن گروه از دوستان نویسندۀ پیگیر و صبوری که هماره،علاوه بر نقدهای تۀزف شده در مودر آثر تألیفیی خودشان، به خوانش دقیق و صبورانۀ سایر نقدهای ارائه شده در «پایگاه نقد داستان» مبادرت می‌کنند تا در تجربه‌های نوشتاری سایر دوستان نویسنده‌شان سهیم شوند]، بایستی که در انتهای این نقد تقدیمی، یادآوری و تأکید کنم که بدون شک و مطابق با روال رایج داستان‌نویسی حرفه‌ای، صرفاً علاقه‌مندی و استعداد بالقوۀ ذاتی، برای کسب موفقیت‌های روایت‌پردازی حرفه‌ای [اعم از منسجم و مدیریت شده بودن، بهره‌مندی از طرح و پیرنگ مستحکم و مستدلِ داستانی، واقعه‌پردازی‌هایی متصل‌کننده و پیشبرنده، شخصیت‌پردازی‌هایی دقیق و مؤثر و باورپذیر، فضاسازی‌هایی ملموس و قابل‌تصور و...] کفایت نمی‌کند؛ چون که کسب موفقیت در داستان‌نویسی حرفه‌ای، به صبوری، پیگیری، تنظیم سیر هدفمند مطالعاتی دقیق [اعم از متون داستان و متون آموزش] و ممارست نوشتاری مدیریت شده‌ای نیاز دارند تا با کسب مهارت‌های رایج و ضروری داستان‌نویسی حرفه‌ای، استعداد ذاتی نوشتاری شان را شکوفا کنند؛ همچنین چنانچه که برخی از دوستان نویسندۀ گرامی، هیچ‌گونه باوری به مؤثر بودن نقدهای آموزشی و روند آموزش مستقیم داستان‌نویسی ندارند و تصمیم دارند که صرفاً با تکیه بر استعداد ذاتی و روند تجربه‌اندوزی شخصی خودشان به نتیجۀ داستان‌پردازانۀ موفقیت آمیزی برسند، طبعاً یکی از راه هایی که روند پیشرفت این عزیزان را تا حد نسبتاً قابل توجهی، تسهیل می‌کند، خوانش متون آموزشی مرتبط و معتبری است که توسط اساتید مجرب و صاحب‌نام ایرانی و خارجی نوشته شده‌اند، مانندِ «عناصر داستان»، اثر «جمال میرصادقی»، «داستان و نقد داستان»، اثر «احمد گلشیری» و همچنین «درس‌هایی درباره داستان‌نویسی»، تألیف «لئونارد بیشاپ» که توسط آقای «محسن سلیمانی» ترجمه شده و توسط انتشارات «سوره مهر» به چاپ رسیده‌ است و...؛ آثار آموزشی ارزشمند به دقت تألیف شده‌ای که به طور معمول در کتابخانه‌های عمومی نهاد کتابخانه‌های کشور در دسترس‌ دوستان نویسندۀ گرامی هستند.
و نکتۀ آخر این که به احترام خواستۀ شما دوست گرامی، جهت ارائۀ یک نقد بسیار کوتاه و مختصر [به امید که حداقل این پاراگراف پایانیِ موجز نوشته شده، مورد توجه و تدقیقِ صبورانه‌تری قرار بگیرد] و با توجه به عدم تغییر در روند شکل‌گیری متن [عدم ترمیم و تعمیم و تقویت روند داستان‌پردازی و حتی ارائۀ مجدد اثر، با همان واژگان محاوره‌ای تعبیه شده در بخش بدنۀ توصیفی روایت: «...، اون، واسه، نمی‌دونستم، نمیدونه، ببینه، بهش، داره، تکون، میده، اگه، میشه، اون، رو، بذار...» که صرفاً موجب تضعیف مشهود «زبان داستانی» متن شده‌اند]، صرفاً تنها تغییر اعمال شده، همین تغییر اسم متن است؛ لازم به ذکر است که علاوه بر ویژگی‌های معرفی شده برای یک روند نام‌گذاری موفق داستانی [جذب‌کننده و متصل‌کننده و پیشبرنده و تأمل‌برانگیز بودن و...]، این که نکته مهم را هم اضافه کنم که به طور معمول، مؤثرتر است که اسم داستان، صرفاً برای رسیدن به یک بخش و یا سطر پایانی داستان، انتخاب و تنظیم نشده باشد. موفق باشید

منتقد : کیوان سلحشوری‌مهر

کیوان سلحشوری مهر/ متولد تهران 1351 خورشیدی/شاعر،نویسنده،منتقد،مدرس 1- همراهی و همکاری با انجمن شعر و داستان حوزه هنری گیلان از سال 1370 به بعد. 2- مجری و عضو هیئت امنای داستان حوزه ی هنری گیلان از سال 1377 و برگزار‌کننده و عضو هیئت داوران مسابقه ...



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.

امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت