جایگاه داستانک در داستان‌نویسی.




عنوان داستان : جایگاه هنر در خانواده
نویسنده داستان : شایان یزدانمهر

از این داستان ویرایش جدیدی تحت عنوان «جایگاه هنر» منتشر شده است.

همانطور که روی صندلی نشسته بود و به تابلوی روبرویش نگاه میکرد ایملش را باز کرد، اصلا باورش نمیشد بلاخره به ارزوی خود رسید یکی از اثارش در مسابقه ی کوپیک برنده شده بود. جایزه ۵ هزار دلار امریکا به علاوه تحویل در توکیو با بلیط رفت و برگشت رایگان، در همین حین پدرش در اتاق را باز کرد سرش را تکان داد و با افسوس به مادر گفت 《نگاه کن بچه های همه یا درس میخونند یا کار میکنند پسر ما هم مثل بچه ها از صبح تا شب نقاشی میکشه》
نقد این داستان از : علی چنگیزی
داستانک شیوه داستان‌گویی جدیدی است، پیرو این شعار که کوچک زیباست و کوتاه موثر است با گسترش شبکه‌های اجتماعی این نوع روایت هم گسترش پیدا کرده است، اما به همان اندازه که نوشتن این نوع داستانک‌ها آسان است و خواندنش آسان‌تر اثرگذاری آن سخت اندک است و درست یا نادرست جدی گرفته نمی‌شوند.
بنده نه اهل غافلگیری هستم نه اهل مینی‌مالیسم . به نظرم می‌رسد اگر بخواهید جدی گرفته شوید باید نوشتن داستانک را محض تنوع ادامه دهید، اما اگر می‌خواهید جدی وارد داستان‌نویسی و داستان‌گویی بشوید باید بپذیرید توفیقی در نوشتن داستانک وجود ندارد.
چرا؟ چون نوشتنش سخت نیست و طبیعی است که هر کسی با هر میزان توانایی گمان می‌کند می‌تواند داستانک بنویسید و شوربختانه یا خوشبختانه این گونه ادبی بسیار زیاد در شبکه‌های اجتماعی تولید شده و می‌شود.
پیشنهاد من حرکت به سمت نوشتن داستان کوتاه است و نوشتن داستانک به نظر من در آینده توفیقی برای یک نویسنده نخواهد داشت.
داستان کوتاه بنویسید. حرکت از داستانک به سمت داستان کوتاه قدری سخت است، اما امتحان کنید و جدی‌تر آن مسئله را پیگیری کنید.
در مورد این داستانک نظر پی نمی‌دهم فرمی نیست که پسند من باشد، خوب یا بد. طبیعی است که چون در برابر داستانک موضع دارم دوست‌تر می‌دارم شما را به‌عنوان نویسنده جدی داستان کوتاه و رمان ببینم.

منتقد : علی چنگیزی

متولد 1356 در شهر آبادان



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.

امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت