آناهیتا آروان



زندگی نامه
متولد 1354- تحصیلات: کارشناسی زبان و ادبیات فارسی محض- کارشناسی ارشد پژوهش هنر- آغاز فعالیت : 1379

کتاب ها
مجموعه داستان « پسرم قدش بلند است»، سوره مهر، چاپ اول 1384- رمان« بگذار تروا بسوزد»، علمی فرهنگی، 1396

جوایز
برگزیده بخش سرمقاله ( به طور مشترک با محمدرضا بایرامی) در هشتمین جشنواره ی دوسالانه ی مطبوعات کودک و نوجوان 1386- برگزیده بخش بازنویسی و بازآفرینی متون کهن در شانزدهمین جشنواره ی بین المللی قصه گویی 1391- شایسته تقدیر در هشتمین دوره جایزه پروین اعتصامی با رمان «بگذار تروا بسوزد» 1397

نقد ها
استعداد به تنهایی، موفقیت نویسنده را تضمین نمی‌کند
یکی از دشوارترین درگیری‌ها
اگر داستان در لایه‌های بیرونی متوقف نشود...
داستان می‌تواند یک روز عادی را به روزی شگفت‌انگیز تبدیل کند
بگذارید قوت و ضعف‌ها دیده شوند
زاویه دیدی که برای داستان، بهترین باشد
کتاب‌های خواندنی فراوانی منتظر شما هستند
زنی که زندگی‌اش به بی‌قراری ابدی آغشته است
نویسنده توانمند می‌تواند رنج را به زیبایی تبدیل کند
کدام تصویر و توصیف به کار داستان می‌آید؟
داستان، عکس‌برگردان رنگ‌پریده زندگی نیست
گاهی قطعات را به هم بریزید و دوباره بچینید
داستان شروع نشده است
بذر تردیدی که کاشته شده، اما به برگ و بار ننشسته است
پیش و بیش از نوشتن به خواندن داستان‌های خوب نیاز دارید
به آدم‌ها نگاه کنید
انتخاب سوژه تازه‌تر و پرداخت غیرکلیشه‌ای
《همیشه پای یک زن در میان است؟》
داستان عرصه ممکن‌شدن ناممکن‌هاست، اما به شرطها و شروطها
خرده‌روایت‌های پراکنده در خدمت اصل ماجرا
هر ماجرایی جان داستان شدن ندارد
داستان کوتاه یا فیلم‌نامه داستانی؟
تلاش برای تبدیل خاطره به داستان
اشاره‌ها و نشانه‌های درون متن
به داستان وصله‌های ناجور نچسبانید
کارکرد خارق‌العاده ذهن
داستان زندانی یا زندان‌بان؟ کدام یک؟
بررسی ویژگی‌های سوژه و یافتن قالب و فرم مناسب
عبور از مرز تمرین‌های کارگاهی
کنش‌ها و دیالوگ‌هایی که به شخصیت‌ها سر و شکل می‌دهند
سوژه خوب و پرداخت قوی در کنار هم
مخاطب به دنبال داستان است پس زیاد منتظرش نگذارید
آدم اصلی داستان را بدون ترس و پنهان‌کاری نشان بدهید
این نخ سیگار نه خودش روشن شده و نه توانسته جهان داستان را روشن کند
گاهی داستان را برای خودتان تعریف کنید
حفظ یکدستی
اتفاق خارق‌العاده‌ به باورپذیری هم نیاز دارد
ارزش جزییات داستانی
شخصیت‌هایی که آشنا باشند، اما ملال‌انگیز نباشند
رابطۀ همۀ جزییات با پیرنگ
یادآوری چند اصل مهم
شکل‌گیری مکان در دل صحنه‌ها و کنش‌ها
اطلاعات را بدون منطق و بدون طراحی درست در ظرف داستان نریزید
به نمایش گذاشتن مهمترین بخش ماجرا
ساعتی که خاموش مانده است
حفظ یکدستی
آموزش مهارت‌ها به داستانی‌ترین زبان ممکن
گزارش عاشق شدن ساده است و نمایش چگونگی‌اش دشوار
دشواری نوشتن داستان کامل با کمترین کلمه‌ها
مطالعه و تمرین برای رسیدن به نثر سالم و بدون دست‌انداز


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت