آناهیتا آروان



زندگی نامه
متولد 1354- تحصیلات: کارشناسی زبان و ادبیات فارسی محض- کارشناسی ارشد پژوهش هنر- آغاز فعالیت : 1379

کتاب ها
مجموعه داستان « پسرم قدش بلند است»، سوره مهر، چاپ اول 1384- رمان« بگذار تروا بسوزد»، علمی فرهنگی، 1396

جوایز
برگزیده بخش سرمقاله ( به طور مشترک با محمدرضا بایرامی) در هشتمین جشنواره ی دوسالانه ی مطبوعات کودک و نوجوان 1386- برگزیده بخش بازنویسی و بازآفرینی متون کهن در شانزدهمین جشنواره ی بین المللی قصه گویی 1391- شایسته تقدیر در هشتمین دوره جایزه پروین اعتصامی با رمان «بگذار تروا بسوزد» 1397

نقد ها
از شاعرانگی کاری ساخته نیست، اگر پای داستان در میان نباشد
نمونه‌هایی که قابل بحث‌تر باشند
لذت گشت و گذار در دهلیزهای داستان
تلاش برای رسیدن به آثار اثرگذار و قابل بحث
انتخاب مکان جغرافیایی را به ضرورت پیرنگ پیوند بزنید
زاویه دید اشتباه، عرصه را هم بر نویسنده و هم بر داستان تنگ می‌کند
ساختار را از زیر سایه نثر بیرون بکشید
رسیدن به دغدغه‌های مخاطب نوجوان
ماجرا را از پشت لنز داستان ببینید
تناسب کنش‌ها با شخصیت و موقعیت
مرز باریکی که نشناختنش سطح کار را پایین می‌کشد
خوانندۀ هوشمند شما هر قصه‌ای را جدی نخواهد گرفت
دیدن جزییاتی که کمتر دیده شده‌اند
شخصیت داستان دیلماج نمی‌خواهد
نگذارید شیرازۀ اثر از هم بپاشد
نامکرر باشید و نامکرر بنویسید
از شخصیت‌ها معما نسازید
در متن ادبی متوقف نشوید
در داستانک‌ها فرصت شلخته‌گویی نیست
شناخت تفاوت صحنه‌های اصیل داستانی با کلیشه های سینمایی
رگه‌های طنز در لحظه‌های تراژیک زندگی
کادر محدود داستان کوتاه
نگذارید گفت و گوها به هرزگویی بدل شوند
مقاومت در برابر وسوسۀ لفاظی‌ها
حذف جزییاتی که به هیچ نقطۀ تاریک داستان نوری نمی‌تابانند
بانویی که مرده اما تمام نشده است
لذت خوانش متن، گوهر گم شدۀ داستان‌
توجه به مکان و زمان در پرداخت جزییات
تغییر مداوم مسیر، داستان را به جایی نمی‌رساند
شناخت و انتقال حس‌ها کار دشوار داستان‌نویس
برقراری ارتباط میان شخصیت داستان و مخاطب
خط بی‌نوسان داستان را از نفس می‌اندازد
لزوم کدگذاری‌ها
پاسخ پرسش های احتمالی در آستین متن
تلاش برای رسیدن به استانداردهای داستان
بگذارید متن در خدمت داستان باشد نه در خدمت مکان
رسیدن به بازی‌های تکنیکی به شرط داشتن آگاهی و پشتوانه
انگیزۀ تعریف نشده، باورپذیری را ناممکن می کند
بگذارید داستان در مسیر اصلی قرار بگیرد
طراحی اتفاق خارج از قاب خاطره
صحنه‌هایی که داستان را شکل بدهند و به جلو بکشانند
طرح‌واره‌هایی ناتمام
اپیدمی سوژه‌ها
نیاز به ژرفای بیشتر
آنچه توی مشت دارید به موقع به‌خواننده نشان بدهید
ماجرا برای خود شما روشن و بی‌ابهام باشد
نقطۀ تلاقی داستانی
داستانی که بتواند روی پای خودش بایستد
پیرنگ ضعیف داستان را از نفس می‌اندازد
نصب ریل‌های اصلی و انشعابی در مسیر داستان