علی علی بیگی



زندگی نامه
من متولد زمستان 66 ام. در یکی از روستاهای آذربایجان همیشه سرد و برفی. کارشناسی برق الکترونیک در تبریز تمام کردم؛ و در ادامه کارگردانی سینما خواندم.
چند داستان کوتاه و فیلمنامه و نوشتن چند نقد و ساخت چندین فیلم کوتاه و فیلم مستند مرا از سال 86 تا به امروز رسانده‌اند.
هنوز هم برای سایت ها و خبرگزاری‌ها مطلب، شعر و البته نقد می‌نویسم.
داستان، بهانه من برای ادامه زندگی است.

کتاب ها
من یک لاک‌پشتم (نیستان - 97)

جوایز
جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم "اگر فردابیاید" در جشنواره فیلم بسیج - 1390
جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلمنامه "نهنگ" در جشنواره مدافعان حرم - 1395
برگزیده جایزه بهترین فیلم برای فیلم های "اگر فردا بیاید" و " یک اتفاق ساده" - 1390

نقد ها
هدف در داستان
یک تعلیق درست
گره‌گشایی قبل از گره‌افکنی!
یک داستان خوب با پایانی نامناسب!
داستان‌هایی که دیر شروع می‌شوند!
یک داستان محدود
داستانی بدون جغرافیا و تاریخ
پایان‌بندی نباید خنثی باشد
بازنویسی؛ یک‌ قدم به جلو
نباید داستان را فدای زبان کرد
جایگاه احساسات و عواطف در داستان
یک داستان خوب بومی
در مرز قصه
نقش داستان‌های فرعی در داستان
هدف باید از شروع داستان وجود داشته باشد.
قبل از داستان
تفاوت قصه با داستان
مشکل شخصیت‌های منفعل
یک داستان تقریبا کامل
دو نیمه متفاوت
طرح‌ داستانی چه‌اندازه مهم است؟
جایگاه دیالوگ در داستان
اهمیت دیدگاه در به‌ کارگیری مضامین بارها تکرارشده
حاشیه‌هایی که باید نباشند.
به نام مرگ، به کام تولد!
بازی با کلمات
اصل باورپذیری باید رعایت شود.
ایده‌های نه چندان تازه، اجراهای نو می‌خواهند
چند‌سوژه‌ای!
کشف ذره‌ذره در داستان
داستان کی شروع می‌شود؟
روابط علت و معلولی
یک طرح خوب چه طرحی است؟
از طرح تا پرداخت
طرح در داستان‌های مینی‌مالیستی
راوی درست کدام است؟
بازنویسی درست چیست؟
روی خط باورپذیری
دنیای نیمه‌فانتزی
داستان‌نویسی از صفر
داستان‌های بدون اتفاق
روایت خاص، داستان خاص می‌خواهد!
طرح خوب؛ پرداختی شتاب‌زده!
معما با پیچیده‌گویی فرق دارد
برانگیختن احساسات مخاطب
شخصیت‌های بی‌هدف
داستانی با پازل‌های پشت‌سرهم
بازنویسی
در مرز خاطره
در مرز خاطره


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت