احسان رضایی کلج



زندگی نامه
با ارایه چند دست‌نویس در 13 سالگی به عضویت آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درآمدم. پنج سال تمام هر هفته از غرب به شرق تهران راه می‌پیمودم تا در جلسات نقد استاد عزیز محمدجواد جزینی شرکت کنم. هم زمان با حضور در دانشگاه، دومین آفتاب عالم‌تاب جهان ادبیات به زندگی من تابید و با استاد فقید محمد ایوبی آشنا شدم. پنج سال سه‌شنبه‌ها به همراه دو شاگرد دیگر به منزل ایشان می‌رفتیم و می‌خواندیم و می‌خواند. چوبمان می‌زد، می‌سوختیم و می‌نوشتیم. نوشتن شده بود بخش جدایی ناپذیر از وجود ما. بعد از مرگ استاد دل و دماغ نوشتن نماند تا سال 1392 که با دوستانم کافه داستان را بنا نهادیم. کافه داستان ابتدا تنها یک گروه کوچک بود برای نقد داستان ولی چندی بعد صاحب وبلاگ و سایت شدیم. فعالیت‌هایم ادامه داشت و داستان کوتاه‌هایم در مجلات و سایت‌های مختلف کاغذی و اینترنتی چاپ می شد تا در سال 1395 بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان فراخوانی برای آموزش رمان داد. احمد دهقان را روز مصاحبه‌ي حضوری همانجا دیدم و شد سومین نور عالم‌تاب زندگی ادبی من. زیر نظر هم‌او بود که رمانم را نوشتم. بعد از این اتفاق دبیر انجمن ادبی قاف شدم. همین‌طور در قالب منتقد در گروه مدرسه‌ی داستان جناب استاد جزینی فعالیتم را آغاز نمودم و جلسات نقد حضوری هر هفته‌ی کافه داستان نیز ادامه‌دار شد. نقدهای من در مجللات و سایت‌های مختلف چاپ شده و حالا که عضوی کوچک در نقد داستان شده‌ام امیدوارم بتوانم هرچه بیشتر در خدمت نویسندگان جوان باشم.
www.cafe-dastan.ir

کتاب ها
رمان "نیمی از من سهم خواب‌هایم" نشر نیماژ

جوایز
برگزیده جشنواره داستان کوتاه انتشارات علمی و فرهنگی 1384
برگزیده جشنواره داستان کوتاه جنوب 1397

نقد ها
داستان را نیمه‌کاره رها کرده‌اید!
تفاوت حکایت و داستان چیست؟
تراژدی چگونه در داستان شکل می‌گیرد؟
دل‌نوشته یا داستان؟ باید انتخاب کنید.
برای داستان نوشتن باید سوژه‌ی مشخص داشت
بازنویسی را جدی بگیرید
باید ناخودآگاه خود را کشف کنید
برای چه داستان می‌نویسید؟
مولفه‌های داستان‌ساز را بیاموزید
چرا می‌نویسم و چرا باید هرس کنم؟
مخاطب این متن کیست؟
مرز باریکی بین داستان و فلسفیدن نیست!
پاورقی یا داستان زرد ارزش ادبی ندارد.
هیچ میانبری برای نویسنده شدن وجود ندارد!
در بازنویسی به نقاط قوت قلمتان تکیه کنید
فکاهه و داستان دو جهان بسیار متفاوت دارند
تمرین و مطالعه قلم شما را قوام می‌بخشد.
پایان بندی از مهم‌ترین ارکان داستان‌نویسی است
بسیار بیشتر از آنچه می‌نویسید کتاب بخوانید!
فرم و محتوا تفکیک ناپذیرند!
برای بهتر شدن متن حتما علایم نگارشی را رعایت کنید
سوژه را باید درست انتخاب کرد!
برای نوشتن داستان باید بسیار تجربه کرد و خواند.
خاطرات سوژه‌های خوبی برای نوشتن داستان هستند ولی نیازمند تغییرند!
داستان نیازمند وجود نظرگاه نویسنده است
داستانی خوب در گروه سنی نوجوان
قالب داستان کوتاه برای نوشتن از چند ماجرا مناسب نیست!
بازنویسی می‌تواند جادو کند!
با قالب داستان کوتاه آشنا شوید!
تفاوت داستان و خاطره چیست؟
داستان خوب را تبدیل به عالی کنید
تنها راه انتقال مفاهیم به مخاطب درست نویسی است
داستان باید دارای نظرگاه باشد
چگونه خاطرات را تبدیل به داستان کنیم؟
داستان نیازمند باورپذیری است
نظرگاه خود را در داستان مشخص کنید
جزییات قلب تپنده‌ی جهان داستان هستند
داستان، تکرار بی‌رمق زندگی واقعی نیست
از شعار دادن در اثر بپرهیزید
نوشتن داستان نیازمند داشتن سوژه‌ی مشخص است
اگر قصد نوشتن داستان دارید، باید ساختار آن را بشناسید.
قصه یا داستان؟
کارکرد فیکشن چیست؟
از کلیشه بپرهیزید
ساده بنویسید و به دور از شعارزدگی
چیزی خلق کنید که قابلیت کشف داشته باشد
داستان عالی در بازنویسی پدیدار می‌شود
پیرنگ‌ ضعیف سوژه را نابود می‌کند
داشتن قلمی درخشان، در گرو تلاش زیاد است.
داستان باید باورپذیر باشد!


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت