احسان رضایی کلج



زندگی نامه
با ارایه چند دست‌نویس در 13 سالگی به عضویت آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درآمدم. پنج سال تمام هر هفته از غرب به شرق تهران راه می‌پیمودم تا در جلسات نقد استاد عزیز محمدجواد جزینی شرکت کنم. هم زمان با حضور در دانشگاه، دومین آفتاب عالم‌تاب جهان ادبیات به زندگی من تابید و با استاد فقید محمد ایوبی آشنا شدم. پنج سال سه‌شنبه‌ها به همراه دو شاگرد دیگر به منزل ایشان می‌رفتیم و می‌خواندیم و می‌خواند. چوبمان می‌زد، می‌سوختیم و می‌نوشتیم. نوشتن شده بود بخش جدایی ناپذیر از وجود ما. بعد از مرگ استاد دل و دماغ نوشتن نماند تا سال 1392 که با دوستانم کافه داستان را بنا نهادیم. کافه داستان ابتدا تنها یک گروه کوچک بود برای نقد داستان ولی چندی بعد صاحب وبلاگ و سایت شدیم. فعالیت‌هایم ادامه داشت و داستان کوتاه‌هایم در مجلات و سایت‌های مختلف کاغذی و اینترنتی چاپ می شد تا در سال 1395 بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان فراخوانی برای آموزش رمان داد. احمد دهقان را روز مصاحبه‌ي حضوری همانجا دیدم و شد سومین نور عالم‌تاب زندگی ادبی من. زیر نظر هم‌او بود که رمانم را نوشتم. بعد از این اتفاق دبیر انجمن ادبی قاف شدم. همین‌طور در قالب منتقد در گروه مدرسه‌ی داستان جناب استاد جزینی فعالیتم را آغاز نمودم و جلسات نقد حضوری هر هفته‌ی کافه داستان نیز ادامه‌دار شد. نقدهای من در مجللات و سایت‌های مختلف چاپ شده و حالا که عضوی کوچک در نقد داستان شده‌ام امیدوارم بتوانم هرچه بیشتر در خدمت نویسندگان جوان باشم.
www.cafe-dastan.ir

کتاب ها
رمان "نیمی از من سهم خواب‌هایم" نشر نیماژ

جوایز
برگزیده جشنواره داستان کوتاه انتشارات علمی و فرهنگی 1384
برگزیده جشنواره داستان کوتاه جنوب 1397

نقد ها
هجونامه جایگاهی در ادبیات داستانی ندارد
در بازنویسی عجله نکنید
زبان داستان خود را اصلاح کنید
مرز بین داستان زرد و عامه‌پسند کجاست؟
انتخاب راوی باید با منطق باشد
نظرگاه خود را وارد اثر کنید
باید داستان‌های ژانر بیشتری بخوانید
از مفاهیم خام بگذرید و داستان بنویسید
داستان کودک باید پایان مشخصی داشته باشد
باید خاطره‌نویسی را کنار بگذارید
مرز باریک بین داستان شدن و نشدن متن کجاست؟
به شخصیت‌های داستان فرصت زیست بدهید
زبان راوی باید اصلاح شود
گره داستانی نباید اتفاقی باز شود
پایان بندی اثر باید همراه با نتیجه‌گیری مشخص باشد
دستور زبان و نگارش فارسی را بازخوانی کنید
ضرورت مطالعه‌ی بیشتر برای نوشتن داستان
برای خلق داستان، از تخیل خود استفاده کنید
داستانی که خستگی را از تن به در می‌کند
برای داستان خود قالب مناسبی بیابید
داستانی جذاب با پایان بندی بد
از خود بپرسید چرا می‌نویسم؟
برای داستان خود قالب بزرگتری انتخاب کنید
زبان ساده نقطه قوت داستان شماست
باید آیین نگارش را بازخوانی کنید
مینی‌مال باید ساده و موجز باشد
داستان در هر قالبی باید موجز باشد
باید مفاهیم خام را تبدیل به داستان کنید
باید در انتخاب نام داستان دقت بیشتری کنید
آثار بی‌کنش راهی به داستان شدن پیدا نمی‌کنند
توضیح یک موقعیت که می‌تواند داستان بشود
مینی‌مال نیازمند کنش بیشتری است
قبل از نوشتن خوب بخوانید
داستان باید برای طیف مخاطب خود جذاب باشد
نوشتن داستان را آکادمیک بیاموزید
از خود بپرسید برای چه می نویسم؟
هدف شما از نوشتن چیست؟
باید به مولفه‌های ژانر فانتزی توجه کنید
باید سعی کنید در یک قالب مشخص داستانی بنویسید
ضرورت توجه به نقد منتقدین
تفاوت بین دلنوشته و داستان چیست؟
می‌خواهید داستان بنویسید یا پندنامه؟
تمرینی برای نوشتن داستان
داستان را نیمه‌کاره رها نکنید
در ساخت موقعیت داستانی موفق بوده‌اید
لزوم چکش‌کاری در عبارت‌سازی‌های زبانی احساس می‌شود
ضرورت توجه به معنا در کنار تکنیک روایی
در ساخت سوژه‌ی مینی‌مال به دنبال مفاهیم اساسی باشید
برای نوشتن داستان به سراغ سو‌ژه‌های آشنا بروید
فکاهه باید غلو آمیز باشد


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت