قاسمعلی فراست



زندگی نامه
متولد گلپایگان، تحصیل‌کرده دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مدرس داستان‌نویسی در همین دانشکده، مدیر سابق گروه ادب و هنر تلویزیون و ادبیات داستانی ارشاد.

کتاب ها
23 کتاب از جمله نخل‌های بی‌سر، گلاب خانم، هر زندکی یک قصه است، فقط عاشق زبان عاشق را می‌فهمد، نیاز (ترجمه شده به انگلیسی و عربی و تبدیل به فیلم)، روزهای برفی (تبدیل به سریال تلویزیونی) غار آبی، افطار (تبدیل به فیلم تلویزیونی) و...

جوایز
برگزیده اولین سمینار رمان در ایران و جهان (کرمانشاه)
برگزیده چهل سال ادبیات جنگ
منتخب بسیاری از جشنواره‌های داستانی کشوری

نقد ها
برای نوشتن داستان، قبل از هر چیز باید آن را شناخت
سوژه‌ای عالی با پرداختی غیرعالی
تصویری از نگاه برخی از مردم به مسئولین
حسی خوب در قالبی کمی فشرده و تنگ
داستان، چینش مینیاتوری افراد و حوادث و اجزاست
سوژه و داستان باید هم‌تراز و متناسب باشند
بستری مناسب برای داستانی خواندنی
حس خوب یکی از نشانه‌های داستان خوب است
داستان منطق خاص خودش را دارد
ساختار داستان با شعر یا هر قالب ادبی دیگر فرق دارد
زبان داستان، زبانی است فقط برای داستان
داستان لزوما به تجربه زیستی نیازمند است
داستان مدرن، تعاریف و بافتار و ساختار خودش را دارد
قضاوت جایی در داستان ندارد
فرق است بین داستان‌نویسی و داستان‌گویی
لازمه داستان، کشمکش، همدلی، لحظه‌پردازی و تعلیق است
اولین گام برای داستان، دستیابی به سوژه‌ای جذاب است
سوژه‌ای عالی و کاملا داستانی است
یک گام به جلو
داستان کوتاه، تابلویی از صورتی است که هرچه در آن کم و زیاد باشد، معلوم است
باورپذیری شرط لازم برای هر داستان است
اسم داستان لزوما باید جذاب و برگرفته از فضای اثر باشد
کوتاه‌نویسی هنر بزرگی است
حسی دلنشین و تأثیرگذار
اسم نباید داستان را لو بدهد
سوژه خوب را باید خوب هم تراش داد و دقیق هم ساخت
از جزییات خوب باید یک ترکیب خوب ساخت
کوتاه‌نویسی هنر است، به‌شرطی که ابهام در داستان نباشد
سوژه‌ای خوب و جذاب برای یک داستان کوتاه
داستان کوتاه، لزوما سوژه‌ای کوتاه می‌خواهد
اسم داستان نباید داستان را لو بدهد
اسم خوب داستان، اولین جرقه کشش برای خواندن اثر
ذهن خیال‌پرداز، لازمه نوشتن داستان است
یک حس دلنشین
حاشیه‌های زیاد، موضوع اصلی را گم یا کم‌رنگ می‌کنند
نوشتن از تجربه‌های زیستی، یکی از شروط موفقیت است
داستان، زبان و منطقی‌ای می‌خواهد خاص خودش
خلاصه‌نویسی خوب است اما نه به قیمت ابهام در داستان
حس خوب غافلگیری
خاطره یا داستان!
کوتاه و رسا‌
پیام خوب و دلنشینی که باید داستان شود
سوژه خوبی برای داستان
داستان سمبولیک و قواعد سمبولیسم
موضوع خوب داستانی
شروع خوب و جذاب داستان، ستودنی است
پتانسیل خوب داستان
داستان‌نویسی یا نوشتن در هر قالب نویسندگی؟
کوتاه و رسا‌ به همین راحتی
غافل‌گیری، ویژگی خوب داستان


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت