قاسمعلی فراست



زندگی نامه
متولد گلپایگان، تحصیل‌کرده دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مدرس داستان‌نویسی در همین دانشکده، مدیر سابق گروه ادب و هنر تلویزیون و ادبیات داستانی ارشاد.

کتاب ها
23 کتاب از جمله نخل‌های بی‌سر، گلاب خانم، هر زندکی یک قصه است، فقط عاشق زبان عاشق را می‌فهمد، نیاز (ترجمه شده به انگلیسی و عربی و تبدیل به فیلم)، روزهای برفی (تبدیل به سریال تلویزیونی) غار آبی، افطار (تبدیل به فیلم تلویزیونی) و...

جوایز
برگزیده اولین سمینار رمان در ایران و جهان (کرمانشاه)
برگزیده چهل سال ادبیات جنگ
منتخب بسیاری از جشنواره‌های داستانی کشوری

نقد ها
داستان، قبل از گفتن به نشان دادن و تصویر کردن احتیاج دارد
سوژه خوب، لزوما باید خوب پرداخت شود
واقعه را باید تصویر کرد و نه بیان
بزرگترین امتیاز داستان، بومی‌نویسی آن است
هر داستان لزوما باید آغازی و پایانی داشته باشد
داستان موقعیت هم باید نکته خاص خودش را داشته باشد
دلهره اساس داستان است
بومی‌نویسی، نیاز ادبیات امروز ایران است
ایجاد یک موقعیت خوب داستانی
نگاه و پرداخت نو لازم است، اما شرط دازد
حس دلنشین و تاثیرگذار، لازمه داستان است، اما کافی نیست
داستان همچون طراحی ساختمانی است که جای هر چیز در آن به روشنی پیداست
داستانک یا کاریکلماتور!
روان بودن قلم در نوشته، نشانه استعداد نویسنده است
تراش خوردن و تراش خوردن، لازمه داستان حرفه‌ای است
بستری عالی که لزوما عالی پرداخت نشده
داستان، ساختن حرفی است که در ذهن‌مان شکل گرفته
سوژه خوب، به ساخت و پرداخت حرفه‌ای نیاز دارد
لحظه‌پردازی، مهم‌ترین نقص این نوشته
سوژه خوبی که به خوبی از آن استفاده نشده
داستان یک مرکز ثقل لازم دارد که بقیه موارد حول آن می‌گردند
مضمون خوب را در قالب خاص خود باید ریخت
ریزه‌کاری، مهم‌ترین شرط داستان حرفه‌ای است.
حسی خوب اما ناتمام و ناقص
قلمی روان و راحت اما موضوعی گنگ و مبهم
سوژه‌ای خوب
داستان، شروع بسیار خوبی دارد.
برای نوشتن داستان، قبل از هر چیز باید آن را شناخت
سوژه‌ای عالی با پرداختی غیرعالی
تصویری از نگاه برخی از مردم به مسئولین
حسی خوب در قالبی کمی فشرده و تنگ
داستان، چینش مینیاتوری افراد و حوادث و اجزاست
سوژه و داستان باید هم‌تراز و متناسب باشند
بستری مناسب برای داستانی خواندنی
حس خوب یکی از نشانه‌های داستان خوب است
داستان منطق خاص خودش را دارد
ساختار داستان با شعر یا هر قالب ادبی دیگر فرق دارد
زبان داستان، زبانی است فقط برای داستان
داستان لزوما به تجربه زیستی نیازمند است
داستان مدرن، تعاریف و بافتار و ساختار خودش را دارد
قضاوت جایی در داستان ندارد
فرق است بین داستان‌نویسی و داستان‌گویی
لازمه داستان، کشمکش، همدلی، لحظه‌پردازی و تعلیق است
اولین گام برای داستان، دستیابی به سوژه‌ای جذاب است
سوژه‌ای عالی و کاملا داستانی است
یک گام به جلو
داستان کوتاه، تابلویی از صورتی است که هرچه در آن کم و زیاد باشد، معلوم است
باورپذیری شرط لازم برای هر داستان است
اسم داستان لزوما باید جذاب و برگرفته از فضای اثر باشد
کوتاه‌نویسی هنر بزرگی است


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت