قاسمعلی فراست



زندگی نامه
متولد گلپایگان، تحصیل‌کرده دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مدرس داستان‌نویسی در همین دانشکده، مدیر سابق گروه ادب و هنر تلویزیون و ادبیات داستانی ارشاد.

کتاب ها
23 کتاب از جمله نخل‌های بی‌سر، گلاب خانم، هر زندکی یک قصه است، فقط عاشق زبان عاشق را می‌فهمد، نیاز (ترجمه شده به انگلیسی و عربی و تبدیل به فیلم)، روزهای برفی (تبدیل به سریال تلویزیونی) غار آبی، افطار (تبدیل به فیلم تلویزیونی) و...

جوایز
برگزیده اولین سمینار رمان در ایران و جهان (کرمانشاه)
برگزیده چهل سال ادبیات جنگ
منتخب بسیاری از جشنواره‌های داستانی کشوری

نقد ها
یک موقعیت خوب برای داستان
داستان یا گزارش
حس خوبی که ساختارشناسی بیشتری می‌طلبد
ساختارشناسی داستان، اصل است
داستان کلاسیک یا مدرن؟
داستان خوب شروع شده است
داستان کوتاه کوتاه سخت‌تر از داستان کوتاه است
محاوره بودن زبان داستان، حتی در زاویه دید اول‌شخص نباید سست باشد
وقتی که دیالوگ‌ها به بقیه عناصر داستان می‌چربند
لحظه لحظه داستان، منطق داستانی لازم دارد
برای شروع نوشتن، بهترین کار نوشتن از تجربه‌های زیستی است
سوژه‌ای خوب برای داستانی جذاب
باید به چراهای داستان جواب داد
حادثه‌ای که برای داستان شدن چیزی کم دارد
کوتاه‌نویسی نباید از فهمیدن ماجرای داستان کم کند
داستان، قبل از گفتن به نشان دادن و تصویر کردن احتیاج دارد
سوژه خوب، لزوما باید خوب پرداخت شود
واقعه را باید تصویر کرد و نه بیان
بزرگترین امتیاز داستان، بومی‌نویسی آن است
هر داستان لزوما باید آغازی و پایانی داشته باشد
داستان موقعیت هم باید نکته خاص خودش را داشته باشد
دلهره اساس داستان است
بومی‌نویسی، نیاز ادبیات امروز ایران است
ایجاد یک موقعیت خوب داستانی
نگاه و پرداخت نو لازم است، اما شرط دازد
حس دلنشین و تاثیرگذار، لازمه داستان است، اما کافی نیست
داستان همچون طراحی ساختمانی است که جای هر چیز در آن به روشنی پیداست
داستانک یا کاریکلماتور!
روان بودن قلم در نوشته، نشانه استعداد نویسنده است
تراش خوردن و تراش خوردن، لازمه داستان حرفه‌ای است
بستری عالی که لزوما عالی پرداخت نشده
داستان، ساختن حرفی است که در ذهن‌مان شکل گرفته
سوژه خوب، به ساخت و پرداخت حرفه‌ای نیاز دارد
لحظه‌پردازی، مهم‌ترین نقص این نوشته
سوژه خوبی که به خوبی از آن استفاده نشده
داستان یک مرکز ثقل لازم دارد که بقیه موارد حول آن می‌گردند
مضمون خوب را در قالب خاص خود باید ریخت
ریزه‌کاری، مهم‌ترین شرط داستان حرفه‌ای است.
حسی خوب اما ناتمام و ناقص
قلمی روان و راحت اما موضوعی گنگ و مبهم
سوژه‌ای خوب
داستان، شروع بسیار خوبی دارد.
برای نوشتن داستان، قبل از هر چیز باید آن را شناخت
سوژه‌ای عالی با پرداختی غیرعالی
تصویری از نگاه برخی از مردم به مسئولین
حسی خوب در قالبی کمی فشرده و تنگ
داستان، چینش مینیاتوری افراد و حوادث و اجزاست
سوژه و داستان باید هم‌تراز و متناسب باشند
بستری مناسب برای داستانی خواندنی
حس خوب یکی از نشانه‌های داستان خوب است


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت