سعید تشکری



زندگی نامه
سعید تشکری نویسنده کارگردان و رمان‌نویس ایرانی متولد ۱۳۴۲ است. ورود او به عرصه هنر از سال 1348 با شرکت در کلاس های خلاق داستان نویسیِ کانون پرورش فکری کودک و نوجوان رقم خورد و در سال 1357به دانشکده هنرهای زیبا راه یافت و در رشته ادبیات نمایشی فارغ‌التحصیل شد. سعید تشکری در سال 1378 به عضویت کانون ملی منتقدان تئاتر و در سال 1380 به عضویت کانون جهانی تئاتر ITCA درآمد و از سال 1363 تاکنون هم زمان با خلق آثار هنری به تدریس در حوزه ادبیات نمایشی و داستان نویسی پرداخت. حضور پررنگ او در مطبوعات با چاپ مقالاتی پرمخاطب در حوزه ی ادبیات و هنر گره خورده است. کارنامه هنری او از حیث چند بُعدی بودن با ساخت فیلم، نگارش سریال های تلویزیونی از جمله زمانه، محله سپیدار و نگارش نمایشنامه‌های رادیویی در اداره کل نمایش رادیو اثبات شده است. او در سال 1392 با جدا شدن از عرضه تئاتر، به فضای داستان نویسی ورورد کرد و با خلق آثار برجسته ای چون مفتون و فیروزه، رمان مفقوده انقلاب اسلامی را به نگارش در آورد. تا کنون بیش از ۴۰ کتاب از سعید تشکری منتشر شده‌است.

کتاب ها
1. ولادت. انتشارات نیستان. ۱۳۸۹.
2. پاریس‌پاریس. انتشارات نیستان. ۱۳۸۹
3. بارِ باران / چاپ اول، انتشارات تربیت/ ۱۳۸۴برنده رمان برتر از جشنواره ادبیات داستانی شهید غنی پور/ ۱۳۸۵ برندهی کتاب برتر سال رضوی ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸
4. غریب، قریب / رمان / بنیاد آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی / ۱۳۹۴برنده کتاب سال رضوی / ۱۳۹۴ • هندوی شیدا / رمان/ انتشارات نیستان / ۱۳۹۴
5. مفتون و فیروزه / رمان/ انتشارات نیستان / ۱۳۹۳ اثر برگزیده سیزهمین جایزهی ادبی قلم زرین / ۱۳۹۴-۱۳۹۳
6. هرایی / رمان / انتشارات علمی فرهنگی و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان/ ۱۳۹۴
7. هندوی شیدا / انتشارات / ۱۳۹۴
8. داش آقا/سپیده باوران/1396
9. آبی‌ها /جلد اول و دوم/ به نشر / ۱۳۹۸
10. موقف / به نشر / ۱۳۹۸ مصاحبه استاد تشکری با شرق: «دعبل» را از عمق تاریخ بیرون کشیدم.
11. اوسنه گوهرشاد / به نشر / ۱۳۹۸
12. سیمیا/ نیستان/۱۳۹۸
13. آرتیست/نیستان/ ۱۳۹۸
14. سینما مایاک/کتاب کوچه/۱۳۹۸
15. سبز آبی/رمان/کتاب نیستان/1399
16. چهارفانوس/رمان/کتاب جمکران/1399
17. هرایی/رمان/کتاب نیستان/1399
18. پریزاد/رمان/انتشارات سوره مهر/1399
19. وسنی/رمان/نشر ستاره ها/1399

جوایز
1. پاسداشت بیست سال خلق اثر در حوزه دفاع مقدس / پاسداشت بیست سال تلاش تئاتر دینی/ تالار وحدت/ ۱۳۸۷
2. سلاخ/ داستان برنده داستان برگزیده اول مسابقه داستان‌نویسی رضوی۱۳۹۰
3. آیین نهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا) ع (اعطای نشان عالی اداره کل هنرهای نمایشی صدای جمهوری اسلامی ایران / ۱۳۹۱
4. تقدیر ویژه در جشنواره ادبی هنری هشت / بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان / تهران ۱۳۹۱ برای داستان برگزیده «اینجا کسی خواب نیست»
5. جشنواره ملی ادبی داستان‌های قرآنی. آیات / مشهد ۱۳۹۱ آیین بزرگداشت چهار دهه فعالیت مستمر و تأثیرگزار تئاتر دفاع مقدس در خلق آثار چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر دفاع مقدس / مهر ۱۳۹۲
6. تجلیل از سعید تشکری توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در کافه فرهنگ مشهد؛ 1397
7. نشان عالی فیروزه هنر برای هنرمند برگزیده سال / حوزه هنری / 1397
8. نشانه درجه یک هنری در حوزه ادبیات داستانی/ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی / 1397
9. دبیر علمی نخستین جایزه حماسی داستان های شاهنامه/ 1398
10. دبیر علمی نخستین جشنواره ملی نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» 1398
11. نشان عالی نویسنده برگزیده خادم فرهنگی در جشنواره بین المللی امام رضا (ع) 1399
12. تقدیر ویژه در خلق آثار رضوی / وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/ 1399
13. عضو هیئت داوران جایزه جلال/ بخش رمان/1399
14. عضو هیئت داوران جایزه ادبی مشهد/بخش رمان/1399
15. برگزیده تاریخ چهل سال انقلاب اسلامی برای رمان مفتون و فیروزه/1399

نقد ها
اطناب موتور داستان را از کار می‌اندازد.
پرش در روایت، داستان را دچار شکست می‌کند.
مخاطب را برای عناصر غیرواقعی داستان آماده کنید.
شخصیت‌پردازی موفق و عبور از تیپ‌های رایج.
یک فلاش‌بک موفق در داستان کوتاه.
دوراس‌نویسی در داستان کوتاه
داستانی فاقد پیرنگ، با لحن غیر داستانی و حوادث اضافی.
یک طنز اجتماعی خوب که با پُرگویی دفن شده است.
ورود نویسنده به حیطه‌ای نو در داستان‌نویسی.
یک «اسکار وایلد»نویسی موفق.
یک داستان اقلیمی با طراوت
داستان به یک بازنویسی جدی نیازمند است.
بینامتنی ضرورت طنز است.
نویسنده‌ای توانا
داستان اجتماعی باید بتواند از تحلیل خود دفاع کند.
یک داستان رمزیِ خوب.
یک مینیمال ایرانی.
گاهی داستان معمولی بنویسید.
شجاعت در بازنویسی، پیشرفت در داستان‌نویسی.
مسخ‌نویسی نیازمندِ زندگی کافکایی است.
داستانی که به واسطه لوکیشن، موفق است.
داستان، پیام‌رسان اخلاقی نیست.
لحن گزارشی در داستان خانمان‌سوز است.
مقدمه طولانی داستان کوتاه را از ریخت می‌اندازد.
غرق در ساختار داستان شده‌اید.
یک ایده‌ی خوب بدون بازنویسی، قربانی می‌شود.
رقیق بودن را فراموش کنید.
ناداستانی که خوب گفته شد
زنانه‌نویسی در خدمت نقد اجتماعی.
گربه را نجات بدهید.
هر داستان بسیار کوتاه، داستانک نیست.
اطلاع‌رسانیِ مستقیم در تضاد با لذتبخشی است.
سالنیجریسم را خوب نمایان ساختید.
داستان‌نویسی به شیوه برتون.
مکاشفه را اصل قرار بدهید.
تکست‌نویسی را رها کنید.
یک بازنویسی خوب که می‌تواند باز هم از نو نوشته شود.
شکست انسان مقابل طبیعت در داستانی خوب.
قهرمان را در حادثه قرار بدهید
خلق موتور داستانی با استفاده از زبان و کلمات.
مفهوم ادرادک در داستان به خوبی پیداست.
ضرب‌آهنگ سریع در فتو داستان، شلختگی به بار می‌آورد.
عناصر داستان در خدمت شخصیت‌پردازی.
بدون طرح، منطقِ داستان آسیب‌پذیر است.
تفسیرِ محض نمی‌تواند داستان باشد.
قهرمان را بر سر دو راهی قرار بدهید.
روایتی خلاقانه از یک تیتر تکراری.
چگونه از تیتر تکراری به روایتی نو برسیم.
داستان اقلیمی، ادبیات ملی است و نه محلی.
مرز باریک میان داستان فمینیستی و داستان انسانی.


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت