سعید تشکری



زندگی نامه
سعید تشکری نویسنده کارگردان و رمان‌نویس ایرانی متولد ۱۳۴۲ است. ورود او به عرصه هنر از سال 1348 با شرکت در کلاس های خلاق داستان نویسیِ کانون پرورش فکری کودک و نوجوان رقم خورد و در سال 1357به دانشکده هنرهای زیبا راه یافت و در رشته ادبیات نمایشی فارغ‌التحصیل شد. سعید تشکری در سال 1378 به عضویت کانون ملی منتقدان تئاتر و در سال 1380 به عضویت کانون جهانی تئاتر ITCA درآمد و از سال 1363 تاکنون هم زمان با خلق آثار هنری به تدریس در حوزه ادبیات نمایشی و داستان نویسی پرداخت. حضور پررنگ او در مطبوعات با چاپ مقالاتی پرمخاطب در حوزه ی ادبیات و هنر گره خورده است. کارنامه هنری او از حیث چند بُعدی بودن با ساخت فیلم، نگارش سریال های تلویزیونی از جمله زمانه، محله سپیدار و نگارش نمایشنامه‌های رادیویی در اداره کل نمایش رادیو اثبات شده است. او در سال 1392 با جدا شدن از عرضه تئاتر، به فضای داستان نویسی ورورد کرد و با خلق آثار برجسته ای چون مفتون و فیروزه، رمان مفقوده انقلاب اسلامی را به نگارش در آورد. تا کنون بیش از ۴۰ کتاب از سعید تشکری منتشر شده‌است.

کتاب ها
1. ولادت. انتشارات نیستان. ۱۳۸۹.
2. پاریس‌پاریس. انتشارات نیستان. ۱۳۸۹
3. بارِ باران / چاپ اول، انتشارات تربیت/ ۱۳۸۴برنده رمان برتر از جشنواره ادبیات داستانی شهید غنی پور/ ۱۳۸۵ برندهی کتاب برتر سال رضوی ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸
4. غریب، قریب / رمان / بنیاد آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی / ۱۳۹۴برنده کتاب سال رضوی / ۱۳۹۴ • هندوی شیدا / رمان/ انتشارات نیستان / ۱۳۹۴
5. مفتون و فیروزه / رمان/ انتشارات نیستان / ۱۳۹۳ اثر برگزیده سیزهمین جایزهی ادبی قلم زرین / ۱۳۹۴-۱۳۹۳
6. هرایی / رمان / انتشارات علمی فرهنگی و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان/ ۱۳۹۴
7. هندوی شیدا / انتشارات / ۱۳۹۴
8. داش آقا/سپیده باوران/1396
9. آبی‌ها /جلد اول و دوم/ به نشر / ۱۳۹۸
10. موقف / به نشر / ۱۳۹۸ مصاحبه استاد تشکری با شرق: «دعبل» را از عمق تاریخ بیرون کشیدم.
11. اوسنه گوهرشاد / به نشر / ۱۳۹۸
12. سیمیا/ نیستان/۱۳۹۸
13. آرتیست/نیستان/ ۱۳۹۸
14. سینما مایاک/کتاب کوچه/۱۳۹۸
15. سبز آبی/رمان/کتاب نیستان/1399
16. چهارفانوس/رمان/کتاب جمکران/1399
17. هرایی/رمان/کتاب نیستان/1399
18. پریزاد/رمان/انتشارات سوره مهر/1399
19. وسنی/رمان/نشر ستاره ها/1399

جوایز
1. پاسداشت بیست سال خلق اثر در حوزه دفاع مقدس / پاسداشت بیست سال تلاش تئاتر دینی/ تالار وحدت/ ۱۳۸۷
2. سلاخ/ داستان برنده داستان برگزیده اول مسابقه داستان‌نویسی رضوی۱۳۹۰
3. آیین نهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا) ع (اعطای نشان عالی اداره کل هنرهای نمایشی صدای جمهوری اسلامی ایران / ۱۳۹۱
4. تقدیر ویژه در جشنواره ادبی هنری هشت / بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان / تهران ۱۳۹۱ برای داستان برگزیده «اینجا کسی خواب نیست»
5. جشنواره ملی ادبی داستان‌های قرآنی. آیات / مشهد ۱۳۹۱ آیین بزرگداشت چهار دهه فعالیت مستمر و تأثیرگزار تئاتر دفاع مقدس در خلق آثار چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر دفاع مقدس / مهر ۱۳۹۲
6. تجلیل از سعید تشکری توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در کافه فرهنگ مشهد؛ 1397
7. نشان عالی فیروزه هنر برای هنرمند برگزیده سال / حوزه هنری / 1397
8. نشانه درجه یک هنری در حوزه ادبیات داستانی/ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی / 1397
9. دبیر علمی نخستین جایزه حماسی داستان های شاهنامه/ 1398
10. دبیر علمی نخستین جشنواره ملی نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی «گام دوم» 1398
11. نشان عالی نویسنده برگزیده خادم فرهنگی در جشنواره بین المللی امام رضا (ع) 1399
12. تقدیر ویژه در خلق آثار رضوی / وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/ 1399
13. عضو هیئت داوران جایزه جلال/ بخش رمان/1399
14. عضو هیئت داوران جایزه ادبی مشهد/بخش رمان/1399
15. برگزیده تاریخ چهل سال انقلاب اسلامی برای رمان مفتون و فیروزه/1399

نقد ها
مینیمالیستی خوب
قهرمان گم‌شده.
یوفو گم شده است.
لحن گزارشی داستان را به یک طرح تبدیل می‌کند
یک داستان ایرانی در قالب رئالیسم کثیف
آرکاییک ننویسید!
طرح گسترش‌یافته به جای داستان.
تقطیع کلمات در داستان مینیمال
این همه‌ی داستان نیست!
مکتب جنوب
ادبیات شبانی
زیست در جهان ِ بی‌ربط
فیلم ببینید، اما داستان را از داستان خواندن بیاموزید
می‌خواهیم رمان بخوانیم نه گزارش رمانتیک احساسی
داستانک‌نویسی، تفکر مدرنیته است
فقدان کشف!
ایستادن در نقطه‌ی صفر!
فاصله‌ی گفتمان روایی تا داستان
سرگردان در هزارتوی داستان خود.
داستان‌نویسی سرعت نیست، تامل است!
از قصه و داستان، تا توسل
نزدیک به رئالیسم اجتماعی
الگوی خوب برای لحن در داستان بومی
سوژه و اُبژه
متن و زیر متن
در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم
چرا مخاطب را جدی نمی‌گیرید؟
برای استفاده از نماد و نشانه‌ها باید آن‌ها را به خوبی بشناسیم
تریبون گزارش و تریبون داستان
ضرورت پیچینگ در داستان
از بازنویسی داستان خسته نشوید.
آیا نظریه نسبیت انیشتین را قبول دارید؟
جامعه‌شناسیِ داستان نسبت به موقعیت و محیط خود بسیار خوب است، اما «کافکا» را فراموش کنید.
طبقات اجتماعی را بشناسید و بنویسید
شناختِ طبقه‌ی اجتماعیِ قهرمان‌هایِ داستانی یک ضرورت است!
تسلیم نامِ نویسندگانِ بزرگ نشوید و غلط‌هایشان را پیدا کنید.
نجات غریقی که خود غرق شد!
متنی که داستان نگوید روایی نیست.
هنر در انتقال ساده و روان مفاهیم ذهنی هنرمند است.
داستان زیرِ سایه سنگینِ توصیفاتِ بسیار، مدفون شده است!
از دل سینمای لُمپن و تجاری، به ادبیاتِ جَنگ و حماسی نمی‌رسید!
زمان اصولا عنصری‌ست ارزشمند، برای وقت مخاطب احترام قائل شوید!
سیاه‌نمایی امکان باورپذیری را از داستان می‌گیرد.
تفاوت قصه و داستان چیست؟
ضرورت شخصیت پردازی را در داستان های رمزی فراموش نکنید.
آنقدر بنویسید تا به نقطه صفر نوشتن برسید.
تروما
ورودی داستان کوتاه، شاه بیت است!
یک پُرتره اجتماعی در داستان کوتاه!
داستان هنوز شروع نشده، تمام شد!


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت