مریم فردی



زندگی نامه
لابه‌لای کتاب‌ها بزرگ شدم. در خانه‌ای که پر بود از کتاب و مجله و روزنامه. «تیستوی سبز انگشتی» اولین کتابی بود که خواندم. تا به خودم آمدم دیدم نویسنده‌ها و قهرمان‌های کتابهایشان را بیشتر از آدم‌های اطرافم می‌شناسم. سوم راهنمایی بودم که جهان جادویی ریاضیات را کشف کردم. لذت جستجو و کشف مجهول را. در انتخاب رشته دبیرستان، ریاضی را انتخاب کردم و جادوی آن من را برد تا فوق لیسانس برق، ولی نتوانست شعله کوچک گوشه قلبم را خاموش کند. در نقطه‌ای از زندگی تصمیم گرفتم بین ادبیات و ریاضی یکی را انتخاب کنم. فقط یکی را. چه بهای سنگینی باید می‌پرداختم برای این انتخاب. واقعیت این بود که هرگز نمی‌توانستم دست از نوشتن بکشم. همانطور که از نفس کشیدن. با همین دلیل ساده، دست از همه آنچه برایش تلاش کرده بودم کشیدم و شدم شاگرد صفر ادبیات داستانی. مدتی در مجلات مختلف قلم زدم و حالا دو رمان نیمه کاره دارم که با وسواس پیش می‌روند. هنوز هم دنبال آن مجهول گمشده هستم. دنبال چیزی که نمی‌دانم چیست. چیزی که لابه‌لای سری‌های هندسی و توابع مثلثاتی و انتگرال‌های چند‌گانه نتوانستم پیدا کنم.





نقد ها
الزامات داستان
موقعیت داستانی یعنی موقعیت انسانی
محدودیت‌های داستان تاریخی
اهمیت تجربه زیسته در داستان‌نویسی
داستان روی پاهای خودش است
اهمیت تعلیق و کشمکش در داستان
یک برش از یک زندگی
نخ تسبیح داستان را گم نکنید.
در خرج‌کردن کلمه‌ها خسیس باشید
پایه‌های داستان را درست بگذارید
اول اصول، بعد شاعرانگی
اهمیت بررسی تک تک جزئیات در داستان
اجرای صحیح یک طرح داستانی
به شخصیت‌ها فرصت بدهیم
نسبت به آنچه می‌نویسید شناخت کافی داشته باشید
در ابتدای راه داستان‌نویسی
پشت متن خود پنهان شوید
نویسنده و زبان فارسی
از فضاهای آشنا بنویسید
اشتباهات رایج نوقلمان
دور سوژه خود بگردید
اهمیت جزئی‌نگری در داستان
جایی که باید بازنویسی را متوقف کرد
درباره شب‌های صورتی
اهمیت انتخاب مسیر نویسندگی
با یک سوژه خوب چه کنیم
نویسندگی در نوجوانی
نویسنده بودن یعنی متفاوت دیدن
داستان کوتاه را کوتاه بنویسید
چقدر اجازه داریم احساسات خود را وارد داستان کنیم؟
جایی که خواندن مهمتر از نوشتن است
از متن خارج شوید
خاطره‌ای که هنوز داستان نشده است
از آدمهایی بنویسید که می شناسید
صدای نویسنده در داستان
داستان جای سخنرانی نیست
برای نوشتن داستان حوصله بیشتری به خرج دهید
خودت را تغییر بده
استفاده از عنصر تصادف در داستان و چند نکته دیگر
همه چیز را به خواننده نگویید
ضرورت حفظ تعادل در داستان
اول ساختار داستان، و بعد سایر جزئیات
جهان داستان، جهان منطق است
نویسنده‌های خوب بیرون از داستان نفس می‌کشند
داستان نوشتن طرح معما نیست
موجز نوشتن، ارزش هنری کار را بالا می‌برد
ضرورت شناخت فضای داستان و ابزارهای روایت
کلمه‌ها بی‌دلیل نوشته نمی‌شوند
تخیل یا واقعیت. چه اهمیتی دارد؟
تنها سوژه خوب کافی نیست


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت