محمد محمودی



زندگی نامه
کارشناسی ارشد پژوهش هنر. دبیر تحریریه مجله الفیا. منتقد مجلات و روزنامه‌های سینمایی از جمله مجله «نقد سینما» و روزنامه «جام جم»، مدرس داستان و سردبیر پایگاه نقد داستان

کتاب ها
مجموعه داستان «اینجا چراغی روشن است»



نقد ها
نوشتن داستان غیر واقعی از نوشتن داستان واقعی سخت‌تر است.
قصه، سرگرمی است.
روایت اول شخص، گاها داستان را به یادداشت روزانه تبدیل می‌کند.
داستان باید هویت جغرافیایی و زمانی داشته باشد
نویسنده - اگر نویسنده باشد.
حس کوچک انسانی بسازید.
چیزی که ما در این داستان می‌بینیم، در واقع چیزی نیست که ببینیم!
هنر ساحت ناخودآگاهی است، ادبیات نیز.
هر ایده‌ای تبدیل به یک داستان جاندار نمی‌شود.
داستان، گزارش دادن صرف نیست.
حاشیه نروید
نویسنده باید برای شخصیت‌های داستانش کد تعریف کند
ورز دادن سوژه‌ی ابتدایی
بی‌قصه، تکنیک ماکت خام است.
تخیل مکمل تجربه است.
تا داستان نخواندید، داستان ننویسید
در یک داستان کوتاه، زاویه دید را تغییر ندهید
جزئیات بی‌اهمیت، گم شدن خط اصلی داستان را در پی دارد
شخصیت باید جوشش از درون داشته باشد
اصل هنر، چگونگی و پرداخت است.
داستان، پاسخ معلول است به علت.
به زبان داستان نزدیک شوید
دیالوگ‌نویسی، جزوی از داستان است، نه همه آن.
گفتن اتفاق نیست، کنش اتفاق است.
خیلی دور، خیلی نزدیک
سُو وات؟
وسیله همان پیام است.
داستان، محفل علت و معلول است.
چگونه از یک شخصیت بدبخت بنویسیم؟
بعضی از قصه‌ها، خواندنی نیستند، شنیدنی‌اند
جهان داستان، جهان داستان است.
فلش‌بک، فقط امر تکنیکی نیست.
زمان‌های دایره‌ای غیر متعارف
علت‌های دراماتیک
برش‌های زمانی انسجام قصه را حفظ می‌کنند.
داستان‌های حادثه‌محور، اتفاقی و تصادفی نیستند
کنش‌ها، مثل نبضند.
قیدها و صفت‌های مخل
نثر، لحن را می‌سازد
خود-دیگری یا خود-خود
حس‌های انسانی، در تصویرسازی نویسنده، گفتگو و کنش بروز می‌کنند.
آدم‌های دراماتیک محصول گفتگو نیستند
داستان، پازل نیست
مقالات
از ازرا پاوند بیاموزیم / احسان عباسلو
از ویرجینیا وولف بیاموزیم / احسان عباسلو
از ریموند کارور بیاموزیم / احسان عباسلو
از بئاتریس پاتر بیاموزیم / احسان عباسلو
از مارگارت اتوود بیاموزیم / احسان عباسلو
از نیل گیمن بیاموزیم / احسان عباسلو
از کازوئو ایشی‌گورو بیاموزیم / احسان عباسلو
از پل آستر بیاموزیم / احسان عباسلو
از فیلیپ راث بیاموزیم / احسان عباسلو
از سوزان سانتاگ بیاموزیم / احسان عباسلو
از ری بردبری بیاموزیم / احسان عباسلو
از ارسکین کالدول بیاموزیم / احسان عباسلو
از همینگوی بیاموزیم / احسان عباسلو
از نیچه بیاموزیم / احسان عباسلو
از جویس کرول اُتس بیاموزیم / احسان عباسلو
از ویلیام گلدمن بیاموزیم / احسان عباسلو
از هاینریش بل بیاموزیم / احسان عباسلو
از دن دلیلو بیاموزیم / احسان عباسلو
از مریل رابینسون بیاموزیم / احسان عباسلو
از مریل رابینسون بیاموزیم / احسان عباسلو
از جولین بارنز بیاموزیم / احسان عباسلو
از دیوید فوستر والاس بیاموزیم / احسان عباسلو
از مارک تواین بیاموزیم / احسان عباسلو
از هنری میلر بیاموزیم / احسان عباسلو
از ویلیام فاکنر بیاموزیم / احسان عباسلو
از جیمز پترسون یاد بگیریم / احسان عباسلو
از استفن کینگ بیاموزیم / احسان عباسلو
از چاک پالانیک یاد بگیریم / احسان عباسلو
از جان اشتن‌بک یاد بگیریم / احسان عباسلو
از هرتا مولر یاد بگیریم. / احسان عباسلو
از فرانسوا موریاک یاد بگیریم / احسان عباسلو
از جورج اُرول یاد بگیریم. / احسان عباسلو
از کورت ونه‌گوت یاد بگیریم. / احسان عباسلو
از ماریو وارگاس یوسا بیاموزیم / احسان عباسلو
از کنزابورو اوئه بیاموزیم / احسان عباسلو
از لیدیا دیویس بیاموزیم / احسان عباسلو
از اومبرتو اکو بیاموزیم / احسان عباسلو
از رولد دال بیاموزیم / احسان عباسلو
از کاترین آن پورتر بیاموزیم / احسان عباسلو
از آرتور کونان دویل بیاموزیم / احسان عباسلو
از هاروکی موراکامی بیاموزیم / احسان عباسلو
حال‌گردانی / حمیدرضا منایی
اکت داستانی / حمیدرضا منایی
اتمسفر داستان / حمیدرضا منایی
ساده‌نویسی در ادبیات / حمیدرضا منایی
ادبیات ژانر / حمیدرضا منایی
فرمی که از دل محتوا بیرون نیاید باری سنگین و غیرقابل هضم بر شانه داستان است / حمیدرضا منایی
تکنیک آیینه جیبی / حمیدرضا منایی
ملاحظاتی درباره‌ی تنانگی در داستان / حمیدرضا منایی
نویسنده در نوشتن تنها با متن داستان مواجه نیست / حمیدرضا منایی


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت