محمد محمودی



زندگی نامه
کارشناسی ارشد پژوهش هنر. دبیر تحریریه مجله الفیا. منتقد مجلات و روزنامه‌های سینمایی از جمله مجله «نقد سینما» و روزنامه «جام جم»، مدرس داستان و سردبیر پایگاه نقد داستان

کتاب ها
مجموعه داستان «اینجا چراغی روشن است»



نقد ها
نوشتن داستان غیر واقعی از نوشتن داستان واقعی سخت‌تر است.
قصه، سرگرمی است.
روایت اول شخص، گاها داستان را به یادداشت روزانه تبدیل می‌کند.
داستان باید هویت جغرافیایی و زمانی داشته باشد
نویسنده - اگر نویسنده باشد.
حس کوچک انسانی بسازید.
چیزی که ما در این داستان می‌بینیم، در واقع چیزی نیست که ببینیم!
هنر ساحت ناخودآگاهی است، ادبیات نیز.
هر ایده‌ای تبدیل به یک داستان جاندار نمی‌شود.
داستان، گزارش دادن صرف نیست.
حاشیه نروید
نویسنده باید برای شخصیت‌های داستانش کد تعریف کند
ورز دادن سوژه‌ی ابتدایی
بی‌قصه، تکنیک ماکت خام است.
تخیل مکمل تجربه است.
تا داستان نخواندید، داستان ننویسید
در یک داستان کوتاه، زاویه دید را تغییر ندهید
جزئیات بی‌اهمیت، گم شدن خط اصلی داستان را در پی دارد
شخصیت باید جوشش از درون داشته باشد
اصل هنر، چگونگی و پرداخت است.
داستان، پاسخ معلول است به علت.
به زبان داستان نزدیک شوید
دیالوگ‌نویسی، جزوی از داستان است، نه همه آن.
گفتن اتفاق نیست، کنش اتفاق است.
خیلی دور، خیلی نزدیک
سُو وات؟
وسیله همان پیام است.
داستان، محفل علت و معلول است.
چگونه از یک شخصیت بدبخت بنویسیم؟
بعضی از قصه‌ها، خواندنی نیستند، شنیدنی‌اند
جهان داستان، جهان داستان است.
فلش‌بک، فقط امر تکنیکی نیست.
زمان‌های دایره‌ای غیر متعارف
علت‌های دراماتیک
برش‌های زمانی انسجام قصه را حفظ می‌کنند.
داستان‌های حادثه‌محور، اتفاقی و تصادفی نیستند
کنش‌ها، مثل نبضند.
قیدها و صفت‌های مخل
نثر، لحن را می‌سازد
خود-دیگری یا خود-خود
حس‌های انسانی، در تصویرسازی نویسنده، گفتگو و کنش بروز می‌کنند.
آدم‌های دراماتیک محصول گفتگو نیستند
داستان، پازل نیست
مقالات
یک موضوع شبیه این بنویسید: مرتضی در نسبت با رژ لب! (داستان و نوشتن 21) / حمیدرضا منایی
وقتی می‌گوییم داستان شخصیت یا زبان یا موقعیت یا... از چه حرف می‌زنیم؟ (از داستان و نوشتن 20) / حمیدرضا منایی
انسجام (از داستان و نوشتن 19) / حمیدرضا منایی
داستان به شکل عام و رمان به شکل خاص، توانایی بهره‌برداری از عنصر مهم زمان را دارد. (از داستان و نوشتن 18) / حمیدرضا منایی
اگر داستانی بخواهد از شأن زبانی بهره ببرد، روای سوم‌شخص انتخاب مناسبی نیست. (از داستان و نوشتن 17) / حمیدرضا منایی
تعمیم معنا و محتوای راوی به نویسنده کاری غیر اخلاقی است.(از داستان و نوشتن 16) / حمیدرضا منایی
نویسنده حق لذت بردن از هیچ چیز را ندارد./ (از داستان و نوشتن 15) / حمیدرضا منایی
سینما به مردم آموزش می‌دهد که چگونه بیاندیشند(ادبیات/ سینما/ اقتباس ۹) / والتر هولرر (مترجم: کامران حسینی)
یکی از تفاوت‌های جدی میان قصه و داستان مسألهٔ زمان است (از داستان و نوشتن 14) / حمیدرضا منایی
سینما باعث شده که تا بیشتر به تصویر فیزیکی و پدیدارشناسانه انسان بپردازم تا جنبه‌های متافیزیکی‌اش.(ادبیات/ سینما/ اقتباس ۸) / لارنس دورل (مترجم: کامران حسینی)
پیرنگ سنگ‌بنای یک داستان و اولین فهمی است که در ما شکل می‌گیرد. (از داستان و نوشتن 13) / حمیدرضا منایی
من سینما را همیشه به‌عنوان تماشاگر دوست داشته‌ام (ادبیات/ سینما/ اقتباس ۷) / ایتالو کالوینو (مترجم: کامران حسینی)
داستان، محصول ظهور رنسانس و مدرنیسم در اروپاست. (از داستان و نوشتن 12) / حمیدرضا منایی
در واقعیت تضمین هویت شخصیت را سینما از رمان کلاسیک به ارث برده است. (ادبیات/ سینما/ اقتباس ۶) / ژان-لویی بودری (مترجم: کامران حسینی)
کار زبان داستان، کار عمر است (از داستان و نوشتن ۱۱) / حمیدرضا منایی
همه می‌دانند که سینما تحت سلطه‌ی پول است. (ادبیات/ سینما/ اقتباس ۵) / کلود سیمون (مترجم: کامران حسینی)
روایت در اصطلاح سینمایی نمایی لانگ‌شات و بسیار باز است (از داستان و نوشتن ۱۰) / حمیدرضا منایی
پایه‌ی تمام آثار هنری انسان است (ادبیات/ سینما/ اقتباس ۴) / ژرژ سیمنون (مترجم: کامران حسینی)
هرگز از روایت وارد دیالوگ نشوید. (از داستان و نوشتن ۹) / حمیدرضا منایی
سینما، مانند ادبیات زبان خاص خودش را دارد. (ادبیات/ سینما/ اقتباس ۳) / دومنیک رولَن (مترجم کامران حسینی)
تفاوت داستان با خاطره و دل‌نوشته و غیر داستان در چیست؟ (از داستان و نوشتن ۸) / حمیدرضا منایی
سینما هنری رک و صریح‌تر از رمان است (ادبیات/ سینما/ اقتباس۲) / رومن گاری (مترجم: کامران حسینی)
هرگز برای نوشتن، سراغ احساساتی که داغ و ملتهب‌اند نروید. (از داستان و نوشتن ۷) / حمیدرضا منایی
بعضی از شگردهای بکارگرفته در سینما نزدیک به روش‌های رمان است (ادبیات/ سینما/ اقتباس ۱) / ژان ماری گوستاو لوکلزیو (مترجم: کامران حسینی)
هیچ رمانی ناگهان و فی‌البداهه نوشته نمی‌شود. (از داستان و نوشتن ۶) / حمیدرضا منایی
نوشتن و نویسندگی، کیفیتی درونی و روانی است. (از داستان و نوشتن ۵) / حمیدرضا منایی
برای یک رمان نوی نو (ادبیات دیگر1) / فردریک بِگبِدِر (مترجم: کامران حسینی)
خواندن (از داستان و نوشتن ۴) / حمیدرضا منایی
خواندن (از داستان و نوشتن ۳) / حمیدرضا منایی
داستان به مثابه زندگی (از داستان و نوشتن ۲) / حمیدرضا منایی
داستان به مثابه زندگی (از داستان و نوشتن) / حمیدرضا منایی


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت