علیرضا متولی



زندگی نامه
متولد : تهران - اردیبهشت 1344/ کارشناس روانشناسی کودک از دانشگاه شهید بهشتی/
عضو تحریریه کیهان بچه ها از سال 63 تا 69
فعالیت در زمینه های نشر کتاب و موسیقی کودک. انتشار مجله و عضویت در تحریریه های رشد جوان، نوجوان و کودک
انتشار بیش از 500 مقاله و جستار ادبی و داستان کوتاه و بلند در نشریات گوناگون کودک ونوجوان: کیهان بچه ها، کیهان علمی، نهال انقلاب. شاهد کودک، باران، سنجاقک، رشد کودک، رشد نوآموز، رشد دانش آموز، رشد نوجوان و رشد جوان، رشد معلم، رشد آموزش ابتدایی.
آخرین رمان منتشر شده، گربه گور به قیر شده/ انتشارات محراب قلم

کتاب ها
کتابهای منتشر شده:
1- صدای او ( مجموعه داستان برای نوجوانان) /نشر رویش 1368
2- شهاب سبز (زندگی نامه) / موسسه نشر و تحقیقات ذکر 1378
3- باروت و باران( سفر نامه ) / نشر صریر1378
4- مجموعه داستان سحر ( باهمکاری نویسندگان دیگر) / موسسه نشر و تحقیقات ذکر 1370
5- حکیم الهی قمشه ای( زندگی نامه) /انتشارات مدرسه
6- مجموعه یک اسم و چند قصه ( داستان خردسال به همراهی نویسندگان دیگر)/ نشر چکه و نشر شهر قلم 1391
7- مجوعه الکی پلکی( به همراهی نویسندگان دیگر) 1392/ انتشارات پیداش
8- امیرحسین فردی( زندگی نامه داستانی مرحوم امیرحسین فردی) / انتشارات مدرسه 1392
9-14- مجموعه شش جلدی سبک زندگی برای کودکان/ انتشارات مدرسه/1396
15-گربۀ گور به قیر شده( رمان طنز برای نوجوانان)/ انتشارات محراب قلم/1395
16- کتاب کی بود چی بود( باهمکاری نویسندگان دیگر) برای خردسالان/ انتشارات پنجره 1397
مقالات:
انتشار بیش از 500 مقاله و جستار ادبی و داستان کوتاه و بلند در نشریات گوناگون کودک ونوجوان: کیهان بچه ها، کیهان علمی، نهال انقلاب. شاهد کودک، باران، سنجاقک، رشد کودک، رشد نوآموز، رشد دانش آموز، رشد نوجوان و رشد جوان، رشد معلم، رشد آموزش ابتدایی.

جوایز
جوایز:
1- تقدیر از کتاب باروت و باران در پنجمین جشنواره کتاب دفاع مقدس
2- تقدیر از کتاب امیرحسین فردی در جشنواره کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
3- تقدیر از کتاب گربه گور به قیر شده در جشنواره حبیب غنی پور
4- تقدیر از مجموعه کتابهای یک اسم و چند قصه در پانردهمین جشنواره کتاب رشد.

نقد ها
داستان باید مضمون هم داشته باشد.
ابتدا داستان را بشناسید.
بخوان، بخوان، بخوان و بنویس.
نویسنده باید بداند که چه می‌خواهد بگوید
از طرح مفاهیم انتزاعی در داستان کودک خودداری کنید.
داستان را از مرز ذهن خودتان خارج کنید.
تا می‌توانید از توضیح واضحات دوری کنید.
نثر داستان خردسال باید با کمترین توضیحات باشد
نهفته‌های داستان یا باید آشکار شوند و یا باید راه آشکار شدن داشته باشند
مهمترین سوالی که به دنبال آن هستیم این است؛ «داستان درباره چیست؟»
پیرنگ را شما نمی‌سازید، شخصیتها و روابط بین فردیِِ افراد داستان می‌سازند
ناخودآگاه را بشناسید.
داستان خوب به پیچ‌های خوب نیاز دارد.
تفاوت حکایت با داستان
خودتان را برای مرارت‌های داستان‌نویسی آماده کنید!
داستان بدون مراعات تکنیک‌هایش داستان نمی‌شود.
داستان نیاز به عمل داستانی دارد
سوسک شما آدم است!
نویسنده باید شجاعت نوشتن داشته باشد
اهمیت مانع‌ها در داستان
برای نوشتن داستان کودک، لطفا عینک بزرگسالی را از چشمتان بردارید.
داستان کودک با داستانگویی برای کودک تفاوت دارد!
نویسنده باید ذهنش را به زبان مخاطب ترجمه کند!
داستان کوتاه کوتاه هم باید چارچوب داشته باشد.
داستان کودک رونمایی از نصایح نویسنده نیست
داستان روایت یک ماجرا نیست، داستانی کردن یک روایت است.
داستان کودک را بشناسید!
واگویه‌هایی که می‌توانند به داستان تبدیل شوند و نمی‌شوند!
خواننده تمایلی به خواند ذهن شما ندارد. او داستان می خواهد!
«هذیان‌نوشت»ها هم به زبان و انسجام نیاز دارند.
وقتی پایان شگفت انگیزی دارید آن را شگفت انگیز تر بنویسید.
ارسال شود به پایگاه نقد شعر
شجاعت نوشتن را از دست نده!
داستان زبان خودش را دارد
فرمول ساده ی داستان را یاد بگیرید.
داستان حادثه لازم دارد.
نگاه بزرگسالانه در داستان کودک ممنوع است!
داستان کوتاه، طرح خلاصه‌ی یک داستان بلند نیست
ضعف پیرنگ به دلیل شخصیت‌پردازی ناقص
داستان بیانیه اخلاقی نیست. داستان باید داستان باشد.
اول داستان، بعد فرم!
حرفتان به مخاطب باید در روند داستان منتقل شود و نه در جملاتتان!
به فراتر از شعار گام بگذارید.
باید یاد بگیرید داستان چیست.
انگیزه شخصیت‌ها یکی از عوامل پی‌ریزی پیرنگ داستان است.
دیدگاه نویسنده و سوژه‌های تکراری
داستان باید کش و قوس داشته باشد
خواننده باید به سختی آخر داستان را حدس بزند.
برای نوشتن داستان کودک، نگاه و زبان کودکانه لازم است
برای شروع داستانی از تجربیات خودتان بنویسید


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت