نازنین جودت



زندگی نامه
متولد 1352 شمیران. فارغ التحصیل مترجمی زبان انگلیسی، مقطع کارشناسی. بیش از 14 سال است که نوشتن را جدی دنبال میکنم.

کتاب ها
مجموعه داستان «در چشم سگ»1386 نشر مینا. مجموعه داستان «در بیداری کابوس می بینم» 1388 نشر مینا. رمان «پروانه ها در برف می رقصند» 1391نشر سفیر اردهال. رمان «شوومان» 1393نشر برکه خورشید. رمان «عقرب باد» 1394نشر برکه خورشید.

جوایز
جایزه ویژه برج میلاد در اولین دوره جایزه داستان تهران
دریافت جایزه در دو بخش در دومین دوره جایزه داستان تهران
دریافت تندیس بهترین رمان ژانر وحشت در چهارمین دوره مسابقه داستان نویسی افسانه ها
برگزیده اولین دوره داستان کوتاه کوتاه پایداری
برگزیده اولین دوره جایزه ادبی ارسباران
برگزیده اولین دوره جایزه ادبی مکتب جنوب

نقد ها
غافلگیری یا فریب‌خوردگی
داستان را از سر وا نکنید
ساختنِ لحنِ راوی غیرهم‌جنس
انتخاب عنوانی هوشمندانه برای میکروفیکشن
از پتانسیل شخصیت‌های داستان استفاده کنید
در گفتگوی داستانی جوابِ سلام، علیک نیست
داستان را از کجا شروع کنیم؟
داستان، یکی از قالب‌های نوشتن است
فقدانی که می‌طلبد سرد روایت شود
هر ایده‌ای مناسب داستانک‌شدن نیست
داستانی که بوی گیلاس نوبرانه‌اش به مشام مخاطب می‌رسد
میکروفیکشن و جوهره‌ی داستانی
بهانه‌‌ای برای نامه‌نگاری
وقتی نویسنده حرفش را در لفافی از استعاره و کنایه می‌پیچد
استعداد نوشتن هدیه‌‌ی ارزشمند ایزدان است
راوی شیرین زبان
واگویه‌های راوی سمت و سوی اشتباهی را نشانه گرفته
همیشه هم قرار نیست گره داستان باز شود
موقعیتی که قرار نیست به سرانجامی برسد
این داستان می‌طلبد از بزنگاهی نفس‌گیر شروع شود
این همه مه‌آلود بودن فضای داستان بین مخاطب و روایت فاصله می‌اندازد
تخیل، مرز بین خاطره و داستان
پایانی شگفت و تأثیرگذار را از داستان دریغ کرده‌اید
وقتی به تماشای چند ساعت از زندگی در خانه‌ای قدیمی دعوت می‌شویم
وقتی داستان‌نویس جهان داستانش را به خوبی می‌شناسد
مرز باریک بین روانی بودن شخصیت و نابغه بودنش
تناقض‌گویی مخاطب را به اشتباه می‌اندازد
چه کسی داستان را روایت کند؟
داستان کوتاه یا خلاصه‌‌ی یک داستان بلند؟
این همه پل زدن به گذشته مخاطب را خسته می‌کند
گفتگو فرصت خوبی برای شناخت شخصیت‌های داستان است
علائم حیات داستان
داستان‌نویسی را جدی بگیرید
به داستان ماجرا تزریق کنید
وقتی می‌گوییم: «داستان کوتاه» از چه حرف می‌زنیم؟
ضعف در پیرنگ
با حذف اطلاعات اضافه روایت را موجز کنید
استفاده از تکنیک «تعدد راوی» در داستان کوتاه
سن راوی را تغییر دهید تا پایان باورپذیر و تأثیرگذار شود
توجه به نثر و زبان از پیش‌نیازهای نوشتن است
موقعیتی فراهم کنید تا شخصیت مجبور به غلبه بر ضعفش بشود
توجه به وحدت زمان و مکان و موضوع
شخصیت اصلی داستان کیست؟
روایتی تصویری و دلنشین از گذشته
زبان داستانک باید ساده و روان باشد
برای حفظ تعلیق، اطلاعات را در زمان مناسب به مخاطب می‌دهیم
حرف اصلی داستان را مستقیم و رو نگوییم
گاهی داستان کوتاه تماشای یک اتاق انتظار از لای در است
به گره اصلی بپردازید
ماجرا بیافرینید و مخاطب را درگیر کنید


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت