نازنین جودت



زندگی نامه
متولد 1352 شمیران. فارغ التحصیل مترجمی زبان انگلیسی، مقطع کارشناسی. بیش از 14 سال است که نوشتن را جدی دنبال میکنم.

کتاب ها
مجموعه داستان «در چشم سگ»1386 نشر مینا. مجموعه داستان «در بیداری کابوس می بینم» 1388 نشر مینا. رمان «پروانه ها در برف می رقصند» 1391نشر سفیر اردهال. رمان «شوومان» 1393نشر برکه خورشید. رمان «عقرب باد» 1394نشر برکه خورشید.

جوایز
جایزه ویژه برج میلاد در اولین دوره جایزه داستان تهران
دریافت جایزه در دو بخش در دومین دوره جایزه داستان تهران
دریافت تندیس بهترین رمان ژانر وحشت در چهارمین دوره مسابقه داستان نویسی افسانه ها
برگزیده اولین دوره داستان کوتاه کوتاه پایداری
برگزیده اولین دوره جایزه ادبی ارسباران
برگزیده اولین دوره جایزه ادبی مکتب جنوب

نقد ها
انتخاب مکانی درست برای پیش‌برد روایت
ایده خوب لازم است اما کافی نیست
کارکرد اکنونِ راوی در داستان چیست؟
دنیایی را که در خیالت ساخته‌ای وارد داستان کن
توصیف باید در خدمت داستان باشد
اسطوره‌ی هابیل و قابیل
داستان تان صدا دارد
جریان سیال ذهن
داستان شخصیت یا موقعیت؟
موقعیت راوی را باورپذیر کن
از بازی‌ای که راه می‌اندازی، بهره ببر
موقعیت جغرافیایی شخصیت را حفظ کنید
داستان را از اتفاق مهم‌تر شروع کنید
قرار نیست همه‌ی آدم‌های داستان شبیه هم باشند
با طرح ساده هم می‌شود داستان خوبی نوشت
انتخاب زاویه دید مناسب
از لحظه‌ی اوج به راحتی نگذرید
روابط بینامتنی
اقلیمِ داستان اقلیمی
پل تداعی زمان داستان را به عقب می‌برد
تغییر چندباره‌ی زمان و مکان در داستان کوتاه
راوی دوم شخص
خواننده از آن‌چه در ذهن شما بوده، بی‌خبر است
بازی با روشنایی و تاریکی
اتفاقات خوبِ بعد از بازنویسی
به زمانِ افعال بی‌توجه نباشید
انتخاب راویِ غیرهمجنس
خرده روایت‌ها را با بهانه‌ای به هم پیوند بزنید
سطح توقع‌تان را بالا ببرید
تعجیل در نوشتن داستان، دست پنهان شیطان است
مرز میان ایجاز و حذف باریک است
همسانی فضای داستان و شخصیت‌ها
گاهی لازم است امر شگفت، شگفت بماند‌
نوشتن کارِ عشق است
مشکل اصلی داستان موقعیتِ اکنونِ راوی است
باوری را که برای خواننده ساخته‌اید خط خطی نکنید
اتفاق مهم نیست، تاثیر آن بر زندگی شخصیت‌ها مهم است
پیرنگِ کم‌رنگ
داستان را بی‌دلیل شلوغ نکن
پل تداعی، راه اتصال اکنون و گذشته
گره جدیدی که داستان را جذاب تر کرده
گذشته‌ی راوی، شخصیت اکنونش را باورپذیر می‌کند
کشمکش درونی
این داستان می‌طلبد دیالوگ محور باشد
اقلیم داستانت را طوری بساز که خواننده باورش کند
نوشتن بی شباهت به آشپزی نیست
روایتی متفاوت از فضای جنگ
تفنگ معروف چخوف
زیاده‌روی در هر چیزی مخاطب را پس می‌زند
اسلوب قصه در قصه