کیوان سلحشوری‌مهر



زندگی نامه
کیوان سلحشوری مهر/ متولد تهران 1351 خورشیدی/شاعر،نویسنده،منتقد،مدرس
1- همراهی و همکاری با انجمن شعر و داستان حوزه هنری گیلان از سال 1370 به بعد.
2- مجری و عضو هیئت امنای داستان حوزه ی هنری گیلان از سال 1377 و برگزار‌کننده و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی.
3- عضو هیئت مؤسس انجمن داستان فرهنگ سرای خاتم الانبیاء(ص) گیلان سال 1382.
4-مؤسس و مجری انجمن ادبی هشتم مِی(روز جهانی نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر) با دومحوریتِ جداگانۀ داستان و شعر و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی هشتم مِی
5- مؤسس و مدرس واحد تحقیقات، پژوهش و آموزش ادبی ( کارگاه شعر سپید و ادبیات داستانی) در هلال احمر گیلان
6- فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ؛ فیلم‌های کوتاه " ویولون جادویی ، پری کوچک غمگین و شاهزاده تاریکی؛ سپتامبر 2013 "،" بوسه‌زن از کار افتاده ( دردست تولید)" و...
7- نمایشنامه‌نویس؛ منتخب همایش کشوری فصل دوازده چهار فصل ایران، عبور از مه؛ مرداد 1390"،" تولد یک فرشته"،"خواب‌عجیب بنجامین‌سولجر"و...
8- برگزاری کارگاه ادبی( داستان و شعر) درجهاد دانشگاهی شهر رشت در سال 1393.
9- برگزاری کارگا‌ه ادبیات داستان و شعر سپید، فیلمنامه و نمایشنامه، دیالوگ‌نویسی، نقد و...در برخی از اماکن آموزشی غیر دولتی و خصوصی و...
10-مورخ تاریخ شفاهی هنرمندان حوزه هنری گیلان از سال 1390 تا به اکنون

کتاب ها
1- تاریخ‌شفاهی"خداحافظ چارلی 1393"چشمان بی‌شواله"،" خستگی‌ناپذیر" و...
2- داستان‌؛" سه‌گانۀ داستان کوتاه"،" مردی که پشه‌ها عاشقش شدند"و...
3-قصه‌ کودکان؛" جادوی رُواربانو و شهری‌خانم‌ بازیگوش( جلد اول قصه‌های‌عموسبیلو؛ در دست چاپ)"،"ارباب‌آتش و جادوی جنگلبان کوچولو( جلد دوم قصه‌های عموسبیلو)"و...
4- شعر سپید در دست چاپ" 409،408،407...کودک بعدی لطفاً"،" نه دیگر عاشق نمی‌شوم "،"نه به فرشته که شلیک نمی‌کنند"و...
5-شعر کودک" آقاجون مرد میدونه( در دست چاپ)"
6-تألیف فرهنگ لغت و ضرب‌المثل جامع فارسی به گیلکی مرکزی و حومه( گیلکی آسان) دردست چاپ و...



نقد ها
تعمیم منطبق و منطقیِ اولویت‌های حادثه مرکزی در هنگام روایت‌پردازی
گاهی ازدحام مصالح غیرضروری روایی، موجب کم‌رنگ‌تر شدن خط اصلی روایت می‌شود
انسجام ضروری و متمرکز روایی، موجب قدرتمند‌تر شدن روند منطقی و مؤثر روایت‌پردازی می‌شود
داستان‌نویسی که توجه مخاطب حرفه‌ای را از دست نمی‌دهد
سوژه‌های ارزشمندی که به فرصت زمانی صبورانه‌تری نیاز دارند تا کاملاً شکوفا شوند
گاهی از اوقات، سخت‌ترین و البته مدیریت شده‌ترین میسر، امن‌ترین و مؤثرترین مسیر است
صبورانه، گام‌به‌گام و البته موفقیت‌آمیز
ضرورت تغییر راوی، وقتی که دیگر قادر به اطلاع‌رسانی رواییِ کامل و مؤثر نباشد
مراقب چراغ روایت باشیم
داستان یا داستان‌نویس، کدام یک برای دیگری تعیین مسیر می‌کند
بازنویسی هدفمند، ممکن است که مسیر روایت را تغییر و ارتقاء بدهد
مدیریت شکل‌گیری و کنترل منطقی بحران در روایت
تأکید و تکرار برنامه‌ریزی نشده واژگان، ممکن است که ناخواسته، موجب کُدپردازی نامتناسب با نیت متن بشود
روال ارائه دغدغه‌مندانه و حتی‌الامکان بی‌طرفانه روایت
تعبیه و اتصال هوشمندانه اجزای روایت
احتراز آگاهانه از شاعرانه نوشتن و ضرورت رعایت قواعد روایت‌پردازی
به کارگیری و تنظیم هدفمندِ قواعد روایت‌پردازی، متناسب با رفع نیازهای ضروری روایت
ویژگی‌هایی‌ مؤثر و رایج، جهت مواجهه روایت‌پردازانه با سوژه
ضرورت هماهنگ‌سازی جریان‌های روایی تعبیه شده در متن
وقتی که ابزارهای تعبیه شده به خوبی در خدمت پیشبرد منطقی روایت قرار می‌گیرند
داستان‌‌نویسی حرفه‌ای و مسیر تبدیل واقعیت به روایت
با دقیق‌تر نوشتن به تقویت نیت مکاشفه‌گرانه متن بپردازیم
دغدغه‌‌های ارزشمند نویسنده و مدیریت شیوه دقیق و قاعده‌مند روایت‌پردازی
مراقب باشیم که اجزاء تشکیل دهنده روایت، کارکردی متصل کننده و غیرقابل چشم‌پوشی در متن داشته باشند
نویسنده خوش‌فکر و خلاق با ابزارهایی به ظاهر ساده، داستان‌های جذاب و تأویل‌گونه‌ای را تألیف می‌کند
بهترین فرد تصمیم‌گیرنده، برای انتخاب مناسب‌‌ترین زمان و مؤثرترین شیوه ترمیم و تقویت روایت
وقتی امکان «زیست شخصی» وقایع میسر نیست، می‌توانیم که از طریق «زیست ذهنی» روایت‌پردازی می‌کنیم
ویژگی‌های مؤثری که موجب شکل‌گیری روایتی منسجم و تأثیرگذار خواهند شد
مراقب تعیین و تنظیم بخش پایان‌بندی داستان باشیم تا روایت در مسیر منطبق‌تری قرار بگیرد
ظرف محدود «داستان کوتاه» و هنر تنظیم و تعبیه مترتب، منطبق و مؤثر مصالح روایی ضروری در متن
با بهره‌گیری حداکثری از ابزارهای روایت‌پردازی در دسترس، داستان‌ به شیوه نیرومند‌تر، تأثیرگذارتر و ماندگارتری تألیف خواهد شد
صرفاً به «بیان» کردن رخدادهای روایت اکتفاء نکنیم
تفاوت «تأویل‌پذیری» منطبق با روند اطلاع‌رسانی مکاشفه‌جویانه در متن با گمانه‌زنی‌های صرفاً مبتنی بر «سپید‌خوانی» حداکثری
به وقایع ضروری و پیشبرنده در روایت، فرصت تنفس بیشتری بدهیم!
متن‌های نیمه‌تمامی که صرفاً به لحاظ حجمی و شکلی، شائبه «داستانک» بودن را به وجود می‌آورند
منظور از نزدیک‌ترین مسیر روایی، مرتبط‌ترین و مؤثرترین انتخاب ممکن است
شیوه‌های توجه‌برانگیزی که منجر به کنجکاوی و اشتیاق مخاطب می‌شوند
روایت‌پردازی قاعده‌مند و آسان، مبتنی بر تعبیه و تنظیم رخدادهایی مترتب و پیشبرنده
مسیر صحیح و صبورانه ارتقاء مهارت‌های روایت‌پردازی حرفه‌ای
سوژه‌های شگفت‌انگیزی که قابلیت تأویل‌پذیرانه‌تری دارند
مؤثرتر است که همه، مراقب پاشنه آشیل احتمالی در هنگام تألیف آثارمان باشیم
رخنه‌هایی روایی که احتمالاً موجب تزلزل روند باورپذیری متن می‌شوند
متناسب با ظرفیت‌های سوژه و با انتخاب مصالح روایی صرفاً ضروری، حجم روایت را به طرز دقیق‌تر و مؤثرتری مدیریت کنیم
مراقب باشیم تا روایت فرعی، روایت اصلی را از اولویت روایی خارج نکند
برای معرفی مؤثرتر شخصیت‌های مرد یا زن در داستان، صرفاً به اسم‌گذاری برایشان اکتفاء نکنیم
تعبیه نشانه‌های متناسب با نیازهای متن، به درک صحیح‌تر و منطبق‌تر زمان وقوع روایت کمک مؤثری می‌کند
گاهی از اوقات، روند بازنویسی بخش‌هایی از یک اثر، به تنظیم دقیق‌تر تمامی اجزاء ضروری متن نیاز دارد
مراقب حضور کاراکترهایی باشیم که در انسجام روایی و پیشبرد سیر منطقی روایت، مؤثر عمل نمی‌کنند
توصیف‌های گزارشی هم در صورت ضرورت روایی، می‌توانند که کارکرد مؤثری داشته باشند
با مدیریت حداکثریِ حجم مصالح روایی به کار گرفته شده، به تقویت «انسجام روایی» متن بپردازیم


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت