کیوان سلحشوری‌مهر



زندگی نامه
کیوان سلحشوری مهر/ متولد تهران 1351 خورشیدی/شاعر،نویسنده،منتقد،مدرس
1- همراهی و همکاری با انجمن شعر و داستان حوزه هنری گیلان از سال 1370 به بعد.
2- مجری و عضو هیئت امنای داستان حوزه ی هنری گیلان از سال 1377 و برگزار‌کننده و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی.
3- عضو هیئت مؤسس انجمن داستان فرهنگ سرای خاتم الانبیاء(ص) گیلان سال 1382.
4-مؤسس و مجری انجمن ادبی هشتم مِی(روز جهانی نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر) با دومحوریتِ جداگانۀ داستان و شعر و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی هشتم مِی
5- مؤسس و مدرس واحد تحقیقات، پژوهش و آموزش ادبی ( کارگاه شعر سپید و ادبیات داستانی) در هلال احمر گیلان
6- فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ؛ فیلم‌های کوتاه " ویولون جادویی ، پری کوچک غمگین و شاهزاده تاریکی؛ سپتامبر 2013 "،" بوسه‌زن از کار افتاده ( دردست تولید)" و...
7- نمایشنامه‌نویس؛ منتخب همایش کشوری فصل دوازده چهار فصل ایران، عبور از مه؛ مرداد 1390"،" تولد یک فرشته"،"خواب‌عجیب بنجامین‌سولجر"و...
8- برگزاری کارگاه ادبی( داستان و شعر) درجهاد دانشگاهی شهر رشت در سال 1393.
9- برگزاری کارگا‌ه ادبیات داستان و شعر سپید، فیلمنامه و نمایشنامه، دیالوگ‌نویسی، نقد و...در برخی از اماکن آموزشی غیر دولتی و خصوصی و...
10-مورخ تاریخ شفاهی هنرمندان حوزه هنری گیلان از سال 1390 تا به اکنون

کتاب ها
1- تاریخ‌شفاهی"خداحافظ چارلی 1393"چشمان بی‌شواله"،" خستگی‌ناپذیر" و...
2- داستان‌؛" سه‌گانۀ داستان کوتاه"،" مردی که پشه‌ها عاشقش شدند"و...
3-قصه‌ کودکان؛" جادوی رُواربانو و شهری‌خانم‌ بازیگوش( جلد اول قصه‌های‌عموسبیلو؛ در دست چاپ)"،"ارباب‌آتش و جادوی جنگلبان کوچولو( جلد دوم قصه‌های عموسبیلو)"و...
4- شعر سپید در دست چاپ" 409،408،407...کودک بعدی لطفاً"،" نه دیگر عاشق نمی‌شوم "،"نه به فرشته که شلیک نمی‌کنند"و...
5-شعر کودک" آقاجون مرد میدونه( در دست چاپ)"
6-تألیف فرهنگ لغت و ضرب‌المثل جامع فارسی به گیلکی مرکزی و حومه( گیلکی آسان) دردست چاپ و...



نقد ها
لطفاً وقایع ضروری روایت را به مخاطب «نشان» بدهید
نیازمندی‌های روایت، از طریق صرفاً حجیم‌تر نوشتن، برطرف نخواهند شد
پرداختن به زوایای روایی متفاوتی از واقعه‌ای مرکزی، تجربه ارزشمندی است
آسیب‌های مشهودی که هنوز برطرف نشده‌اند
برخی از ویژگی‌های مؤثر در شکل‌گیری داستان‌های آموزشی و خیال‌انگیز
ظرفیت‌های بالقوه طنزپردازی و ضرورت سهیم شدن در تجربه‌های نوشتاری نویسندگان بزرگ
بُرش هدفمند و مدیریت شده، یکی از ویژگی‌های مؤثر در روایت‌پردازی است
معمولاً حضور چند سوژه اصلی در یک داستان کوتاه، فرصت روایت‌پردازیِ متمرکز شده را محدودتر می‌کند
بازنویسی موفق، روندی دقیق و صبورانه است
داستان کوتاه به انسجام رواییِ محسوس‌تر و مؤثرتری نیاز دارد
سختی‌های رایج در هنگام نگارش متن
تغییر برنامه‌ریزی شده اسم انتخابی در خدمت ارتقاء روایی داستانک
ضرورت تألیف آثار جذابِ آموزنده برای مخاطب ویژه
ایده‌های خوب داستانی، نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق روایی هستند
لزوم مطابقت حداکثری ظرف و مظروف
وقایع تاریخ‌سازی که وجه ارزشی و ماندگاری دارند
روند گام‌به‌گام روایت‌پردازی
سوژه‌های جذابی که برای باورپذیری، نیازی به بهره‌گیری از اسامی غیربومی ندارند
به کارگیری برخی از واژه‌ها صرفاً در یک بخش از متن و مطابق با ضرورت‌های روایی
تنظیم‌هایی جزئی که موجب تقویت روایت‌پردازی می‌شوند
داستانک به شیوه‌ای موجز و در جهت تأثیرگذاری و تأمل‌برانگیزی مختص به خودش تألیف می‌شود
داستان را می شود که صمیمانه‌تر، اما غیرمحاوره‌ای نوشت
رابطه تأویل‌پذیرانه متن با مخاطب
هر داستانک دقیق و صحیح تألیف شده‌ای، به راحتی خواسته‌های رواییِ مخاطب حرفه‌ای را برآورده می‌کند
روایت‌پردازی کامل و موفق، نیازی به حجیم‌تر نوشتن ندارد
ضرورت تمرکز برنامه‌ریزی شده، بر روی وضوح و انسجام خط اصلی روایت
بانک ایده‌‌های جذاب اولیه
لزوم اجتناب از گفتگوهایی که صرفاً طولانی هستند و وجه چندان پیشبرنده‌ای ندارند
لزوم تعیین وضعیت وجه رئالیستی و یا فراواقع روایت
توصیف‌ پویا مخاطب را به راحتی وارد فضای داستانی و حتی شریک عواطف کاراکتر اصلی می‌کند
روایت‌پردازی در داستان کوتاه، نیازمند برنامه‌ریزی منسجم‌تری است
حتی در صورت استفاده از راوی «اول‌شخص» هم، بخش‌های توصیفی روایت، مطابق با زبان معیار ارائه می‌شوند
سوژه‌های خاطره‌گونه را برنامه‌ریزی شده‌تر و روایت‌پردازانه‌تر بنویسید
هر روایت منسجم و مؤثری به قالب داستانی مشخصی نیاز دارد
شناسایی مؤثرترین نقطه ورود به روایت
مفاهیم ضروری روایی را با احتراز از حجیم‌تر شدن، تنظیم و ارائه کنید
تغییراتی که به ارتقاء کیفیِ روایت‌پردازی کمک می‌کنند
اولویت با روایت‌پردازی است
کارکرد مؤثر ابزارهای روایت‌پردازی جهت اجرایی شدن سوژه‌های خوب و ارزشمند
لزوم رعایت مرزبندی‌های تعریف شده در داستان‌های کودکان
وقتی بازنویسی موفق است که موجب ارتقاء روایی متن بشود
کاراکترها را مطابق با ظرفیت و نیاز رواییِ قالب انتخابی، وارد متن کنید
با تغییر بخشی از روایت، سایر بخش‌ها هم به تنظیم و تطبیق مجدد نیازمندند
غیرمحاوره‌ای، اما صمیمانه‌تر
توصیف‌های دقیق و جزءپردازانه را در خدمت پیشبرد سیر منطقی روایت قرار بدهید
تطبیق حداکثری قالب داستانی، متناسب با ظرفیت‌های درونی سوژه
روایت را از طریق توصیف‌هایی جزءپردازانه و پیشبرنده ارائه کنید
وقایع روایی از فرصت‌های روایت‌پردازی مختص به خودشان برخوردار هستند
مؤثرتر است که فقط در هنگام شکل‌گیری ضرورت روایی، اسم را درون داستانک تکرار کنید
بهره‌گیری حداکثری روایی از نحوه جایگزینی و جابه‌جایی مدیریت شده در متن


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت