کیوان سلحشوری‌مهر



زندگی نامه
کیوان سلحشوری مهر/ متولد تهران 1351 خورشیدی/شاعر،نویسنده،منتقد،مدرس
1- همراهی و همکاری با انجمن شعر و داستان حوزه هنری گیلان از سال 1370 به بعد.
2- مجری و عضو هیئت امنای داستان حوزه ی هنری گیلان از سال 1377 و برگزار‌کننده و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی.
3- عضو هیئت مؤسس انجمن داستان فرهنگ سرای خاتم الانبیاء(ص) گیلان سال 1382.
4-مؤسس و مجری انجمن ادبی هشتم مِی(روز جهانی نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر) با دومحوریتِ جداگانۀ داستان و شعر و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی هشتم مِی
5- مؤسس و مدرس واحد تحقیقات، پژوهش و آموزش ادبی ( کارگاه شعر سپید و ادبیات داستانی) در هلال احمر گیلان
6- فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ؛ فیلم‌های کوتاه " ویولون جادویی ، پری کوچک غمگین و شاهزاده تاریکی؛ سپتامبر 2013 "،" بوسه‌زن از کار افتاده ( دردست تولید)" و...
7- نمایشنامه‌نویس؛ منتخب همایش کشوری فصل دوازده چهار فصل ایران، عبور از مه؛ مرداد 1390"،" تولد یک فرشته"،"خواب‌عجیب بنجامین‌سولجر"و...
8- برگزاری کارگاه ادبی( داستان و شعر) درجهاد دانشگاهی شهر رشت در سال 1393.
9- برگزاری کارگا‌ه ادبیات داستان و شعر سپید، فیلمنامه و نمایشنامه، دیالوگ‌نویسی، نقد و...در برخی از اماکن آموزشی غیر دولتی و خصوصی و...
10-مورخ تاریخ شفاهی هنرمندان حوزه هنری گیلان از سال 1390 تا به اکنون

کتاب ها
1- تاریخ‌شفاهی"خداحافظ چارلی 1393"چشمان بی‌شواله"،" خستگی‌ناپذیر" و...
2- داستان‌؛" سه‌گانۀ داستان کوتاه"،" مردی که پشه‌ها عاشقش شدند"و...
3-قصه‌ کودکان؛" جادوی رُواربانو و شهری‌خانم‌ بازیگوش( جلد اول قصه‌های‌عموسبیلو؛ در دست چاپ)"،"ارباب‌آتش و جادوی جنگلبان کوچولو( جلد دوم قصه‌های عموسبیلو)"و...
4- شعر سپید در دست چاپ" 409،408،407...کودک بعدی لطفاً"،" نه دیگر عاشق نمی‌شوم "،"نه به فرشته که شلیک نمی‌کنند"و...
5-شعر کودک" آقاجون مرد میدونه( در دست چاپ)"
6-تألیف فرهنگ لغت و ضرب‌المثل جامع فارسی به گیلکی مرکزی و حومه( گیلکی آسان) دردست چاپ و...



نقد ها
عدم همزیستی دو عنصر اغراق و باورپذیری در یک روایت
سوژه‌های خوب، نیازمند شیوه‌های اجرایی دقیق‌تری هستند
نوشتن داستان از زبان اشیاء، کار چندان آسانی نیست
یک داستان با دو مزیت!
راوی را واضح و بدون تغییر برنامه‌ریزی کنید
حداقل بهرۀ روایی ممکن از حداکثر واژگانی که به متن هجوم آورده‌اند
داستان ‌کوتاه مکان مناسبی برای فشرده نوشتن رمان نیست
بارنویسی داستانک به دقت‌نظر بیشتری نیاز دارد
بُرش صحیح در داستان، مانع اطناب مُخل می‌شود
مواردی ضروری که داستان‌نویسی را نسبتاً راحت‌تر می‌کنند
«محور عرضی» روایت نیازمند دقتی جزءپردازانه است
مکان مناسبی برای گسترش تخیل‌هایی تأمل‌برانگیز
توصیف‌ پویا بایستی که در جهت پیشبرد روایت عمل کند
مسیر صحیح ارائه مفهومی اثر
هیچ مسیر میان‌بُری به جز مطالعه مرتبط و تمرین مستمر وجود ندارد
موارد استثنایی در داستان‌نویسی حرفه‌ای قاعده محسوب نمی‌شوند
ضرورت ایجاد انسجام مفهومی، جهت تأثیرگذاری و ماندگاری اثر
مرزهای به ظاهر ناپیدای ادبیات فانتزی و رئالیسیم جادویی
از بیان گزارشی واقعه اجتناب کنید
اجزایی ضروری که نیازمند در کنار یکدیگر قرار گرفتن هستند
عدم انطباق راوی با سوژه، روایت را دچار اختلال می‌کند
هر داستان‌ موفقی به رابطه علت و معلولی مستحکمی نیاز دارد
دیالوگ را به زبان محاوره بایستی نوشت
شخصیت‌های خاکستری از جذابیت و باورپذیری بیشتری برخودار هستند
سوژه‌هایی که بایستی حتی از کوتاه هم کوتاه‌تر روایت شوند
در داستان‌نویسی مراقب کیفیت و کمیت دیالوگ‌هایتان باشید
فضاسازی و توصیف‌پویا را به صورت مدیریت‌شده‌ای انجام بدهید
آرزوهایی که فقط با «بیست‌ویک» واژه‌ قابل دستیابی هستند
داستان‌های دنباله‌دار از ویژگی‌هایی روایی مختص به خودشان برخوردار هستند
حتی بهترین سوژه‌های داستانی هم نیازمند زبانی سالم هستند
اسم‌گذاری برای داستان، کار چندان آسانی نیست
وقایع را بدون زمینه‌سازی وارد داستان نکنید
تفاوت قصه با داستان
داستان کودک را به زبان معیار بنویسید
دغدغه‌های نوشتنی، نیازمند قالب‌های متناسب با خودشان هستند
تغییر در برنامه‌ریزی روایت
استفاده از راوی اول‌شخص، دلیلی برای محاوره‌ای نوشتن داستان نیست
وقایع ضروری روایت را جزءپردازانه به مخاطب نشان بدهید
استعداد و تجربه، در خدمت تأثیرگذاری و ماندگاری روایت
رعایت سیر منطقی وقایع، موجب باورپذیری در روایت می‌شود
دشواری‌های بازنویسی یک اثر
انتخاب قالب روایی متناسب با سوژه، همیشه کار آسانی نیست
نویسنده خلاق می‌تواند واقعه‌ای معمولی را چنان ارتقاء دهد که موجب تغییری ملموس در نگرش مخاطب شود
به راوی سوم‌شخص اعتماد کنید
سوژه‌ها و اسامی تک‌وجهی، معمولاً فرصت ماندگار شدن در ذهن مخاطب را به دست نمی‌آورند
خاطرات ارزشمندتان را با انتخاب و برنامه‌ریزی دقیق روایی در مسیر اجرایی‌تری قرار بدهید
یک طنز موفق و ماندگار، صرفاً برای غافلگیری و تمرکز در بخش پایانی اثر، برنامه‌ریزی و تنظیم نمی‌شود
گاهی نویسنده چیره‌دست، علاوه بر بازآفرینی داستانی کودکانه، موفق به ایجاد فضایی تأویلی و بزرگسالانه می‌شود
بهانه‌روایت را بر پایه موضوعات دغدغه‌آمیز‌تری استوار کنید
استعدادهای نهفته با آموزش، مطالعه و تمرین مستمر، قابلیت اجرایی کم‌نظیری پیدا می‌کنند


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت