کیوان سلحشوری‌مهر



زندگی نامه
کیوان سلحشوری مهر/ متولد تهران 1351 خورشیدی/شاعر،نویسنده،منتقد،مدرس
1- همراهی و همکاری با انجمن شعر و داستان حوزه هنری گیلان از سال 1370 به بعد.
2- مجری و عضو هیئت امنای داستان حوزه ی هنری گیلان از سال 1377 و برگزار‌کننده و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی.
3- عضو هیئت مؤسس انجمن داستان فرهنگ سرای خاتم الانبیاء(ص) گیلان سال 1382.
4-مؤسس و مجری انجمن ادبی هشتم مِی(روز جهانی نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر) با دومحوریتِ جداگانۀ داستان و شعر و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی هشتم مِی
5- مؤسس و مدرس واحد تحقیقات، پژوهش و آموزش ادبی ( کارگاه شعر سپید و ادبیات داستانی) در هلال احمر گیلان
6- فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ؛ فیلم‌های کوتاه " ویولون جادویی ، پری کوچک غمگین و شاهزاده تاریکی؛ سپتامبر 2013 "،" بوسه‌زن از کار افتاده ( دردست تولید)" و...
7- نمایشنامه‌نویس؛ منتخب همایش کشوری فصل دوازده چهار فصل ایران، عبور از مه؛ مرداد 1390"،" تولد یک فرشته"،"خواب‌عجیب بنجامین‌سولجر"و...
8- برگزاری کارگاه ادبی( داستان و شعر) درجهاد دانشگاهی شهر رشت در سال 1393.
9- برگزاری کارگا‌ه ادبیات داستان و شعر سپید، فیلمنامه و نمایشنامه، دیالوگ‌نویسی، نقد و...در برخی از اماکن آموزشی غیر دولتی و خصوصی و...
10-مورخ تاریخ شفاهی هنرمندان حوزه هنری گیلان از سال 1390 تا به اکنون

کتاب ها
1- تاریخ‌شفاهی"خداحافظ چارلی 1393"چشمان بی‌شواله"،" خستگی‌ناپذیر" و...
2- داستان‌؛" سه‌گانۀ داستان کوتاه"،" مردی که پشه‌ها عاشقش شدند"و...
3-قصه‌ کودکان؛" جادوی رُواربانو و شهری‌خانم‌ بازیگوش( جلد اول قصه‌های‌عموسبیلو؛ در دست چاپ)"،"ارباب‌آتش و جادوی جنگلبان کوچولو( جلد دوم قصه‌های عموسبیلو)"و...
4- شعر سپید در دست چاپ" 409،408،407...کودک بعدی لطفاً"،" نه دیگر عاشق نمی‌شوم "،"نه به فرشته که شلیک نمی‌کنند"و...
5-شعر کودک" آقاجون مرد میدونه( در دست چاپ)"
6-تألیف فرهنگ لغت و ضرب‌المثل جامع فارسی به گیلکی مرکزی و حومه( گیلکی آسان) دردست چاپ و...



نقد ها
به میزان لازم و مطابق با ضرورت روایی نوشتن
حتی‌الامکان و بدون «ضرورت روایی»، خواننده داستان را مورد خطاب مستقیم قرار ندهیم
مراقب مدیریتِ دقیق‌تر و ضرورت‌مندانه‌تر و منطبق‌ترِ بُرش‌های زمانی در داستان‌ کوتاه باشیم
لزوم مطابقتِ حجم ضروری و رواییِ متن با حجم ظاهریِ ارائه شده
با بُرش‌های محاسبه شده و ضرورت‌مندانه، روایتی منسجم‌تر و قدرتمندتر را به مخاطب مکاشفه‌گر آثارمان ارائه کنیم
حتی دیالوگ‌های به ظاهر ساده هم، در صورتِ تعبیۀ ضرورت‌مندانه و همچنین تنظیم قاعده‌مندانه، موجب موفقیتِ بخش دیالوگ‌نویسی داستان می‌شوند
به بخش «بدنۀ توصیفی» داستان، فرصت «واقعه‌پردازی» ضرورت‌مندانه‌تر و مؤثرتری بدهیم
لزوم تمرکز مدیریت شده‌تر و داستان‌پردازانه‌تر، بر روی توصیف‌های ضروری و متصل‌کنندۀ داستانی
جزءپردازی‌های خوب و قدرتمند، در خدمتِ واقعه‌پردازی‌های ضروری و متناسب و پرکشش روایی
لزوم مستدل و ضرورت‌مند شدنِ سیر حوادث در روند شکل‌دهیِ روایت
لزوم برنامه‌ریزی دقیق‌تر و مدیریت تألیفیِ قاعده‌مندانه‌تر، برای ایجاد تعمیم‌پذیری رواییِ منطبق و ضروری
از رخدادهای تأمل‌برانگیز واقعی، کارکرد داستان‌پردازانه‌تر و شخصیت‌پردازانه‌تری بگیریم
ضرورت تنظیمِ دقیق‌تر و کاربردی‌ترِ جایگاۀ مصالح‌ ضروری روایی در متن
با تدقیق و تأمل صبورانه‌تر و احاطه‌مندانه‌تر، در هنگام تنظیم «زبان داستانی»، برای مخاطب مشتاق و مکاشفه‌گر حرفه‌ای، فرصت برقراری ارتباط مفهومی و رواییِ منطبق‌تر و مؤثرتری را با متن تألیف شده ایجاد کنیم
حجم نوشتاری داستان، مطابق با نیازهای ضروری و روایی متن، تعریف و تعیین می‌شود
با چشم‌پوشیِ هدفمندانه و مدیریت شده از تعبیه برخی توضیح‌های صرفاً گزارشی و اخباری غیرضروری در متن، به انسجام ضرورت‌مندانۀ روایت کمک کنیم
آیا برای سوژۀ انتخابی تأمل‌برانگیزمان، ساختمان روایی متناسب و اجرایی‌پذیری را طراحی کرده‌ایم
ضرورت تعیین تکلیف قالب انتخابی
مصالح روایی مورد نیاز را با دقت بیشتر و صبورانه‌تری، گزینش و برنامه‌ریزی و مدیریت کنیم
روند تجربه‌اندوزیِ صبورانه و گام‌به‌گام، موجب نهادینه شدنِ مهارت‌های روایت‌پردازی در ذهن مؤلف خواهد شد
وقتی که این‌قدر خوب داستان را شروع می‌کنید، لطفاً به مابقی متن هم، فرصت قدرتمندتر و تأثیرگذارتر شدنِ چشمگیرتری بدهید
فرصت‌سازیِ قاعده‌مندانه و در عین‌حال خلاقانۀ مدیریت شده، برای سوژه‌‌هایی که از امکان گسترش منطقی و ضروریِ داستان‌پردازانه‌ای برخوردار هستند
دغدغه‌مندی‌های رواییِ ارزشمند و تعمیم‌پذیرانه، به تدقیق و برنامه‌ریزیِ صبورانه و داستان‌پردازانه‌ای نیاز دارند تا به مرحلۀ اجرایی مؤثر و ماندگاری برسند
به روایت‌مان، فرصت شکل‌گیری و رشد گام‌به‌گام و صبورانه‌تری بدهیم
میزان لازم برای روایت‌پردازی منطبق و ضرورت‌مندانۀ حرفه‌ای، مطابق با قالب انتخابی و همچنین ظرفیت‌هایی روایی سوژه تعریف می‌شود
ایجاد انسجام روایی و به‌کارگیری تخیل‌های مدیریت شده، احتمالاً موجب شکل‌گیری روایتی، جذب‌کننده و‌ منحصر‌به‌فرد خواهد شد
مواجهه، تدقیق، شناسایی، تفکیک، گزینش و مدیریتِ روایت‌پردازانه و خلاقانه
داستان‌نویسی حرفه‌ای و موفقیت‌آمیز، آن هم بدون یادگیریِ قواعد ضروری داستان‌نویسی؛ مانندِ پرواز کردن با هواپیما، آن هم بدون یادگیری فنون خلبانی است
فرصت‌های مغتنمِ داستان‌پردازانه‌ای که یک شهرزاد قصه‌گوی هوشمند و قدرتمند و احاطه‌مند، برای گسترش منطقی و ضروریِ روایتش مهیا می‌کند
ارائه غیرضروری و نامتناسب و صرفاً فهرست‌وارِ مصالح روایی، موجب شکل‌گیری انسجام رواییِ چندان مؤثری در متن نمی‌شود
ضرورت ایجاد ثبات روایی و تقویت نقاطِ قدرتمند و مدیریت شدۀ روایت
اعمال تغییرات غیرضروری در زبان داستانی، احتمالاً منجر به سختیِ خوانش متن خواهد شد
علائم یک روند داستان‌نویسی صحیح و موفقیت‌آمیز
از ایده تا داستان، مسیر قاعده‌مندانه و خلاقانه و نسبتاً سخت و صبورانه‌ای که شخص مؤلف طی می‌کند
صرفاً زیاد نوشتن متن، الزاماً موجب شکل‌گیری روایتی، منسجم و تأثیرگذار نخواهد شد
متفاوت نوشتنِ سوژه‌های مشابه، به تدقیق و برنامه‌ریزی رواییِ صبورانه‌تری نیاز دارد
ارائه صرفاً فهرست‌وار و پیاپیِ رخدادهای فاجعه‌بار، الزاماً موجب شکل‌گیری «واقعه‌پردازی»هایِ قاعده‌مندانۀ داستانی نمی‌شود
خوانش صحیح و بررسی دقیق روند شکل‌گیری داستان، نیازمند خوانش و دسترسیِ هم‌زمان به تمامیِ بخش‌های تشکیل‌دهندۀ روایت است
تأثیرِ تعبیه و تنظیم «مصالح روایی» ضروری و تدقیق در رعایت «تقدم و تأخر» نوبت حضورشان، در جریان شکل‌گیری بافت‌به‌بافت روایت
ضرورت مدیریتِ شیوۀ حضور غیراتفاقیِ «اتفاق‌های داستانی» در روند روایت‌پردازی حرفه‌ای
بدون زبان داستانی سالم، روند انتقال مفاهیم ضروریِ روایی، دچار اختلال جدی می‌شود
یک روایت قدرتمند و تأثیرگذار به همکاریِ متصل‌کننده و پیشبرندۀ تمامیِ اجزاء ضروری و رواییِ تشکیل‌دهنده‌اش نیاز دارد
ضرورت شناسایی و تفکیک قالب‌های نوشتاری انتخابی
مرز باریک رمزآلود نوشتن با نامفهوم شدن متن
عملکردهای تأثیرگذاری که به مرور و خوشبختانه، بخشی از ضرورت‌های تألیفیِ دوستان نویسندۀ گرامی می‌شوند
علایق ارزشمند و هنوز بالقوۀ داستانی، برای رسیدن به مرحلۀ بالفعلِ روایت‌پردازانه، نیازمند مدیریت قاعده‌مندانه و در عین‌حال صبورانه‌ای هستند
حتی بهترین اجزاء روایی هم، به ترکیب و تناسبِ ضرورت‌مندانه و مدیریت شده‌ای نیاز دارند
گلیم داستان کوتاه
فرصت‌سازی‌هاییِ روایت‌پردازانه و شکل‌دهی داستانیِ سوژه‌هایِ تعمیم‌پذیر و تأمل‌برانگیز
خشت اول روایت


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت