کیوان سلحشوری‌مهر



زندگی نامه
کیوان سلحشوری مهر/ متولد تهران 1351 خورشیدی/شاعر،نویسنده،منتقد،مدرس
1- همراهی و همکاری با انجمن شعر و داستان حوزه هنری گیلان از سال 1370 به بعد.
2- مجری و عضو هیئت امنای داستان حوزه ی هنری گیلان از سال 1377 و برگزار‌کننده و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی.
3- عضو هیئت مؤسس انجمن داستان فرهنگ سرای خاتم الانبیاء(ص) گیلان سال 1382.
4-مؤسس و مجری انجمن ادبی هشتم مِی(روز جهانی نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر) با دومحوریتِ جداگانۀ داستان و شعر و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی هشتم مِی
5- مؤسس و مدرس واحد تحقیقات، پژوهش و آموزش ادبی ( کارگاه شعر سپید و ادبیات داستانی) در هلال احمر گیلان
6- فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ؛ فیلم‌های کوتاه " ویولون جادویی ، پری کوچک غمگین و شاهزاده تاریکی؛ سپتامبر 2013 "،" بوسه‌زن از کار افتاده ( دردست تولید)" و...
7- نمایشنامه‌نویس؛ منتخب همایش کشوری فصل دوازده چهار فصل ایران، عبور از مه؛ مرداد 1390"،" تولد یک فرشته"،"خواب‌عجیب بنجامین‌سولجر"و...
8- برگزاری کارگاه ادبی( داستان و شعر) درجهاد دانشگاهی شهر رشت در سال 1393.
9- برگزاری کارگا‌ه ادبیات داستان و شعر سپید، فیلمنامه و نمایشنامه، دیالوگ‌نویسی، نقد و...در برخی از اماکن آموزشی غیر دولتی و خصوصی و...
10-مورخ تاریخ شفاهی هنرمندان حوزه هنری گیلان از سال 1390 تا به اکنون

کتاب ها
1- تاریخ‌شفاهی"خداحافظ چارلی 1393"چشمان بی‌شواله"،" خستگی‌ناپذیر" و...
2- داستان‌؛" سه‌گانۀ داستان کوتاه"،" مردی که پشه‌ها عاشقش شدند"و...
3-قصه‌ کودکان؛" جادوی رُواربانو و شهری‌خانم‌ بازیگوش( جلد اول قصه‌های‌عموسبیلو؛ در دست چاپ)"،"ارباب‌آتش و جادوی جنگلبان کوچولو( جلد دوم قصه‌های عموسبیلو)"و...
4- شعر سپید در دست چاپ" 409،408،407...کودک بعدی لطفاً"،" نه دیگر عاشق نمی‌شوم "،"نه به فرشته که شلیک نمی‌کنند"و...
5-شعر کودک" آقاجون مرد میدونه( در دست چاپ)"
6-تألیف فرهنگ لغت و ضرب‌المثل جامع فارسی به گیلکی مرکزی و حومه( گیلکی آسان) دردست چاپ و...



نقد ها
علایق ارزشمند و هنوز بالقوۀ داستانی، برای رسیدن به مرحلۀ بالفعلِ روایت‌پردازانه، نیازمند مدیریت قاعده‌مندانه و در عین‌حال صبورانه‌ای هستند
حتی بهترین اجزاء روایی هم، به ترکیب و تناسبِ ضرورت‌مندانه و مدیریت شده‌ای نیاز دارند
گلیم داستان کوتاه
فرصت‌سازی‌هاییِ روایت‌پردازانه و شکل‌دهی داستانیِ سوژه‌هایِ تعمیم‌پذیر و تأمل‌برانگیز
خشت اول روایت
بدون ضرورت روایی، حتی جزءپردازانه‌ترین داستان‌ها هم، به کاراییِ روایت‌پردازانه حداکثریِ خودشان نمی‌رسند
یک ساعت و دو دقیقه
داستان فاقد یک اسم مؤثر و منطبق و قدرتمند، حداقل بخشی از ابزار ارتباطیِ مفهومی و رواییِ خودش را از دست خواهد داد
وابستگی‌هایی که علی‌رغم جذابیت‌های مستقل‌شان، مانع تعمیم‌پذیریِ حداکثری روایت می‌شوند
حکایت‌های پندآموز ارزشمندی که با بهره گیری منطبق و قاعده‌مندانه از شیوه‌های داستان‌نویسی حرفه‌ای، به تأثیرگذاری گسترده‌تری خواهند رسید
چنانچه راوی اول‌شخص؛ حضور منطبق و مدیریت شده‌ای در داستان نداشته باشد، احتمالاً روند روند روایت‌پردازیِ حرفه‌ای با بحران‌هایی جدی مواجه خواهد شد
حتی گفتگوهای ضروری هم، چنانچه به طرز قاعده‌مندانه‌ای نوشته و تنظیم نشوند، ممکن است که ناخواسته، جان روایت را به خطر بیاندازند!
تقبلِ دشواری‌هایی تجربه‌اندوزانه، جهت تقویت مهارت‌های بالقوه نوشتاری
محاوره‌نویسی در بخش «بدنه توصیفی»، الزاماً موجب صمیمانه‌تر شدن «زبان داستانی» نمی‌شود
ابزارهای داستان‌پردازی مورد نیاز، جهتِ تبدیل «نیت مؤلف» به «نیت روایی متن»
برای داستان‌نویسی حرفه‌ای و تأثیرگذار، به حضور چه عواملِ ضررویِ روایت‌پردازانه‌‌ای نیاز داریم
ضرورت‌هایی داستان‌پردازانه، برای بهره‌گیری از سوژه‌هایی تأمل‌برانگیز
با انتخاب کاراکترها به میزان لازم و ضروری، فرصتِ شخصیت‌پردازی‌هایِ دقیق‌تر و تأثیرگذارتری را در روند روایت‌پردازی ایجاد کنیم
جزئیاتی به ظاهر معمولی که در صورت مدیریت شدن، موجب تقویت روند داستان‌پردازی می‌شوند
استفاده غیرضروری از «زمان حال» در جمله‌ها، ممکن است که ناخواسته موجب تضعیفِ ارتباط صمیمانه متن با مخاطب شود
ارائه نقد آموزشی، آن هم بدون مطلع شدن از سوابق نویسنده، مانندِ استفاده از کمان ویلهم‌ تل، آن هم با چشمان بسته است
در داستان‌نویسی حرفه‌ای هم، درست مانند هنر سفال‌گری، ابتدا مصالح رواییِ اولیه متناسب، به دقت انتخاب شده و سپس به اثری متشکل و بی‌بدیل و چشمگیر تبدیل می‌شوند
بازنویسی حرفه‌ای و صبورانه، به منظور ایجاد فرصت رشد و شکوفایی روایت‌پردازانه‌تر که گاهی در صورت ضرورت روایی، منجر به بازآفرینی می‌شود
سوژه‌های تخیلی و قابل‌گسترشی که به قالب داستانیِ متناسب و پرداخت‌های رواییِ مختص به خودشان نیاز دارند
پایان‌بندی‌های تأمل‌برانگیز داستانی، چندان انطباقی با بیانیه‌های صرفاً مستقیم و غیرمکاشفه‌گرانه ندارند
تعبیه و تنظیم‌هایی تعیین‌کننده، جهت انطباق با ظرفیت‌های رواییِ سوژه و پرداختن به جزئیاتی ضروری که شکل‌دهندۀ روایتی متفاوت و تأثیرگذار هستند
بهره‌گیری حداکثری روایی از ظرفیت‌های جادوییِ قالیچه‌های پرنده
توصیه‌هایی ساده و کاربردی، برای کسب موفقیت سریع‌تر در روند روایت‌پردازی
راوی اول‌شخص، الزاماً تنها سلاحی نیست که همیشه از غلاف روایت بیرون آورده می‌شود
از ایده تا اجرا، روندی گام‌به‌گام که مشخص‌کننده شیوه نگرش و میزان احاطه‌مندی و خلاقیت داستان‌پردازانه مؤلف است
حتی ارزشمندترین سوژه‌های تأمل‌برانگیز و دغدغه‌مندانه هم به حضور احاطه‌مندانه‌تر و مدیریت شده‌تر عناصر ضروری داستانی نیاز دارند تا به مرحله داستان‌پردازانه موفقیت‌آمیزی برسند
با بررسی دقیق‌تر و فرصت‌سازی برای سایر گزینه‌های احتمالی، معبرهای روایت‌پردازانه دیگری را ایجاد و تجربه می‌کنیم
شیوۀ تألیف و تنظیمِ صحیح و موفقیت‌آمیز ِداستان‌در‌داستان، کار بسیار دشوارتری است
خیلی خوب است که مخاطب پیگیر و مکاشفه‌گر، چشمانش را به راحتی ببند و رخدادهای روایی شکل‌دهندۀ روایت را درون ذهنش درک و تصور کند
مراقب باشیم تا ناخواسته، روند شکل‌گیری و سرانجام روایت، به راحتی قابل‌پیشبینی نشود
وقایع و کاراکترهایی که به دلیل ازدحام غیرمتمرکز و نامنسجم در روند اطلاع‌رسانی روایی، فرصت رشد و شکوفاییِ چندان واقعه‌پردازانه و شخصیت‌پردازانه‌ای را به یکدیگر نمی‌دهند
ضرورت خلاقیت مدیریت شده و مبتنی بر رعایت قواعد داستان‌نویسی حرفه‌ای
لزوم چشم‌پوشیِ مدیریت شده از تعبیه مصالح رواییِ جذاب، اما غیرمنطبق و غیرضروری در متن
مطابقت زمانیِ مصالح روایی تعبیه شده در روایت، مخاطب را در مسیر خوانشیِ منطبق‌تر و صحیح‌تری قرار می‌‌دهد
مبادرت آگاهانه، احاطه‌مندانه و ضرورت‌مندانه شخص مؤلف، به ترمیم و تقویت جزئیات ضروری و شکل‌دهنده ساختار روایی اثر
به جای صرفاً قرار دادن علامت «تعجب»، مؤثرتر است تا در صورت ضرورت روایی، وجه تعجب‌‌آوری متن را به طرز مفهومی‌تر و منطبق‌تری، درون متن تعبیه و تألیف کنیم
روند گام‌به‌گام و قاعده‌مند داستان‌پردازی حرفه‌ای، به بدنه توصیفی، به فضاسازی، به شخصیت‌پردازی و...و همچنین در صورت ضرورت روایی، به دیالوگ‌نویسی قاعده‌مند نیاز دارد
سوژه‌های فراواقع و تأویل‌پذیری که در صورت دقیق و باورپذیر تألیف شدن، دیگر نیازی به ترفند خواب‌وبیداری ندارند
ارزشمندی تقبل وجه صبورانه بازنویسی آثار
لزوم یادآوری‌ قواعد کاربردی ضروری
انتخاب‌های تعیین‌کننده‌ای که در سرنوشت متن و مؤلف، تأثیر مهمی دارند
برای سوژه‌های انتخابی، محیط رشد منطبق‌تر و داستان‌پردازانه‌‌تری ایجاد کنیم
یکی‌ بود و یکی نبود، ترفندی ذهن‌آشنا برای شروع روند جذب‌کننده و بافت‌به‌بافت قصه‌پردازانه
بی‌تعجیل نوشتن، روند شکوفا شدن ظرفیت‌های روایی متن را به طرز مؤثرتری تقویت می‌کند
رخدادهای بالقوه روایی، بدون روایت‌پردازی مدیریت‌شده و قاعده‌مند به مرحله چندان بالفعلی نمی‌رسند


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت