کیوان سلحشوری‌مهر



زندگی نامه
کیوان سلحشوری مهر/ متولد تهران 1351 خورشیدی/شاعر،نویسنده،منتقد،مدرس
1- همراهی و همکاری با انجمن شعر و داستان حوزه هنری گیلان از سال 1370 به بعد.
2- مجری و عضو هیئت امنای داستان حوزه ی هنری گیلان از سال 1377 و برگزار‌کننده و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی.
3- عضو هیئت مؤسس انجمن داستان فرهنگ سرای خاتم الانبیاء(ص) گیلان سال 1382.
4-مؤسس و مجری انجمن ادبی هشتم مِی(روز جهانی نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر) با دومحوریتِ جداگانۀ داستان و شعر و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی هشتم مِی
5- مؤسس و مدرس واحد تحقیقات، پژوهش و آموزش ادبی ( کارگاه شعر سپید و ادبیات داستانی) در هلال احمر گیلان
6- فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ؛ فیلم‌های کوتاه " ویولون جادویی ، پری کوچک غمگین و شاهزاده تاریکی؛ سپتامبر 2013 "،" بوسه‌زن از کار افتاده ( دردست تولید)" و...
7- نمایشنامه‌نویس؛ منتخب همایش کشوری فصل دوازده چهار فصل ایران، عبور از مه؛ مرداد 1390"،" تولد یک فرشته"،"خواب‌عجیب بنجامین‌سولجر"و...
8- برگزاری کارگاه ادبی( داستان و شعر) درجهاد دانشگاهی شهر رشت در سال 1393.
9- برگزاری کارگا‌ه ادبیات داستان و شعر سپید، فیلمنامه و نمایشنامه، دیالوگ‌نویسی، نقد و...در برخی از اماکن آموزشی غیر دولتی و خصوصی و...
10-مورخ تاریخ شفاهی هنرمندان حوزه هنری گیلان از سال 1390 تا به اکنون

کتاب ها
1- تاریخ‌شفاهی"خداحافظ چارلی 1393"چشمان بی‌شواله"،" خستگی‌ناپذیر" و...
2- داستان‌؛" سه‌گانۀ داستان کوتاه"،" مردی که پشه‌ها عاشقش شدند"و...
3-قصه‌ کودکان؛" جادوی رُواربانو و شهری‌خانم‌ بازیگوش( جلد اول قصه‌های‌عموسبیلو؛ در دست چاپ)"،"ارباب‌آتش و جادوی جنگلبان کوچولو( جلد دوم قصه‌های عموسبیلو)"و...
4- شعر سپید در دست چاپ" 409،408،407...کودک بعدی لطفاً"،" نه دیگر عاشق نمی‌شوم "،"نه به فرشته که شلیک نمی‌کنند"و...
5-شعر کودک" آقاجون مرد میدونه( در دست چاپ)"
6-تألیف فرهنگ لغت و ضرب‌المثل جامع فارسی به گیلکی مرکزی و حومه( گیلکی آسان) دردست چاپ و...



نقد ها
متناسب با ظرفیت‌های سوژه و با انتخاب مصالح روایی صرفاً ضروری، حجم روایت را به طرز دقیق‌تر و مؤثرتری مدیریت کنیم
مراقب باشیم تا روایت فرعی، روایت اصلی را از اولویت روایی خارج نکند
برای معرفی مؤثرتر شخصیت‌های مرد یا زن در داستان، صرفاً به اسم‌گذاری برایشان اکتفاء نکنیم
تعبیه نشانه‌های متناسب با نیازهای متن، به درک صحیح‌تر و منطبق‌تر زمان وقوع روایت کمک مؤثری می‌کند
گاهی از اوقات، روند بازنویسی بخش‌هایی از یک اثر، به تنظیم دقیق‌تر تمامی اجزاء ضروری متن نیاز دارد
مراقب حضور کاراکترهایی باشیم که در انسجام روایی و پیشبرد سیر منطقی روایت، مؤثر عمل نمی‌کنند
توصیف‌های گزارشی هم در صورت ضرورت روایی، می‌توانند که کارکرد مؤثری داشته باشند
با مدیریت حداکثریِ حجم مصالح روایی به کار گرفته شده، به تقویت «انسجام روایی» متن بپردازیم
استعدادهای بالقوه ارزشمندی که در صورت بالفعل شدن، موجب موفقیت چشمگیر دوستان نویسنده می‌شوند
بهره‌گیری آگاهانه از وجه نامه‌نگارانه در داستان، جهت تکمیل و پیشبرد روایت
توصیف‌هایی که در صورت قرار گرفتن در یک قالب روایی متناسب و مدیریت شده، وجه فراواقع‌ و تأویل‌پذیرانه‌ای در متن ایجاد می‌کنند
با انتخاب هرچه دقیق‌تر حوادث ضروری و پیشبرنده، به طرز مؤثرتری بر روی نیت اصلی متن متمرکز بشویم
کارکرد مؤثر «زیرنویس»، به لحاظ اطلاع‌رسانی وجه مستند و تاریخی اثر
رویکرد منطقی و حرفه‌ای نویسنده، موجب تقویت روایتش می‌شود
مؤثرتر است که در هنگام تأویل‌گونه نوشتن روایت، مراقب صرفاً مبهم شدنِ وجه مفهومی و تأویلی متن باشیم
لطفاً به شهرزاد قصه‌گوی درون ذهن‌تان اعتماد کنید
لزوم انتخاب ضروری‌تر و رعایت سیر توالی حوادث پیشبرنده و تنظیم دقیق‌تر زبان توصیه شده داستانی
تمام وزن روایت را بر روی بخشِ نتیجه‌گیری صرفاً بیانیِ چند سطر آخر داستان قرار ندهیم
داستان «صمیمانه»، به «فضاسازی» صمیمانه‌تری نیاز دارد، روندی که فقط از طریق تغییرات صرفاً ظاهری زبانی، اجرایی نخواهد شد
نحوه تعبیه روایت‌ها در «داستان کوتاه» به برنامه‌‌ریزی محاسبه شده‌تر و تمرکز روایی منسجم‌تری نیاز دارد
داستان مکان مناسبی برای «نشان» دادنِ بی‌طرفانه وقایع به مخاطب تأمل‌پذیر است
احتراز از حضور روایت‌هایی در متن که نقش مکمل و متصل کننده‌ای بر عهده ندارند
چنانچه خط روایت از انسجام حداکثری برنامه‌ریزی شده‌ای بهره‌مند نباشد، ممکن است که روند مفهومی و تحلیلی داستان دچار اختلالی جدی بشود
شیوه‌های متفاوت ارائه وقایع تاریخی
سوژه‌هایی که با بهره‌گیریِ متفاوت و برنامه‌ریزی شده، هنوز هم کارکرد روایی تأمل‌برانگیزی دارند
روند هرچه دقیق‌تر و صبورانه‌ترِ تألیف سوژه‌های ارزشی و تلفیقی
به طور معمول، یک داستان موفق و تأمل‌برانگیز، تلفیق برنامه‌ریزی شده‌ای از توصیف‌های جزءپردازانه و پیشبرنده و دیالوگ‌هایی دقیق و قاعده‌مند است
انسجام مفهومی و پیشبرد سیر منطبق و منطقی روایت را در اولویت قرار بدهیم
داستان کارگاهی و تمرین متفاوت نوشتن
تدقیق، تعبیه، تطبیق و تنظیم حداکثری روایت، موجب تقویت و ماندگاری اثرتان می‌شود
تصمیم‌گیری برای تفکیک و یا تلفیق کاربردی‌تر سوژه‌ها
معمولاً علاوه بر انتخاب و تصمیم‌گیری نویسنده، خود سوژه هم در تعیین گروه سنی متناسب با ظرفیت‌های روایی خودش، نقش مهمی برعهده دارد
مراقب حضور بیانیه‌های غیرروایی در متن باشیم
کاراکترهای موردنظرمان را بیشتر و دقیق‌تر از دیگران بشناسیم
به ظاهر ساده، اما آگاهانه و هوشمندانه
تغییر موفقیت‌آمیز راوی، نیازمند تنظیم مجددِ نحوه اطلاع‌رسانی و روایت‌پردازی اثر است
رعایت هرچه دقیق‌تر چفت‌وبست‌های داستانی، جهت تعمیم‌پذیری و مفهومی‌تر شدن روایت
روند برقراری ارتباط مؤثر روایی، مابین ذهن نویسنده و مخاطب از طریق روند اطلاع‌رسانی مدیریت شده در متن
گفتگوهای صرفاً پیاپی و طولانی، الزاماً موجب نمایشنامه شدن متن نمی‌شوند
با گسترش صرفاً حجمی دیالوگ‌ها، الزاماً همه داستان‌ها دیالوگ‌محور نخواهند شد
داستان علاوه بر پایان تأثیرگذار، به بدنه روایی قدرتمند هم نیاز دارد
ردیابی منطبق و منطقی داستان، نیازمند مصالح‌ریزی رواییِ متناسب با نیازهای ضروری متن است
شگفتی روایت را به طرز مؤثر‌تری به مخاطب منتقل کنیم
گاهی ضرورت روایی ایجاب می‌کند که حتی از موجز هم موجزتر بنویسیم
فاصله گرفتن مدت‌دار از متن، جهت مدیریت حداکثریِ برخی از جزئیات ضروری روایت
روند شکل‌گیری پایان‌ منطقی روایت، نیازمند انطباق مفهومیِ قابل‌استنتاج‌تری است
تألیف مدیریت شده سایر گونه‌های ادبی، موجب افزایش تجربه‌های نوشتاری ارزشمندی می‌شود
با برطرف شدن برخی موانع جزئی، داستان از قالب روایی مشخص‌تری برخوردار می‌شود
روند روایت‌پردازیِ بی‌طرفانه‌تری که برای برخی از سوژه‌ها، با صبوری و گذشت زمان بیشتری میسر خواهد شد
گاهی از اوقات، حتی با حذف یک واژه از متن، بخش موردنظر به تنظیم و دوباره‌نویسی دقیق‌تری نیازمند می‌شود


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت