کیوان سلحشوری‌مهر



زندگی نامه
کیوان سلحشوری مهر/ متولد تهران 1351 خورشیدی/شاعر،نویسنده،منتقد،مدرس
1- همراهی و همکاری با انجمن شعر و داستان حوزه هنری گیلان از سال 1370 به بعد.
2- مجری و عضو هیئت امنای داستان حوزه ی هنری گیلان از سال 1377 و برگزار‌کننده و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی.
3- عضو هیئت مؤسس انجمن داستان فرهنگ سرای خاتم الانبیاء(ص) گیلان سال 1382.
4-مؤسس و مجری انجمن ادبی هشتم مِی(روز جهانی نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر) با دومحوریتِ جداگانۀ داستان و شعر و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی هشتم مِی
5- مؤسس و مدرس واحد تحقیقات، پژوهش و آموزش ادبی ( کارگاه شعر سپید و ادبیات داستانی) در هلال احمر گیلان
6- فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ؛ فیلم‌های کوتاه " ویولون جادویی ، پری کوچک غمگین و شاهزاده تاریکی؛ سپتامبر 2013 "،" بوسه‌زن از کار افتاده ( دردست تولید)" و...
7- نمایشنامه‌نویس؛ منتخب همایش کشوری فصل دوازده چهار فصل ایران، عبور از مه؛ مرداد 1390"،" تولد یک فرشته"،"خواب‌عجیب بنجامین‌سولجر"و...
8- برگزاری کارگاه ادبی( داستان و شعر) درجهاد دانشگاهی شهر رشت در سال 1393.
9- برگزاری کارگا‌ه ادبیات داستان و شعر سپید، فیلمنامه و نمایشنامه، دیالوگ‌نویسی، نقد و...در برخی از اماکن آموزشی غیر دولتی و خصوصی و...
10-مورخ تاریخ شفاهی هنرمندان حوزه هنری گیلان از سال 1390 تا به اکنون

کتاب ها
1- تاریخ‌شفاهی"خداحافظ چارلی 1393"چشمان بی‌شواله"،" خستگی‌ناپذیر" و...
2- داستان‌؛" سه‌گانۀ داستان کوتاه"،" مردی که پشه‌ها عاشقش شدند"و...
3-قصه‌ کودکان؛" جادوی رُواربانو و شهری‌خانم‌ بازیگوش( جلد اول قصه‌های‌عموسبیلو؛ در دست چاپ)"،"ارباب‌آتش و جادوی جنگلبان کوچولو( جلد دوم قصه‌های عموسبیلو)"و...
4- شعر سپید در دست چاپ" 409،408،407...کودک بعدی لطفاً"،" نه دیگر عاشق نمی‌شوم "،"نه به فرشته که شلیک نمی‌کنند"و...
5-شعر کودک" آقاجون مرد میدونه( در دست چاپ)"
6-تألیف فرهنگ لغت و ضرب‌المثل جامع فارسی به گیلکی مرکزی و حومه( گیلکی آسان) دردست چاپ و...



نقد ها
رخدادهای روایی و متوالی، کاراکترهایی اصلی و تأثیرگذار، واقعه‌پردازی‌ها، شخصیت‌پردازی‌ها و توصیف‌‌نویسی‌هایی دقیق و جزءپردازانه
با اندکی تدقیق و صبوری، متن دقیق‌تر و منسجم‌تری را تنظیم و تألیف کنیم
روند گام‌به‌گام شکل‌گیری روایت
با انتخاب و تعبیه پازل‌های منطبق و ضروری در داستان، روایت منسجم و به دقت تنظیم شده‌ای را به مخاطب سخت‌پسند ارائه خواهیم کرد
مؤثرتر است که حتی خلاقیت‌های ارزشمند فردی هم، مطابق با ضرورت‌های داستانی به مرحله بالفعل روایت‌پردازانه‌ای برسند
کاراکترهای درون خیابان هم به گزینش و شخصیت‌پردازی نیاز دارند
لزوم اهتمام بر تأمل احاطه‌مندانه و برنامه‌ریزی شده روایی در داستان‌نویسی قاعده‌مند حرفه‌ای
ضرروت‌سنجی دقیق روایی، به مؤلف خلاق و هوشمند، فرصت روایت‌پردازی خلاقانه‌تر و منحصربه‌فردتری را می‌دهد
به کاراکترهای اصلی در داستان، فرصت تعامل و یا تقابلِ شخصیت‌پردازانه‌تر و واقعه‌پردازانه‌تری بدهیم
صفحه شطرنج مکان مناسب و تعریف‌شده‌ای برای حرکت‌های هوشمندانه مهره‌ها است
سوژه‌های خوب، شبیه بذرهایی ارزشمند هستند، به آن‌ها فرصت جوانه زدن و شکوفا شدن بدهیم
لزوم تعبیه ابزارهای رواییِ مرتبط‌کننده، مابین مرز اندیشیدن و نوشتن
دغدغه‌مندی سوژه‌یابانه و قاعده‌مندی روایت‌پردازانه، ویژگی‌هایی ضروری و غیرقابل‌چشم‌پوشی برای داستان‌نویسی حرفه‌ای و تأثیرگذار
برای خانه‌سازی به مصالح ساختمانی و برای داستان‌پردازیِ حرفه‌‌ای به مصالح روایی نیاز داریم
برای هر داستان چقدر وقت می‌گذاریم
داستان‌پردازانه‌تر و موفقیت‌آمیزتر است که ناخواسته سرنوشت روایت‌هایی جذاب، خلاقانه و مستقل‌ را به برخی از مصالح رواییِ جذاب، خلاقانه، اما نامرتبط با سیر ضروری داستان، گره نزنیم
دغدغه‌مندی، استعداد و اشتیاق به نوشتن، ویژگی‌های ارزشمندی هستند؛ اما...
شبیه یک خانه آجریِ مهندسی شده، ساختار یک روایت حرفه‌ای، آجربه‌آجر و به شیوه مدیریت شده‌ای شکل می‌گیرد
به ظرفیت‌های تعمیم‌پذیرانه سوژه‌های انتخابی، فرصت تنفسِ داستان‌پردازانه‌تری بدهیم
لزوم توجه به ضرورت‌های تألیفیِ رخدادهای مهم تاریخی
لزوم مطابقت مصالح روایی تعبیه شده در متن با ضرورت‌های باورپذیرانه سوژه انتخابی
ضرورت تطبیق ظرفیت‌های رواییِ سوژه با قالب داستانی متناسب
رخدادهای تعبیه شده در مراحل شکل‌گیری داستان، صرفاً با به‌کارگیری ترفندِ از خواب بیدار شدن، از کارکرد مستدل، منطقی و روایت‌پردازانه چندان مؤثری برخوردار نمی‌شوند
مراقب باشیم تا ناخواسته روایت مابین دو قالب داستانی، دچار بلاتکلیفی نشود
به ایده‌های درخشان و خلاقانه‌تان، فرصت تعمیم‌پذیری و روایت‌پردازیِ صبورانه‌تر و برنامه‌ریزی شده‌تری بدهید
روایت‌پردازانه‌تر و مؤثرتر است که حتی‌الامکان تمامیِ وزن روایت را صرفاً بر روی سطرهای پایانیِ داستان قرار ندهیم
به جز مواردی که ضرورت روایی ایجاب کند، روایت‌پردازانه‌تر است که حتی‌الامکان مخاطب را در داستان، مورد تخاطب قرار ندهیم
مدیریت چاشنی‌های ضروری در روایت
اسم به دقت انتخاب و تنظیم شده، می‌تواند که تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیری از هویت روایت بشود
موجز نوشته شدن، صرفاً یکی از ویژگی‌های اصلی و تعریف‌شده قالب داستانک است
مهندسی بی‌نظمی و یا فروپاشیِ فاقد روند جایگزینی
ضرورت آگاهی مؤلف بر ساختار تعریف شده قالب نوشتاری انتخابی
داستان‌هایی که در یک مکان بسته و محدود شکل می‌گیرند
حادثه‌محوری توصیف‌پردازانه و یا دیالوگ‌محوری متناسب با ضرورت‌های روایی سوژه انتخابی
حضور غیرمنطبقِ راوی «من‌گو»، چندان هم موجبِ ایجاد رابطه مفهومی منطبق، مؤثر و صمیمانه‌ای، مابین متن و مخاطب نمی‌شود
قواعدی رایج و ضروری، برای اجرای یک روند داستان‌پردازی موفق و تأثیرگذار
محیط‌های تعریف‌شده، وظایف تعریف‌شده‌ای دارند
ضرورت اجتناب مدیریت شده از انباشته شدن غیرضروریِ مصالح در ظرف روایت
مراقب باشیم تا ناخواسته، مخاطب را خارج از روایت مستقر نکنیم
نوشتن زبان یک‌دست و مدیریت شده، در ایجاد ارتباط راحت‌تر و مؤثرتر مخاطب مکاشفه‌گر با روند شکل‌گیری متن، تأثیر چشمگیری دارد
شخصیت‌پردازی همزادپندارانه و واقعه‌پردازی باورپذیرانه، صرفاً از طریق اتکاء به اسامی، میسر نخواهد شد
به راحتی می‌توانیم که برای یک رویداد روایی ضروری، وجه ملموس‌تر و داستان‌پرداز‌انه‌تری ایجاد کنیم
دغدغه‌مندهای توصیفی و یا دغدغه‌مندهای صرفاً بیانی، روایت‌پردازی مؤثر و حرفه‌ای از کدام مسیر محقق می‌شود؟
در صورت منسجم نشدن و عدم تمرکز نیروهای تشکیل‌دهنده روایت، میزان مکاشفه‌گری و تأویل‌پذیری متن کاهش می‌یابد
متن نانوشته، همچنان در وضعیت یک متن نانوشته قرار دارد!
پس از جمع‌آوری اطلاعات رواییِ مرتبط با سوژه انتخابی، نوبت به گزینش و برخی از چشم‌پوشی‌های احتمالی می‌رسد
مراقب ازدحام غیرضروری مصالح روایی در داستان باشیم
لزوم طراحی روایتی منطقی و اجتناب مدیریت شده از شیوه زندگی به یکباره شیرین می‌شود
رعایت صحیح و دقیق زبان توصیه شده داستانی را به دلیل انتخاب نوع‌ راوی، مورد چشم‌پوشی غیرکابردی قرار ندهیم
شرط اصلی داستان‌نویسی، داستان‌پردازانه نوشتن متن است


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت