مریم اسحاقی



زندگی نامه
متولد رشت دی ماه 1348
دانش آموخته رشته پزشکی
فعالیت وبلاگ نویسی و انتشار نقدها در سایت های ادبی و روزنامه فرهیختگان از سال 81
فعالیت جدی در داستان نویسی از سال 1386

کتاب ها
نبض کوچه را بگیر( مجموعه شعر) 1389
پیراهنی جز صدای تو بر تن نمی کنم(مجموعه شعر) 1392
زن های کاغذی(مجموعه داستان) 1395
چهل معشوق گیسوبلند(مجموعه شعر) 1396

جوایز
کاندیدای جایزه شعر زنان خورشید برای مجموعه شعر نبض کوچه را بگیر

نقد ها
هیچ گفتگویی بدون زمان و مکان نیست.
در راوی متفاوت در ورطه‌ی دانای کل نلغزیم.
تاثیر زاویه دید بر شیوه‌ی نگارش
دیالوگ‌های باورپذیر
حضور بینامتنیت در داستان راهی برای پویایی متن
شخصیت راوی و جایگاه او را به خواننده بشناسانیم.
دلیل روایت را در تاروپود داستان بگنجانیم.
گفتگو در کجا شکل می‌گیرد؟
داستان، صدای چه کسی است؟
تعادل بین اجزا داستان را فراموش نکنیم.
ستون فقرات قصه متشکل از وقایع جادویی است
سرعت دگرگونی شخصیت
داستان‌نویس هیچ تعهدی به اجرای دقیق خاطره ندارد.
بازنویسی بدون شتاب‌زدگی
حواس پنجگانه‌ی مخاطب را تحریک کنید.
داستان بدون مقدمه
به خواننده اجازه‌ی سپیدخوانی بدهیم.
میانه‌ی داستان محل چرخش‌های غیرمنتظره
چرایی روایت
زیاده‌روی در تعلیق، داستان را به چیستان تبدیل می‌کند.
حضور پُررنگ نویسنده
درخت را دوباره بکارید.
شخصیت‌های خاکستری و باورپذیر خلق کنیم.
به تخیل پَر‌و‌بال بدهید.
مرز میان خاطره و داستان
شخصیت غیرمعمول
برشی ناگهانی از زندگی
آرتمیس یک شخصیت
هر داستان وعده‌ای به خواننده می‌دهد.
روابط انسانی به عنوان درون‌مایه
ادبیات داستانی درباره‌ی تغییرات شخصیت افراد است.
کنش داستانی و ایجاد تنش در داستان
راوی شیئی نمی‌تواند تعبیر و تفسیر کند
اطناب در داستان مثل غباری بر کلمات است.
راوی کودک با بی‌خبری، خبرهای بزرگ می‌گوید.
دیالوگ‌ها را تراش دهیم.
گفت‌و‌گو همراه با حرکت و کنش شخصیت
در شخصیت پردازی میان‌بُر نزنیم
پیمان بستن با خواننده
گول شخصیت‌های فرعی را نخوریم.
درگیر شدن با سایه‌ی شخصیت
بگذارید داستان در فریزر یخ بزند!
مسئله‌ی اصلی شخصیت را بشناسید و نشان دهید
در کاربرد مواد و مصالح بومی خساست نکنید
از توصیف‌های نابجا پرهیز کنید.
جزئیات موثر را به خواننده نشان دهید.


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت