یزدان سلحشور



زندگی نامه
یزدان سلحشور متولد 13 آذر 47 در رشت.
شاعر، نویسنده، منتقد[ادبی-سینمایی]، مدرس، ویراستار، روزنامه‌نگار،
داور دو دوره جایزه جلال آل‌احمد و دو دوره جشنواره شعر فجر و جوایز ادبی دیگر از جمله جایزه نیاوران

کتاب ها
1.در آینه[نقد و بررسی شعر نادر نادرپور]
2.خداحافظ یزدان[شعر]
3.دیوان خشم[شعر]
4.دارم احتجاب را زنده می کنم[مجموعه داستان]
5.ژنرال به فرشته شلیک کرد[داستان نوجوان]
6.برخورد کوتاه[جلد نخست داستان های آنی]
7.تایتانیک در خلیج فارس[شعر]
8.کارت دعوت [گردآوری آثار برتر پایگاه نقد داستان/گردآورندگان: احسان رضایی و یزدان سلحشور]

جوایز
جایزه شعر کارنامه
سه دوره جایزه نوشتار سینمایی انجمن منتقدان سینمایی ایران

نقد ها
«معنا» حاصلِ روند «تجسم» است
در حوزه‌ی گویشی که بر آن مسلط‌اید بنویسید
بدون خواندن، کسی نمی‌تواند حریفِ غولِ نوشتن شود
این چهار کلمه را به یاد بسپارید: «شخصیت»، «وضعیت»، «مکان»، «زمان»
به‌عنوان نویسنده وارد داستان نشوید
به مهندسی شخصیت، وضعیت، مکان و زمان توجه شود
داستان‌نویسی، ده درصدش نوشتن است، نود درصدش خواندن و آموختن است
داستان زیاد بخوانید
برای نگارندگان جوان، فرصتِ زیادی در پیش است اگر قدر «زمان» را بدانند
فکر کنید که داستان هم یک فیلم است که خواننده باید آن را ببیند
هر کاری تاوانی دارد نویسندگی هم!
به قول دکتروف: «اصلِ کار مهارت است!»
موقع ورود به دنیای داستان حرفه‌ای باید به فکر خروج ناگهانی از آن هم بود!
داستان‌نویسی یک تخصص است مثل باقیِ تخصص‌هایی که باید آموخت
یاد گرفتن داستان‌نویسی با خواندنِ داستان‌های موفق شروع می‌شود
آنچه را که در ذهن می‌بینید با جملات به ما نشان دهید
لزومِ توجه به تناسبِ جزئیات با تعداد خُرده‌روایات
باورپذیری هر «ایده»ای منوط به «اجرا»ی آن است
ساخت و مهندسی مکان، «شگردی زینتی» در داستان نیست
هر روایتی داستان نیست باید به داستان رسید
به مهندسی و ساخت «عناصر داستان» توجه کنید
«الهام» بعد از یاد گرفتن «تخصص» می‌آید
دستِ کم گرفتنِ «واحدِ جمله» در داستان، یکی از خطاهای رایج است
در یک کلام: «تا می‌توانید بخوانید.»
هم خوب داستان بخوانید هم داستانِ خوب بخوانید!
به طنین صدایِ ارواح داستان‌هایی که دیگر در میانِ ما نیستند گوش کنید!
ضرورت چیدن مهره با قوانین «فانتزی» در «صفحه‌ی شطرنج روایت»
در روایت، نویسنده نباید حضور داشته باشد
واقعیتِ بیرونِ متن، هر چه باشد مربوط به همان بیرونِ متن است
«دیده شدن صحنه» باید هدف نهایی یک نویسنده باشد
به «عناصرِ داستان» توجه ویژه داشته باشید
داستان‌نویسی یک تخصص است که باید آن را آموخت و پس از آموختنِ تخصص، متکی شد به حس و شهود و کشفِ شخصی
شما دو راه در پیش دارید یا به سمتِ شعر بروید یا داستان
اول هدفِ رواییِ «ایده» را مشخص کنید
هدفِ اصلیِ یک داستانِ موفق، خلقِ «صحنه» است
اهمیت «شگردهای جایگزین» در «داستانِ خیلی کوتاه»
روی زاویه‌ی دید «اوراوی» متمرکز شوید
در این نسخه «حکایت» کمی روان‌تر شده
«داستان خیلی کوتاه» در ادبیات کودک و نوجوان هم باید در چهارچوب‌های حرفه‌ای خودش «اجرا» شود
موقعی که می‌خواهید ایده را بدل به داستان کنید دنبال حلقه‌های زنجیر باشید!
سعی کنید خبر بد را با خواندن زیاد، از صورت‌مسئله حذف کنید!
دشواری‌های «جان‌دارانگاری» در داستان کودک
دارید بهتر و بهتر می‌نویسید اما باید بیشتر و بیشتر هم بخوانید
لزوم واقع‌بینی برای رسیدن به «اجرا»ی بهتر
زیاد بخوانیم آنقدر که«تخصص» داستان‌نویسی را یاد بگیریم
به مهندسی عناصر داستان و وجوه ژانری بیشتر توجه شود
با توجه به تجربه‌ی زیستی خودتان بنویسید
نوشتن داستانِ کفِ خیابان کار ساده‌ای نیست
بیشتر بخوانید و باز هم بیشتر
پایان‌بندی داستان را همیشه باید جدی گرفت
مقالات
درباره رمان «مرشد و مارگریتا» / محمدامین پورحسینقلی
مروری بر همه رمان‌های گابریل گارسیا مارکز / محمدحسین موسوی‌تبار
اثری رئالیستی از روزهای دهۀ شصت/یادداشتی بر رمان «ثریا در اغما»نوشتۀ اسماعیل فصیح / مریم بیرنگ
دیدار من و همینگوی / اسماعیل فصیح
ما دوباره به فصیح بر خواهیم گشت /گفت‌وگو با سینا دادخواه، به بهانۀ زادروز اسماعیل فصیح / زهره مسکنی
چرا سارتر جایزه نوبل را رد کرد؟/بیانیه‎ی سارتر در پاسخ به فرهنگستان سوئد / به نقل از مجله آرش؛شماره نهم
شكل‌های زندگی: اشتاين‌بك و انسان‌هايش / نادر شهريوری (صدقی)
۱۰ نویسنده‌ی بزرگ زنده‌ی جهان که در تاریخ ماندگار می‌شوند / سایت رنکر/برگردان: انیسا رئوفی
آیا ژاپن شاهد یک عصر طلایی ادبی جدید است؟ / به نقل از ژاپن‌تایمز/مترجم : مهرناز زاوه
شوخی حجیم پدرام‌نیا با «اولیس»/ نقدی بر ترجمه‌ای از «اولیس» که خارج از ایران منتشر شده / فرید قدمی/خبرگزاری مهر
«با اعمال شاقه» بازتاب یک عمر فعالیت ادبی محمد حنیف / سایت مَدّ و مِه
چندگانگى قرائت رمان: سازمان اجتماعى تفسیر / مارجرى ال. دى والت/ برگردان: حسن چاوشیان/فصل‌نامه ارغنون
نگاهی به شنل شاهکار گوگول / سایت مَدّ و مِه
ویلیام فاکنر؛وظیفه افرادی که قلم در دست دارند / حسن گل‌محمدی/ خبرگزاری مهر
گفت‌وگو با يو نسبو-جنايی‌نويس نروژی- / آنوشری ماجومدار/برگردان:بهار سرلك/روزنامه اعتماد[به نقل از Indian Express]
چطور زندگی‌نامه بنویسیم؟ / به نقل از گاردین /مهرناز زاوه
گفت ‌و گو با عبدالله كوثری درباره يوسا / روزنامه اعتماد/ابوالفضل رجبی
جرج اورول نویسنده ناشناخته / خبرگزاری کتاب ایران
گفتگو با میکله مارلی مترجم ایتالیایی «سفر به گرای ۲۷۰ درجه» / خبرگزاری کتاب ایران
داستان‌های گمانه‌زن فارسی تنوع ندارند/گفتگو با پارمیس علی‌بیگی نویسنده رمان «دخترکی در میان مه» / خبرگزاری کتاب ایران/داود علیزاده
سرمشق‌های جان اشتاین‌بک برای تازه کارها / به نقل از آتلانتیک
آیا اقتباس سینمایی از «بلندی‌های بادگیر»ِ «امیلی برونته» امکان‌پذیر است؟ / به نقل از لیت‌هاب
شخصیت‌های داستانی چگونه به زندگی ما وارد می‌شوند؟ / به نقل از گاردین
اگر می‌خواهید مشهور باشید نویسنده نشوید! / مانولا مارتین/به نقل از catapult
صادرات تازه چین: ادبیات علمی_تخیلی! / به نقل از نیویورک‌تایمز/مترجم : مهرناز زاوه
جست‌وجوی مباحث نظری ادبیات کودک در فرهنگ ایران / سیدعلی کاشفی خوانساری
دی.ایچ.لارنس به روایت خشایار دیهیمی / خبرگزاری کتاب ایران
بهترین کتاب‌های مصور کودکان در سال ۲۰۱۹ / به نقل از نیویورک‌تایمز/مترجم : مهرناز زاوه
آیا ربات‌ها کتاب‌های پرفروش‌ بعدی را می‌نویسند؟ / به نقل از پابلیشرز ویکلی/مترجم : مهرناز زاوه
برای شروع نوشتن چطور بر ترس از شکست غلبه کنیم؟ / به نقل از نیویورک‌تایمز /مترجم : مهرناز زاوه
در جست‌وجوی ماهیت رمان/ تاریخچه‌ای کوتاه از ادبیات دوره مِیجی ژاپن / به نقل از نیپون/مترجم : مهرناز زاوه
شغلی به نام نویسندگان کرایه‌ای / آنها می‌نویسند شما مشهور می‌شوید! / به نقل از فوربس
می‌خواستم کتابی بنویسم که حتی ژنرال‌ها از ایده جنگ احساس نفرت کنند/گفتگو با سوتلانا الکسویچ، نویسنده روسی برنده نوبل ادبیات / به نقل از گاردین/مترجم : مریم سیفی‌پور
ژاپن من در ذهنم وجود دارد/خطابه نوبل کازوئو ایشی‌گورو / به نقل از تارنمای نوبل
من یک بازیکن شطرنج نیستم/گفت‌و‌گو با سارا پارتسکی، نویسنده آثار جنایی / به نقل از شیکاگو ریویو آو بوکز
توصیه‌های ویرجینیا وولف به نویسندگان جویای نام / به نقل از لیت‌هاب/مترجم : مهرناز زاوه
حقایق جالب درباره «شازده کوچولو» که شاید ندانید / به نقل از منتال فلاس /مترجم : مهرناز زاوه
ارزش مکان در داستان / مگی هامند/ مترجم: مسعود ملک‌یاری
نگاه منتقد/ چه کسی از ویرجینیا مرعشی می‌ترسد؟!/ نگاهی به «پاییز فصل آخر سال است» نسیم مرعشی / یزدان سلحشور
…ور نه «مستور»ی و مستی همه کس نتوانند!/نگاهی به «بهترین شکل ممکن» مصطفی مستور / یزدان سلحشور
نگاه منتقد/ جدی بگیرش، جدی نگیرش!/ آشنایی با «جنبه‌های رمان» ادوارد مورگان فورستر / یزدان سلحشور
جانِ کلامِ مأمورِ ما در هاوانا!/میزگرد درباره گراهام گرین و آثارش / یزدان سلحشور
رمان‌های پرفروش دهه ۹۰/ بنی‌آدم اعضای یکدیگرند یا جای خالی کلیدر؟! / یزدان سلحشور
هفت رُمان درباره جنگ تحمیلی که حتما باید خواند / مهدی درستی
گفتگو با دکتر کورش صفوی:نظریه چامسکی در انگلیسی هم خوب جواب نمی‌دهد چه رسد به فارسی / سیدعلی‌سینا رخشنده‌مند
معرفی مشهورترین رمان‌های ضد رمانتیک تاریخ ادبیات / به نقل از ریدری‌دایجست/مترجم : محمد حسن‌لو
یوسا از کورتاسار می‌گوید؛ کورتاسار از چیزهای عجیب خوشش می‌آمد / به نقل از لیت‌هاب/مترجم : سحر حسابی
حقایقی درباره رمان هاکلبری فین / به نقل از منتال‌فلاس/ مترجم : مهرناز زاوه
رد پای سریال «Westworld» در آثار دیکنز / به نقل از منتال‌فلوس /مترجم : محمد حسن‌لو
فیلیپ راث به روایت نویسندگان و دوستان / به نقل از گاردین/مترجم : مهرناز زاوه


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت