به‌علاوه نقد

 شخصیت‌پردازی؛خاکستریِ رو به روشنایی! / کیوان ‌سلحشوری‌ مهر
یک شخصیت سالم و مؤثر چه ویژگی‌هایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا فقط بایستی حفظ ظاهر کند (لباس و تکیه‌کلام‌های از پیش تعریف شده و...) و رفتارهای جسورانۀ آن‌چنانی مرتکب بشود که همگان محو اقتدارش بشوند یا برود به سراغ ترفندِ کهنِ لبخندی بر لب و خنجری...؟ اول از همه برویم به ...
 انواع نقد/ آیا آموختن نظریه‌های نقادانه به زحمتش می‌ارزد؟ / دکتر مریم اسحاقی
  به نظر می‌رسد برای فهم روشن بعضی چیزها باید میدان دیدمان را محدود کنیم تا عناصر معینی برجسته شوند و دسته‌ای دیگر حذف شوند. برای خواندن متن دیدگاه‌های متکثر لازم است و شناخت نقدهای مختلف و روش شناسی نقدها به ما کمک می‌کند تا همانند یک نظریه‌پرداز از زوایای ...
 درخواست‌های متن / کیوان‌سلحشوری‌مهر
  اگر فقط کمی دقت کنیم، به وضوح می‌بینیم که متن زیردست‌مان از ما درخواست‌هایی دارد که در اکثر موارد حتی منجر به استغاثه کردن هم می‌شود! و مرتب از من نویسنده به نوعی می‌خواهد که تکلیفش را در ابتدا با خودِ سرگردانِ ذهنم، سپس با ذات عالیجنابِ‌ کلمات‌پوش متن و ...
 خیره شدن به چشمان جهانی بیرون از متن / آناهیتا آروان
    «برای هر کسی که قصد نوشتن دارد، اندیشیدن به جنسیت مهلک است»[اتاقی از آن خود/ ویرجینیا وولف] یکی از درست‌ترین و انسانی‌ترین مسائلی که وولف به کشف آن رسیده و مطرح کرده همین است. اگر دوران پر‌نوسان نهضت فمینیسم را به همان سه دورۀ معروف تقسیم کنیم، وولف در ...
 گابریل‌گارسیا مارکز و شگردهایی به همین راحتی! / کیوان‌ سلحشوری‌ مهر
خوب چه اشکالی دارد که یک برنده نوبل ادبی 1982 بتواند با شگردهایی راحت و در دسترس (آن‌قدر در دسترس که از دید سایر دوستان به دور مانده) بیاید و آثارش را بنویسد. احتمالاً با چنین ادعایی هر نویسنده‌ای سر خود را به باد می‌دهد، اما احیاناً اگر این مطلب به نوعی نقل قول از مرحوم ...
 «کِیف‌شناسی» داستان / دکتر مریم اسحاقی
«ما به جای معناشناسی به کِیف‌شناسی هنر نیازمندیم.» سوزان سانتاگ امروزه با شرایط حاکم بر زندگی مدرن و شلوغی محض و وفور اطلاعاتِ وسیع و سطحی، روز به روز حواسمان کندتر می‌شود. کمتر عمیق می‌شویم. خبرها، صداها، رسانه‌ها لحظه به لحظه حواس‌مان را بمباران ...
 چطور ما یک داستان را بد می‌نویسیم؟! / یزدان سلحشور
اغلب از خودمان می‌پرسیم: «ایده‌مان که فوق‌العاده بود چرا داستان‌مان این همه مشکل دارد؟» فرقی هم ندارد که تازه شروع به نوشتن کرده باشیم یا نویسنده حرفه‌ای باشیم؛ همیشه یک مشکلی وجود دارد. خوانندگان ما چه حرفه‌ای باشند، چه تازه‌کار و مخاطب عام و چه حتی ...
 داستان‌نویسی تخصص نمی‌خواهد؟ واقعاً؟! تو حق داری! / یزدان سلحشور
هوشنگ گلشیری نقل می‌کرد موقعی که در اصفهان، نویسندگان نوپای مدرن‌نویس گردِ هم آمدند [تا بعدها به چیزی دست یابند که «مکتب مدرن اصفهان» لقب گرفت و از دهه‌ی چهل به این سو، داستان‌نویسی ایران را مدیون و ممنون خود کرد] «مدرن‌نویسی» حداکثر این بود که آخرِ یک ...
 نقش ماشین در داستان‌ها / اندرو تیلر - ترجمه علی امیرریاحی
نویسندگان از اتومبیل‌ها در نوشته‌هایشان استفاده کرده‌اند تا تجربیاتی خلق کنند که ما نمی‌توانستیم حتی تصورشان کنیم. در رمان «باد در میان شاخه‌های بید» نوشتۀ کنت گراهام، وقتی درشکۀ بدون اسب (خودرو) در جاده دیوانه‌وار به سمت تود، رَتی و مول هجوم آورد، منادی ...
 بیست نکته درباره داستان‌نویسی / ویلیام فاکنر - ترجمه آرزو دهقانی
  ویلیام فاکنر قطعاً یکی از بهترین داستان‌نویسان امریکایی است، با صدای روایی خاص و هوشی بی‌نظیر که در پنجاه‌ودوسالگی جایزه‌ی نوبل را برایش به ارمغان آورده و همین‌طور دو جایزه‌ی پولیتزر، دو جایزه‌ی ملی کتاب و شوق و اشتیاق میلیون‌ها خواننده در سراسر دنیا ...
 داستان یک معجزه / رامبد خانلری
بارها شده مجموعه داستانی را ورق زده‌­ام و نفهمیدم این مجموعه برای چه همه چیز را در خودش دارد؟ یک داستان را راوی اول شخص روایت می­‌کند، یک داستان را راوی دوم شخص، یکی دیگر را دانای کل و به همین ترتیب این مجموعه همه شکل از راوی را در خودش دارد. یکی از داستان­ها زبانش ...
 مثل خودتان بنویسید نه هیچ کس دیگر / سال بلو
سال بلو  نویسنده آمریکایی کانادایی ‌تبار بود که به خاطر دستاوردها و آثار ادبی خویش، برنده جایزه نوبل ادبیات، جایزه پولیتزر و نشان ملی هنر آمریکا شد. او تنها نویسنده‌ای است که سه بار برنده جایزه کتاب ملی برای داستان شده ‌است. انتشار رمان «ماجراهای اوگی مارچ» در ...
 از بالای در تمساح پرت نکنید / از کتاب «۳۸ خطای رایج داستان‌نویسان»
به کارگیری فاجعه یا گره‌های ناجور در پایان صحنه روند داستان را تلخ می‌کنند. اما این گره‌ها گاهی خودشان تبدیل به فاجعه دیگری می‌شوند. استفاده از کلمه «فاجعه» می‌تواند نویسنده تازه‌کار را گمراه کند و فکر کند که هر چیز واقعاً بدی در پایان صحنه، خوب از کار ...
 خلق شر در داستان / از کتاب «فن و هنر داستان‌نویسی»
داستان‌ها مکان‌هایی‌اند که شر در آنها خانه کرده است، به‌طور کلی داستان حضورشان را تضمین می‌کند. کسانی که برای نخستین بار داستان می‌نویسند، با شر همان‌طور رفتار می‌کنند که زندگی روزمره‌شان اقتضا می‌کند؛ قصد ندارند به آن اجازۀ عرض اندام دهند، بلکه به ...
 توصیف در داستان / استیون کینگ - ترجمۀ سیدجواد یوسف‌بیک
توصیف، خواننده را شریک حسی داستان می‌کند. توصیف خوب، مهارتی آموختنی است که جز با خواندن و نوشتن زیاد به دست نمی‌آید. مسأله فقط چگونه توصیف کردن نیست؛ چقدر توصیف کردن هم هست. خواندن به شما کمک می‌کند به «چقدر» پاسخ دهید و نوشتن‌های مکرر پاسخ «چگونه» را در ...
 چطور داستان طنز بنویسیم؟ / محسن سلیمانی
داستان طنز نیاز به موقعیت طنزآمیز دارد. دیوید بوچیئر می‌گوید: «شخصیت‌های اغراق آمیز را اگر در یک موقعیت عجیب بگذارید، معمولاً خود به خود طرح داستان طنزآمیز می‌شود. شخصیت، موقعیت و گفت‌وگو می‌توانند یک قالب کاملاً مشخص مثل داستانی عاشقانه یا پلیسی را به داستانی ...
 کتابخوانی بهترین راه بررسی موفقیت داستان‌هاست / جی. کی. رولینگ - ترجمه سحر حسابی
این متن را نویسنده مجموعه «هری پاتر» در جواب یکی از خوانندگانش که از او پرسیده بود «چه پیشنهادی به کسانی دارید که دوست دارند نویسنده شوند؟» نوشت: علاقه‌ای ندارم فهرستی از کارهایی که باید در زندگی یا روند نوشتن یک کتاب انجام دهید برایتان بنویسم. قانونی وجود ...
 این طرح که می‌گویی، یعنی چه؟ / محسن سلیمانی
طرح در یک کلام یعنی «چیدن حوادث در داستان به نحوی که با هم پیوند قوی داشته باشند و حالت تعلیق (کنجکاوی، نگرانی، وغیره) ایجاد کنند». گفته‌اند شخصیت‌ها رمان را پیچیده می‌کنند؛ چون آنها طرح‌های گوناگون داستانی و خط‌های داستانی را به وجود می‌آورند. با این حال، ...
 مهم‌ترین اصل در نوشتن ادامه دادن است / شرلی جکسن - ترجمه مهرناز زاوه
شرلی جکسن نویسنده امریکایی است که شناخته‌شده‌ترین اثرش، داستان کوتاه «لاتاری» است که از معروف‌ترین داستان‌های کوتاه قرن بیستم به شمار می‌رود. او در طول دو دهه دوران نویسندگی خود، شش رمان، دو زندگینامه و بیش از ۲۰۰ داستان کوتاه نوشت. مطمئناً خالی از لطف نیست ...
 یک کلاس داستان‌نویسی خوب، چه کلاسی است؟ / ابوتراب خسروی
گفت‌و‌گوی محسن قزلی با ابوتراب خسروی در سایت ادبیات ایرانی   در مورد کلاس‌های داستان‌نویسی دو نگاه وجود دارد. عده‌ای مخالف این کلاس‌ها هستند و بر اصالت استعداد درونی افراد برای نوشتن تاکید دارند و عده‌ای هم از طرفداران برگزاری این کلاس‌ها هستند و ...