به‌علاوه نقد

 داستان‌نویسی برای کودکان / جن کار - ترجمۀ محسن سلیمانی
صبح چند روز پیش، باز پاکتی پستی به دستم رسید و طبق معمول از همان مطالب خرواری بود. توی پاکت دوتا داستان خرگوش‌ها، و به شکل گفتگو بود: یکی از آنها قصه‌ای آموزشی دربارۀ اهمیت مسواک زدن و عنوان دستنویس بعدی "داداش کوچولوی تازۀ من" بود. به کاغذهای روی میزم نظم و ترتیبی ...
 طرح / از کتاب «عناصر داستان»
  داستان، حرکت است. قصه، قصه است چون از فرآیندِ تغییر می‌گوید. وضعیت یک انسان تغییر می‌کند؛ یا خود او به نحوی تغییر می‌کند؛ یا تلقی ما از او تغییر می‌کند. اینها حرکت‌های اساسی داستان‌اند. یادگیری خواندن قصه، مستلزم یادگیری «دیدن» این حرکت‌ها، دنبال ...
 توصیه‌هایی برای نویسندگان تازه‌کار / ویرجینیا وولف
- برای نوشتن رمان از کاراکترها شروع کنید من باور دارم که همه رمان‌ها با یک بانوی پیر که در گوشه‌ای ایستاده آغاز می‌شوند. باور دارم که همه رمان‌ها با کاراکتر‌ها سروکار دارند و برای توصیف کاراکترهاست که فرم رمان تکامل می‌یابد. از مقاله «آقای بنت و خانم براون» ...
 چند نکته برای نویسندگی خلاق / کورت ونه‌گات
* از وقت یک غریبه طوری استفاده کنید که احساس نکند وقتش تلف شده است. * دست کم یک شخصیت در اختیار خواننده قرار دهید که با آن احساس نزدیکی کند. * هر شخصیتی باید چیزی بخواهد، ولو فقط یک لیوان آب باشد. * هر جمله‌ای باید یکی از این دو کار را بکند: شخصیتی را بازنماید یا صحنه ای را ...
 از دردسر فرار نکنید / از کتاب «۳۸ خطای رایج داستان‌نویسان»
برای یک نویسنده، بهترین لحظه هنگام نوشتن داستان، وقتی است که شخصیت اصلی داستان توی یک دردسر بزرگ افتاده باشد. حالا اگر بگذارید شخصیت اصلی داستان استراحت کند و خوشحال و راضی و خشنود و بدون هیچ نگرانی زندگی کند آن وقت داستان شما به پایان عمر خودش رسیده است. و برعکس اگر شخصیت ...
 درباره لحن راوی داستان / از کتاب «میانبرهای رمان»
در جوانی عادت داشتم هر سال در دوره‌های سه روزه رمان‌نویسی شرکت کنم و برای این کار مجبور بودم نخستین پیش‌نویس یک رمان را در عرض ۷۲ ساعت به‌طور کامل بنویسم؛ چون تنها شرط ورود به جلسه بود. آن زمان فهمیده بودم که هر وقت راوی داستانم را اول شخص و با لحنی کاملاً شبیه لحن خودم ...
 گام به گام تا داستان (گام سوم) فصل بندی / احسان عباسلو
سئوال: چرا اینجا؟ پاسخ: چرا اینجا نه؟ فصل بندی می تواند یک تصمیم در همان گام اولیه باشد و هیچ ایرادی هم ندارد. به خصوص زمانی که تعداد فصل ها مبنایی نمادین پیدا می کند می تواند از همان ابتدای امر مورد تصمیم قرارگیرد. گاهی داستان بر اساس طرح ذهنی و ایده شخصی نوشته می شود و ...
 چگونه از اشیاء در داستان استفاده کنیم؟ / از کتاب «نویسندگی خلاق به زبان ساده»
  برای شخصیت‌های داستانتان اشیای گوناگون خلق کنید تا هرچه بیشتر با زندگی واقعی پیوند پیدا کنند و این امکان را به شما بدهند که دربارۀ آنها نیز داستان‌های مختلفی بنویسید. نکته: به همۀ اشیای حاضر در خانه‌تان نگاه کنید. گذشته از اینکه دور و برتان خلوت است یا از اشیاء ...
 گام به گام تا داستان (گام دوم) / احسان عباسلو
گام اول : یافتن سوژه گام دوم: طرح کار وقتی سوژه را یافتیم نوبت به برنامه ریزی برای پیاده سازی سوژه در قالب داستان است. اما پیش از آن ناگزیریم چند سئوال را در ذهن بچرخانیم و پاسخی برای آن ها بیابیم. طرح کار زمانی ریخته می شود که تصمیم اولیه در خصوص اندازه داستان گرفته شود. مثل ...
 پیشنهادهایی برای نوشتن دیالوگ / از کتاب «یک سال تا نویسنده شدن»
دیالوگ‌نویسی به نظر ساده می‌رسد، اما یکی از مهارتهایی است که مسلط شدن بر آن برای نویسنده بسیار دشوار است. در ظاهر کافی است نگاه کنید که مردم چطور حرف می‌زنند و همان را بنویسید، اما در حقیقت دیالوگ فقط صحبت کردن نیست. ریشه واژۀ دیالوگ نشان می‌دهد که dia به معنی میان و logos ...
 راهنمای انتخاب اسم برای داستان / از کتاب «سبک شخصی در رمان»
شروع واقعی کتاب شما- اعم از مقالات، شعر و داستان - عنوان آن است. درباره‌اش فکر کنید. عنوان یک کتاب، اولین کلمه یا کلماتی است که خواننده می‌خواند. انتخاب عنوان صرفا یک بازی زبانی نیست بلکه یک عامل تعیین‌کننده است. کسی که در یک کتابفروشی دنبال کتاب می‌گردد، اولین چیزی که ...
 اجازه ندهید شخصیت‌ها سخنرانی کنند / از کتاب «۳۸ خطای رایج داستان‌نویسان»
همانطور که می‌دانید فکر خوبی نیست که اطلاعات فراوانی از طریق توضیحات نویسنده وارد داستان بشود. گاهی نویسنده‌ها این را درک می‌کنند، اما متاسفانه تصمیم می‌گیرند که از شخصیت‌هایشان به صورت بلندگوی داده‌های د لخواه استفاده کنند و کاری کنند که شخصیت‌ها به روشی ...
 هفت اصل نگارش / ویلیام استرانک - ترجمه جعفر مدرس‌صادقی
ئی بی وایت در مقدمه‌ای که بر چاپ ۱۹۷۹ کتاب ویلیام استرانک نوشته است(۱) تعریف می‌کند که برای اولین بار زمانی که در دانشگاه کورنل درس می‌خواند با ویلیام استرانک و کتابش آشنا شد. سال ۱۹۱۹: درس انگلیسی ما استادی داشت به نام ویلیام استرانک و کتابی که باید می‌خواندیم کتابی ...
 آب و هوا در داستان / از کتاب «هنر داستان‌نویسی»
The evening of this day was very long, and melancholy, at Hartfield. The weather added what it could of gloom. A cold stormy rain set in, and nothing of July appeared but in the trees and shrubs, which the wind was despoiling, and the length of the day, which only made such cruel sights the longer visible. (Jane Austen, Emma (1816 آن شب آب و هوا در هارتفیلد بسیار کشدار و غم‌انگیز بود. هوا هم این غم و افسردگی را تشدید ...
 ۲۲ گام تا نویسندگی / استیفن کینگ
۱. دیگر تلویزیون تماشا نکن؛ به جای آن،‌ تا می‌توانی کتاب بخوان اگر کارتان را به عنوان یک نویسنده شروع کرده‌اید، اولین چیزی که باید از شرش خلاص شوید، تلویزیون‌تان است. به نظر «کینگ»، تلویزیون برای خلاقیت «سَم» است. نویسنده‌ها باید به درون‌شان نگاه ...
 عاشق کلمات باشید / سوزان سونتاگ
سوزان سونتاگ نویسنده، منتقد ادبی و فعال سیاسی آمریکایی است که در سال 2004 درگذشت. او در طول عمرِ 71 ساله خود 17 کتاب نوشت، که بسیاری از آنها به زبان فارسی ترجمه شده است. «علیه تفسیر»، «اصول اولیه نویسنده‌ شدن»، «درباره عکاسی»، «نظر به درد دیگران»، ...
 نکته‌های ظریف درباره نوشتن / از کتاب «سبک شخصی در رمان»
اگر فکر یا ایده‌ای دارید، برای نوشتنش یک لحظه هم درنگ نکنید وگرنه ممکن است برای همیشه از دست برود. در آن صورت هیچ گریه و زاری و دعایی قادر به بازگرداندن آن نخواهد بود. قبل از شروع به نوشتن، خود را گرم کنید. همینگوی قبل از نوشتن مداد خود را تیز می‌کرد. توجه کنید که ذهنتان ...
 گام به گام تا داستان (گام اول) / احسان عباسلو
گام به گام تا داستان   گام اول : سوژه یابی اول از همه: هر چیزی می تواند سوژه باشد مهم فقط آن است که ما به آن چگونه نگاه می کنیم. هر سوژه ای می تواند زیبا باشد مهم فقط آن است که ما چگونه آن را به تصویر می کشیم. حال برگردیم به بحث این بخش. جستجو و یافتن یک سوژه مناسب برای ...
 شخصیت‌سازی، نوعی خواب دیدن سازمان‌یافته / از کتاب «تکنیک‌های نویسندگان بزرگ»
آندرو میلر می‌نویسد: شخصیت‌های قوی خیلی برای داستان مهم هستند. شما می‌توانید بعضی خصلتهای شخصیتها را از زندگی واقعی اتخاذ کنید، اما بهترین شخصیتها آنهایی هستند که از شناخت عمیق شما از انسان‌ها زاده می‌شوند. اول از هر چیز، یک هشدار: قطعه قطعه کردن داستان به ...
 از توصیف غروب آفتاب دست بردارید / از کتاب «۳۸ خطای رایج داستان‌نویسان»
درست است که خوانندگان بسیار راغب هستند تا با خواندن توصیفات داستانی شخصیتها و فضای داستان را تجسم کنند، اما گاهی اوقات نویسندگان از این اصل سوءاستفاده می‌کنند و پا را فراتر از حوصله مخاطب دراز می‌کنند. آنها گاهی چنان غرق توصیف غروب آفتاب و نگارش یک نثر زیبا - که البته در ...