به‌علاوه نقد

 چگونه از اشیاء در داستان استفاده کنیم؟ / از کتاب «نویسندگی خلاق به زبان ساده»
  برای شخصیت‌های داستانتان اشیای گوناگون خلق کنید تا هرچه بیشتر با زندگی واقعی پیوند پیدا کنند و این امکان را به شما بدهند که دربارۀ آنها نیز داستان‌های مختلفی بنویسید. نکته: به همۀ اشیای حاضر در خانه‌تان نگاه کنید. گذشته از اینکه دور و برتان خلوت است یا از اشیاء ...
 گام به گام تا داستان (گام دوم) / احسان عباسلو
گام اول : یافتن سوژه گام دوم: طرح کار وقتی سوژه را یافتیم نوبت به برنامه ریزی برای پیاده سازی سوژه در قالب داستان است. اما پیش از آن ناگزیریم چند سئوال را در ذهن بچرخانیم و پاسخی برای آن ها بیابیم. طرح کار زمانی ریخته می شود که تصمیم اولیه در خصوص اندازه داستان گرفته شود. مثل ...
 پیشنهادهایی برای نوشتن دیالوگ / از کتاب «یک سال تا نویسنده شدن»
دیالوگ‌نویسی به نظر ساده می‌رسد، اما یکی از مهارتهایی است که مسلط شدن بر آن برای نویسنده بسیار دشوار است. در ظاهر کافی است نگاه کنید که مردم چطور حرف می‌زنند و همان را بنویسید، اما در حقیقت دیالوگ فقط صحبت کردن نیست. ریشه واژۀ دیالوگ نشان می‌دهد که dia به معنی میان و logos ...
 راهنمای انتخاب اسم برای داستان / از کتاب «سبک شخصی در رمان»
شروع واقعی کتاب شما- اعم از مقالات، شعر و داستان - عنوان آن است. درباره‌اش فکر کنید. عنوان یک کتاب، اولین کلمه یا کلماتی است که خواننده می‌خواند. انتخاب عنوان صرفا یک بازی زبانی نیست بلکه یک عامل تعیین‌کننده است. کسی که در یک کتابفروشی دنبال کتاب می‌گردد، اولین چیزی که ...
 اجازه ندهید شخصیت‌ها سخنرانی کنند / از کتاب «۳۸ خطای رایج داستان‌نویسان»
همانطور که می‌دانید فکر خوبی نیست که اطلاعات فراوانی از طریق توضیحات نویسنده وارد داستان بشود. گاهی نویسنده‌ها این را درک می‌کنند، اما متاسفانه تصمیم می‌گیرند که از شخصیت‌هایشان به صورت بلندگوی داده‌های د لخواه استفاده کنند و کاری کنند که شخصیت‌ها به روشی ...
 هفت اصل نگارش / ویلیام استرانک - ترجمه جعفر مدرس‌صادقی
ئی بی وایت در مقدمه‌ای که بر چاپ ۱۹۷۹ کتاب ویلیام استرانک نوشته است(۱) تعریف می‌کند که برای اولین بار زمانی که در دانشگاه کورنل درس می‌خواند با ویلیام استرانک و کتابش آشنا شد. سال ۱۹۱۹: درس انگلیسی ما استادی داشت به نام ویلیام استرانک و کتابی که باید می‌خواندیم کتابی ...
 آب و هوا در داستان / از کتاب «هنر داستان‌نویسی»
The evening of this day was very long, and melancholy, at Hartfield. The weather added what it could of gloom. A cold stormy rain set in, and nothing of July appeared but in the trees and shrubs, which the wind was despoiling, and the length of the day, which only made such cruel sights the longer visible. (Jane Austen, Emma (1816 آن شب آب و هوا در هارتفیلد بسیار کشدار و غم‌انگیز بود. هوا هم این غم و افسردگی را تشدید ...
 ۲۲ گام تا نویسندگی / استیفن کینگ
۱. دیگر تلویزیون تماشا نکن؛ به جای آن،‌ تا می‌توانی کتاب بخوان اگر کارتان را به عنوان یک نویسنده شروع کرده‌اید، اولین چیزی که باید از شرش خلاص شوید، تلویزیون‌تان است. به نظر «کینگ»، تلویزیون برای خلاقیت «سَم» است. نویسنده‌ها باید به درون‌شان نگاه ...
 عاشق کلمات باشید / سوزان سونتاگ
سوزان سونتاگ نویسنده، منتقد ادبی و فعال سیاسی آمریکایی است که در سال 2004 درگذشت. او در طول عمرِ 71 ساله خود 17 کتاب نوشت، که بسیاری از آنها به زبان فارسی ترجمه شده است. «علیه تفسیر»، «اصول اولیه نویسنده‌ شدن»، «درباره عکاسی»، «نظر به درد دیگران»، ...
 نکته‌های ظریف درباره نوشتن / از کتاب «سبک شخصی در رمان»
اگر فکر یا ایده‌ای دارید، برای نوشتنش یک لحظه هم درنگ نکنید وگرنه ممکن است برای همیشه از دست برود. در آن صورت هیچ گریه و زاری و دعایی قادر به بازگرداندن آن نخواهد بود. قبل از شروع به نوشتن، خود را گرم کنید. همینگوی قبل از نوشتن مداد خود را تیز می‌کرد. توجه کنید که ذهنتان ...
 گام به گام تا داستان (گام اول) / احسان عباسلو
گام به گام تا داستان   گام اول : سوژه یابی اول از همه: هر چیزی می تواند سوژه باشد مهم فقط آن است که ما به آن چگونه نگاه می کنیم. هر سوژه ای می تواند زیبا باشد مهم فقط آن است که ما چگونه آن را به تصویر می کشیم. حال برگردیم به بحث این بخش. جستجو و یافتن یک سوژه مناسب برای ...
 شخصیت‌سازی، نوعی خواب دیدن سازمان‌یافته / از کتاب «تکنیک‌های نویسندگان بزرگ»
آندرو میلر می‌نویسد: شخصیت‌های قوی خیلی برای داستان مهم هستند. شما می‌توانید بعضی خصلتهای شخصیتها را از زندگی واقعی اتخاذ کنید، اما بهترین شخصیتها آنهایی هستند که از شناخت عمیق شما از انسان‌ها زاده می‌شوند. اول از هر چیز، یک هشدار: قطعه قطعه کردن داستان به ...
 از توصیف غروب آفتاب دست بردارید / از کتاب «۳۸ خطای رایج داستان‌نویسان»
درست است که خوانندگان بسیار راغب هستند تا با خواندن توصیفات داستانی شخصیتها و فضای داستان را تجسم کنند، اما گاهی اوقات نویسندگان از این اصل سوءاستفاده می‌کنند و پا را فراتر از حوصله مخاطب دراز می‌کنند. آنها گاهی چنان غرق توصیف غروب آفتاب و نگارش یک نثر زیبا - که البته در ...
 سختی‌های نوشتن / مصطفی خرامان
این مطلب از گفتگوی جورج پلیمتن با ای. ال. دکتروف نقل می‌شود. این گفتگو را نجف دریابندری ترجمه کرده و در کتاب هنر نویسندگی چاپ شده است. این کتاب را انتشارات مروارید در سال 86  منتشر کرده است. این مطلب درباره‌ی سختی‌ها نوشتن است و تمام نقل‌قول‌ها متعلق به دکتروف ...
 سوال بازی / رامبد خانلری
آماده كردن طرح، مهم‌ترين مرحله از نوشتن يك داستان سلامت و استخوان‌دار است. در تمام اين سال‌ها ديده‌ام كه دوستان نويسنده در برخورد با طرح داستاني به دو دسته‌ي كلي تقسيم مي‌شوند؛ دسته‌ي اول آن‌هايي كه نمي‌توانند بدون طرح داستان بنويسند و دسته‌ي دوم ...
 مقدمات عرضی داستان / رامبد خانلری
مي‌گويند راوي از مريخ آمده؛ راست هم مي‌گويند. بيشتر اين راوي‌ها معلوم نيست كارشان چيست؟ چند ساله هستند؟ توي تاريكي ايستاده‌اند و پرحرفي مي‌كنند و مخاطب نمي‌داند چرا بايد حرف‌هاي كسي را بشنود كه نه او را مي‌شناسد و شناخت او از برنامه‌هاي آتي است. ايستاده و ...
 نویسندگی در یک دقیقه / رامبد خانلری
حالتي هست كه در آن ذهن داستاني نويسنده منجمد مي‌شود؛ گاهي ايده‌ي داستاني به سراغش نمي‌آيد و گاه ايده را دارد اما نمي‌داند از كجا بايد شروع كند؟ هرچه مي‌نويسد نمي‌شود، نوشته‌هايش خودش را هم راضي نمي‌كند و با خود مي‌داند كه اين آن داستاني نيست كه به نام او ...
 داستان با طعم لذت و درد / رامبد خانلری
قانون نانوشته‌اي در تمام جلسات آموزشي وجود دارد و آن اين است كه هميشه جلسه‌ي اول تاثيرگذارترين جلسه است. با استناد به همين قانون نانوشته براي اولين جلسه و اولين يادداشت قرار است به كمك كتاب «عناصر داستان» نوشته‌ي «رابرت اسكولز» كه خانم فرزانه‌ي طاهري ...
 در اهمیت فرشته‌ی الهام / مصطفی خرامان
در کتاب ذِن، در هنر نویسندگی نوشته‌ی ری‌برادبری ترجمه‌ی پرویز دوائی «اندر آداب نگهداری از فرشته‌ی الهام» نوشته‌ای مختصر و مفید آمده است که جالب و قابل توجه است. اینکه الهام را تشبیه به فرشته کرده است، اینکه نویسنده با فرشته‌ی الهام چگونه برخورد می‌کند و ...
 اهمیت پی‌رنگ / مصطفی خرامان
مردم فکر می‌کردند داستان‌های پلیسی و همچنین داستان‌های وسترن، فقط داستان‌های سرگرم کننده‌اند. من فکر می‌کنم که داستان‌های پلیسی خیلی خدمت کردند. برای اینکه این کتاب‌ها به نویسندگان آموخت که پیرنگ (plot) در داستان بسیار مهم است. اگر شما داستان‌های پلیسی ...