به‌علاوه نقد

 نویسندگی در یک دقیقه / رامبد خانلری
حالتي هست كه در آن ذهن داستاني نويسنده منجمد مي‌شود؛ گاهي ايده‌ي داستاني به سراغش نمي‌آيد و گاه ايده را دارد اما نمي‌داند از كجا بايد شروع كند؟ هرچه مي‌نويسد نمي‌شود، نوشته‌هايش خودش را هم راضي نمي‌كند و با خود مي‌داند كه اين آن داستاني نيست كه به نام او ...
 در اهمیت فرشته‌ی الهام / مصطفی خرامان
در کتاب ذِن، در هنر نویسندگی نوشته‌ی ری‌برادبری ترجمه‌ی پرویز دوائی «اندر آداب نگهداری از فرشته‌ی الهام» نوشته‌ای مختصر و مفید آمده است که جالب و قابل توجه است. اینکه الهام را تشبیه به فرشته کرده است، اینکه نویسنده با فرشته‌ی الهام چگونه برخورد می‌کند و ...
 اهمیت پی‌رنگ / مصطفی خرامان
مردم فکر می‌کردند داستان‌های پلیسی و همچنین داستان‌های وسترن، فقط داستان‌های سرگرم کننده‌اند. من فکر می‌کنم که داستان‌های پلیسی خیلی خدمت کردند. برای اینکه این کتاب‌ها به نویسندگان آموخت که پیرنگ (plot) در داستان بسیار مهم است. اگر شما داستان‌های پلیسی ...
 نگاه خیره آقای همینگوی و منتقد مطلوب / احسان رضایی
عمو تولستوی، مثل همیشه موقر و محترم پشت صندلی‌اش ایستاده. دایی ویتمن اما لم داده و لبخند رضایتی روی لبانش است. آن وسط داستایوسکی کمی مردد است و نمی‌داند جدی باشد یا راحت؟ تورگنیف به افق‌های دور خیره مانده. هرمان ملویل زل زده به روبرو و انگار دارد می‌گوید «تو موبی ...
 امروز پایگاه نقد شعر، آینده پایگاه نقد داستان / غلامرضا طریقی
پنج شش ماه قبل، من در جایی شبیه به همینجا ایستادم و آغاز ماجرای  "پایگاه نقد شعر" را اعلام کردم. حالا احسان می‌خواهد وارد گود نقد داستان شود. پاییز سال قبل بود که "مهدی قزلی" گفت: "بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان" می‌خواهد امکان نقد را برای همه ی ...
 نقدی فارغ از دوستی‌ها و دشمنی‌ها / امیلی امرایی
می‌گویند به دفتر هیچ ناشری سر نمی‌زند، با هیچ جایزه‌ی ادبی و داوری مراوده بیرون از جلسه ندارد. باراک اوباما چند روز پیش از ترک کاخ سفید وقتی باخبر شد منتقد و روزنامه‌نگار کارکشته دوست دارد درباره‌ی ادبیات با او حرف بزند، به هیجان آمد و یکی از مشهورترین ...
 ⁣اینجا نیستیم که ایراد بگیریم / رامبد خانلری
زمان ما همهچیز فرق داشت و این همه فرق کمکم دارد من را از شنیدن ترکیب «زمان ما» متنفر میکند. زمان ما مدرسهها، اسباب بازیها، لباسها، غذاها و خیلی چیزهای دیگر جور دیگری بود. زمان ما داستان نوشتن هم جور دیگری بود. پیدا کردن نویسندهها سخت بود و رساندن داستان به دستشان سختتر، ...
 ⁣ما چرا می‌ترسیم؟ / بهاءالدین مرشدی
می‌خواهم از یک ترس حرف بزنم. ترسی که در جان‌مان هست و انگار تمامی ندارد. ترسی انگاری ریشه‌دار که هی عمیق‌تر می‌شود و باز هم عمیق‌تر می‌شود. اما پیش از آن می‌خواهم بگویم، شروع یک حرکت نقادانه برای داستان در قالب یک سایت خوب است و امیدوارانه و تبریک می‌گویم. ...
 اولین باری که داستانم نقد شد / نازنین جودت
 سال‌ها پیش در یکی از کارگاه‌های داستان ثبت نام کردم. مدرس آن کارگاه استاد زنوزی نازنین بودند که به رحمت خدا رفته‌اند (روحشان قرین آرامش). برنامه کارگاه به این شکل بود که هر جلسه دو یا سه داستان خوانده می‌شد و اول دوستان نظرشان را می‌گفتند و در پایان، استاد متن را ...
 ادبیات بی‌نقد ناپایدار است / حبیب یوسف‌زاده
روزی یک زوج پیرکه اسطورة تفاهم و سازگاری بودند، شصتمین سالگرد ازدواجشان را جشن گرفته بودند و معروف بود که در تمام زندگی مشترک خود هرگز با هم دعوا و اختلافی نداشته‌اند. در این مراسم عده‌ای خبرنگار محلی هم از این پدیدة نادر گزارش تهیه می‌کردند. یکی از خبر‌نگارها به ...
 کار ما این است ... / آناهیتا آروان
داستان بدون اسم شما از طریق دوستی به دست ما رسید ( همان داستانی که درباره ی قلیچ قناری است) در جلسه‌ی داستان کیهان بچه‌ها مورخ 10/9/79 طرح شد و خوشبختانه همانطور که انتظار داشتم مورد توجه جمع قرار گرفت جا دارد به خاطر استعداد درخشان و قلم توانایی که دارید از شما تشکر کرده و ...
 کجای‌ِ داستانم؟ / محمدرضاشرفی خبوشان
 نقد داستان همیشه من را یاد دوچرخه می‌اندازد؛ یک دوچرخه بیست و هشت هندی با خورجین دست‌باف که داخلش یک دسته‌ی ده بیست تایی کاغذ ساندویچی است و روی همه‌اشان یک داستان رونویس شده است. نقد داستان همیشه من را یاد رکاب زدن می اندازد؛ توی کوچه پس کوچه‌های ورامین، زیر ...
 در نقد جسور باشیم و جدی / احسان عباسلو
ادگار آلن پو می‌گوید "در نقد جسور خواهم بود و جدی ، چه با دوست چه با دشمن". سال‌ها پیش - دانشجو بودم -  یادم هست کتابِ داستان دوستی را نقد کردم، داستانی که نشر معتبری هم آن را چاپ کرده بود. من آن داستان را نقد کردم و فکر می کردم بایست جسور باشم و جدی درست همان گونه که ...
 نقد ادبی، امری اخلاقی است / علیرضا محمودی ایرانمهر
می‌گویند رمان و داستان کوتاه پژوهشی درباره ی زندگی و بودن است. ادبیات شکلی از شناخت جهان است. چیزی شبیه فیزیک یا فلسفه که هر یک به نوعی در پی آن هستند تا تعریفی از چیزهایی که پیرامون ما اتفاق می‌افتند ارائه بدهند و از این رهگذر به شناختی خاص از جهان و ساز و کار آن و یا ...
 ⁣از چه حرف می‌زنیم وقتی از «نقد داستان» حرف می‌زنیم؟ / سیّد جواد یوسف‌بیک
ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که زبانْ بی‌ارج شده است و واژگانْ بی‌قدر. از جمله واژگانی که بدون دانستن معنا و مفهومش، سرسری از آن استفاده می‌کنیم، «نقد» است. بارها گفته‌ایم و شنیده‌ایم که «نقد، جدا کردن سره از ناسره است.» اما در نقدهایمان، عملاً، فعل ...
 کار ترسناکی که امروز انجام می‌دهیم / مصطفی خرامان
وقتی در عمق تاریکی کبریت روشن می‌کنیم، به خاطر این نیست که بهتر ببینیم، می‌خواهیم متوجه شویم چقدر دورمان تاریک است. ادبیات دقیقاً همین کار را می‌کند. این نکته را فاکنر گفته است. در اهمیت ادبیات نکته‌های دیگری هم گفته‌اند. تاريخ جامعه از طريق ادبيات خوانده ...
 حالا خیالمان راحت است / مهدی قزلی
اسمش حسین بود ... حسین بهدوج. ورودی سال 75 و هم‌رشته‌ای خودم، مهندسی مکانیک. در گروه تئاتر دانشگاه هم با هم بودیم. شنیده و البته دیده بودم درباره داستان چیزهای خوبی می‌داند. یکی از داستان هایم را دادم و از او خواهش کردم راهنمایی‌ام کند. داستان را گرفت و گذاشت توی کیف ...
 رونمایی از سایت تخصصی نقد داستان در روز ملی شعر و ادب فارسی / محمد سلگی (سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
به نام خداوند جان و خرد بسیار مفتخرم که به مناسبت آغاز یک فعالیت اجتماعی در حوزه نقد ادبی و نقد داستان در جمع شما حضور دارم و بسیار امیدوارم که این تلاش گروهی، که در امتداد سنت نقد هم هست، راه‌ها و روش‌های تازه‌ای را کشف کند و به توسعه و تکامل هر روزه گفتمان نقد کمک کند. ...