نویسندگی امر مقدسی است. چرا که نویسنده قصد دارد یک تجربه جدید یا یک حس عمیق انسانی یا آگاهی نابی را به اشتراک بگذارد. فارغ از این که داستان قوی باشد یا ضعیف. مهم نیت نویسنده آست.
حالا یک سوال مهم: چگونه نویسنده شویم؟ آیا نوشتن امری است ذاتی و ودیعهای است آسمانی؟ یا امری است آموزشی و قابل فراگیری؟
من باور دارم نویسندگی امری است آموزشی. قابل فراگیری است. به یک شرط، در مسیر دشوارش استقامت بورزیم. با چهار تعریف غره نشویم و با چهار انتقاد میدان را خالی نکنیم.
اما آموزش چگونه شکل می گیرد؟ من می گویم از طریق مشاهده و مطالعه. مشاهدات و تجربه زیستیمان و مطالعه بسیار زیاد آثار خوب داستانی. حتما تمرین روزانه نوشتن هم لازم است.
آیا می شود با خواندن آثار تئوریک داستانی نویسنده شد؟ به نظر من نه. مطالعه زیاد چنین آثاری آدمی را دچار وسواس و سرگردانی می کند. یک سطر مینویسیم، یک ساعت نقدش میکنیم . آموزش با حضور استاد مجرب و به صورت کارگاهی هم بسیار مفید است.
در ادامه فهرست آثار داستانی که خوانده ام و لذت برده ام را تقدیم میکنم.
با ادب و احترام
خسرو باباخانی
-
گودال ها / لوييس ساكر
-
گرگسالی/ زنده ياد اميرحسين فردی
-
شگفتي/ آر. جی. پالاسیو
-
در انتظار یک زندگی طبیعی/ لسلی کانر
-
اسب جنگي / مایکل مورپرگو
-
والس خداحافظی / میلان کوندرا
-
چقدر حرف نمي زند / فریبا انیسی
-
بيگانه / آلبر کامو
-
پيرمرد و دريا / ارنست همینگوی
-
دختر لوتي / شهریار عباسی
-
خط تماس / محمدرضا بایرامی
-
مردگان باغ سبز / محمدرضا بایرامی
-
بي نازنين / کیوان ارزاقی
-
مردي كه گورش گم شد / حافظ خیاوی
-
كليساي جامع / ریموند کارور
-
فرشته ها از كجا مي آيند / مصطفی خرامان
-
برنده يا بازنده / مصطفي خرامان
-
تابع بي نهايت / مصطفي خرامان
-
مجموعه داستان ثروت مصلحانه / انتشارات مدرسه
-
سور بز / ماریو بارگاس یوسا
-
بنبست نورولت / جک گانتوس
-
بارون درخت نشين / ایتالو کالوینو
-
طولاني ترين آواز نهنگ / ژاکلین ویلسون
-
قيدار / رضا امیرخانی
-
وقتي مژي گم شد / حمیدرضا شاه آبادی
-
كافه خيابان گوته / حمیدرضا شاه آبادی
-
خداحافظ گاري كوپر / رومن گاری
-
زيبا صدایم كن / فرهاد حسن زاده
-
هستي / فرهاد حسن زاده
-
ماجراي عجيب سگي در نیمه شب / مارک هادون
-
جز از كل / استیو تولتز
-
گود / مهدی افشارنیک
-
جيرجيرك / احمدغلامي
-
خروس / ابراهيم گلستان
-
آدم ها / احمدغلامی